Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:49:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Backup programma gezocht  (gelezen 14850 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Backup programma gezocht
« Gepost op: 21 januari 2011, 09:43:13 »
Hoi allemaal,

Mijn backup strategie bestaat uit drie onderdelen:
1. een backup van data bestanden van de ene naar de andere HD in de laptop
2. een abonnement op KPN Backup Online
3. een backup op een externe HD
Misschien overdreven, maar ik ben liever te goed dan te slecht beschermd. En de externe HD heb ik een jaar of 2 1/2 geleden kado gekregen, dus waarom dan niet gebruiken?

Alleen ben ik niet echt tevreden over hoe onderdeel 3 werkt. Toen ik gisteren eens kijk hoe makkelijk of moeilijk het is om een los bestand terug te halen, bleek dat erg lastig te zijn. En ik zag ook dat de scheduler er gewoon mee op was gehouden; er waren al een paar dagen geen backups gemaakt. Kennelijk is de backup software die standaard met de HD was meegeleverd (Retrospect Express) niet zo goed.

Ik zoek nu dus eigenlijk een alternatief backup programma om voor het derde onderdeel te gebruiken. Het moet wel aan een paar eisen voldoen:
1. Na het instellen van wat en wanneer ik wil backuppen moet het in stilte zijn werk doen. Maar wel een signaal geven als er iets mis gaat.
2. Het programma mag geen enorm beslag op de laptop leggen - oftewel, ik wil geen duidelijke vertraging merken als de backup start.
3. Het programma moet netjes omgaan met de mogelijkheid dat de laptop niet altijd aan staat - dus óf alsnog een backup inhalen als de laptop weer aangaat, óf gewoon weer een backup op de volgende geplande tijd. (liefst het eerste, zodat ik niet dagen achter loop met de backup als ik toevallig een paar keer vlak voor de geplande tijd de laptop uitzet).
4. Het programma moet er ook tegen kunnen als het backup medium ontbreekt. Ik wil de backup op een externe HD, maar als ik met mijn laptop onderweg ben staat de HD nog gewoon op mijn buro. In dat geval wil ik geen scherm vol paniek meldingen, maar gewoon een entry in de log; als ik weer thuis kom moet het programma dan gewoon verder gaan alsof er niks gebeurd is.
5. Backups moeten gecomprimeerd worden (er zitten een paar joekels van bestanden tussen, zoals SQL Server backups of virtuele PCs). Encryptie is niet nodig, ik ben van plan met TrueCrypt o.i.d. de hele externe HD te versleutelen.
6. Restore moet eenvoudig zijn, zowel van "alles" als van één of meer losse bestanden. Ik moet daarbij kunnen kiezen tussen overschrijven of herstellen met nieuwe naam.

Een mogelijkheid om meerdere versies van bestanden te bewaren is aardig, maar niet noodzakelijk - en alleen als je dat per map o.i.d. kan configureren - want ik moet er niet aan denken dat de backup meerdere versies van de disk images van mijn VirtualPC gaat bewaren, dan is de beschikbare ruimte veel te snel weg!
En uiteraard heeft een freeware programma mijn voorkeur boven een betaald programma. Maar of dat met deze lijst van eisen nog reëel is?

Mijn vraag is dus of iemand een programma kent dat geschikt zou kunnen zijn voor mij.

Alvast bedankt!

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Backup programma gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2011, 20:10:25 »
Hoi Hugo,

Kijk eens naar
Bart:
http://www.zhornsoftware.co.uk/bart/

Karen's Replicator:
http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp


Comprimeren kan prima met het gratis programma 7zip:
http://www.7-zip.org/


groeten, Peter

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Backup programma gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2011, 10:11:54 »
Hoi Hugo,

Wat heb je nu eindelijk gekozen?

Zelf heb ik voor online backup gekozen, van livedrive.com (nee ik heb er geen aandelen). Dat kost wel geld, maar werkt erg goed. Bijkomend voordeel is dat de bestanden ook overal benaderbaar zijn (dat kan zelfs ook via ftp). Je kunt binnen 1 abonnement er al je computers gebruik van laten maken.

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Backup programma gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2011, 12:22:20 »
Ik gebruik nu een driedubbele backup strategie:
* Backup naar de tweede harde schijf, m.b.v. Karen's replicator
* Backup naar een externe harde schijf, m.b.v. Karen's replicator (alleen als de laptop op mijn buro staat, anders is de externe HD niet aangesloten)
* Online backup bij KPN online
Dat laatste is traag bij een eventuele restore, maar is ook alleen nodig als beide andere backups niet werken - en dan praat je over noodsituaties (bv huis afgebrand) waarbij de tijd van de restore niet mijn eerste zorg is.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Backup programma gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2011, 19:39:27 »
Hoi Hugo,

Die Karen maakt mooie tools, daar wil ik ook nog eens een keer naar kijken. :)

En by the way: van harte gefeliciteerd met je NL Computer Forum Ere-lidmaatschap!

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence