Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

203 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:38:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Roze gloed op flat panel monitor  (gelezen 13120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Roze gloed op flat panel monitor
« Gepost op: 26 januari 2011, 09:30:51 »
Beste Forumleden.
Ik zit met het volgende (luxe)probleem.
Ik ben in het bezit van pc, gemakshalve noem ik deze pc.1,  waarin een Asrock 939NF4G-SATA2  moederbord in zit en heeft een totale werkgeheugen van 3Gb. Dit moederbord bezit een AMD Athlon 64 processor. Tevens is er een videokaart onboard te weten de Nvidia Geforce 6100 3200+.
Ik heb onlangs in mijn werk-pc, ik noem deze pc.2, een andere videokaart geplaatst. De videokaart die nu over is is een Nvidia Geforce 7300 SE 400Mhz PCI Express x16. Nadat ik de 7300 SE in pc.1 heb geplaatst en deze aansluit op een monitor krijg ik vanaf de opstart een roze gloed op de monitor. Haal ik de videokaart er weer uit en pc.1 maakt weer gebruik van z’n eigen videokaart onboard dan is er niets aan de hand. Ik heb twee verschillende flat panel monitoren gebruikt om te zien wat er gebeurd en op beiden krijg ik hetzelfde resultaat, een roze gloed. Kan iemand mij een tip geven om dit probleem op te lossen. Of kan dit niet opgelost worden om de dood eenvoudige reden dat het Asrock moederbord de 7300 SE niet accepteert. Ik hoor het graag van jullie. Groet. Boyo.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 16:38:22 »
Halo Boyo,

Je moet allereerst de onboard videokaart uitschakelen. Bij het moederbord zit een boekje met de plaats waar de jumper zich bevind die je of moet verwijderen of in een andere setting moet plaatsen. Als dat het probleem niet oplost dan kan het natuurlijk de nieuwe videokaart zijn. Controleer in de geval de instellingen van de kaart.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 17:22:31 »
Hallo Ruud,
 
Hartelijk dank voor het reageren op mijn topic. Ik zal je raad opvolgen en kijken of dit tot positief resultaat zal leiden. Helaas ben ik niet in het bezit van het bedoelde boekje. Wellicht dat ik iets op internet kan vinden als dat nodig mocht zijn. Je hoort nog van mij. M.Vr.gr. Boyo

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2011, 11:13:25 »
Hallo Ruud,
Ik heb inmiddels diverse pogingen ondernomen om de roze gloed weg te krijgen wat mij tot op heden nog niet gelukt is. Als ik de 7300 SE in de pc doe dan zie ik onder het apparatenbeheer dat deze gevonden wordt en de videokaart onboard zie ik hier niet meer er op staan. Blijkbaar wordt de nieuwe kaart geaccepteerd. Het is mij gelukt om de handleiding van het moederbord via internet binnen te halen. Om het zekere voor het onzekere te nemen is mijn vraag of je de bijlage wil openen en bekijken. Hier zie je het schema van het moederbord met bordspecificatie. Zou je dan willen kijken naar blz. 9 en blz 16. Waar het mij om gaat is no.1 en no.27 op blz.9 dit zijn beiden jumpers. Gevoelsmatig denk ik dat no.1 niet voor mij van toepassing is (PS2_USB_PW1 Jumper) maar wel no.27 (JR1 JL1 Jumper). No. 27 bestaat uit één blokje met twee jumpers. Op blz 26 staat meer de doelstellingen van de jumper. Is het de bedoeling dat ik beide jumpers eruit haal of verwissel om daarmee het probleem op te lossen? Ik hoor graag van je en voorbaat dank. M.Vr.gr. Boyo 

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2011, 15:21:01 »
Hallo Boyo,

De jumpers die je noemde zijn niet voor je onboard videokaart. PS2_USB_PW1 Jumper is voor de spaningskeuze op je usb uitgang en met jumper JR1 JL1 kun je de voor en achterkant (systeemkast) audio aansluiting uit of inschakelen. De onboard video instelling vind je in de bios en kun je aanpassen, in de handleiding blz. 29 (Primary Graphics Adapter). Tijdens het opstarten wordt gekeken of er een videokaart geplaatst is in slot PCI en dat is een standaard instelling, deze hoef je niet te wijzigen. Is deze daar gevonden dan wordt de onboard videokaart of uitgeschakeld of je kunt 2 monitoren aansluiten.

Het zou dan in je nieuwe videokaart moeten zitten. Is het een nieuwe kaart dan kun je die misschien bij de leverancier laten testen (aanbevolen) of de kaart in een andere PC plaatsen en kijken of het daar wel goed werkt. Weet je zeker dat de kaart voor jouw moederbord geschikt is?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2011, 18:41:27 »
Hallo Ruud,
Nogmaals dank voor je reactie.De videokaart komt uit een de pc waar ik thans ook mee werk. Deze videokaart heeft het aldtijd naar tevredenheid gewerkt en heb deze danook over vandaar dat ik deze wilde gebruiken voor de pc 1. Ik zal je raad opvolgen om elders de kaart te plaatsen en kijken wat het resultaat dan is. Daar moet ik wel even tijd voor nemen want de driver voor de 7300 SE heb ik verwijdert. Een leuk klusje maar zoals ik al zei het kost even wat tijd. Ik je laten weten wat mijn bevinden zijn.
Met vriendelijk groet. Boyo.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2011, 16:22:31 »
Hallo Ruud,
Het is al weer enige weken geleden dat ik mij op dit forum begaf. De aanleiding hier van was dat ik na het plaatsen van een aparte grafischekaart er een roze gloed op mijn flat panel monitor tevoorschijn kwam.
Welnu, het probleem heb ik vandaag kunnen oplossen. Wat mij opviel was namelijk wanneer ik de resolutie van de monitor ging verhogen naar de maximale kleur de kwaliteit verlaagd werd van 32 naar 16 bit. Maar daarmee ging de roze gloed niet weg. En dat bracht op het idee om de kabel tussen de pc en de monitor te wijzigen. Op dat moment was de monitor aangesloten door middel van een VGA-kabel. Ik heb toen deze verwisseld met een DVI aansluiting en daarmee waren alle problemen opgelost. Door deze omwisseling is het resultaat verbluffend. De letters zijn haarscherp alsook de afbeeldingen kunnen bijna niet mooier. Eind goed al goed. Wellicht draagt mijn oplossing enigszins bij voor het verhelpen bij mede forumleden.
Groet,
Boyo.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Roze gloed op flat panel monitor
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2011, 15:50:45 »
Hallo Boyo,

Aha het probleem zat 'm in de kabel. Vreemd dat als er een VGA aansluiting op de monitor/videokaart zit, deze niet goed werkt. Maar je hebt het opgelost. Bedankt voor het melden  :)
Vriendelijke groet,Ruud de Wit