Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:28:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Printen of laten Printen??  (gelezen 13560 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Printen of laten Printen??
« Gepost op: 7 november 2009, 22:27:19 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:04-10-2008
 Aan:AllenMsgID:4032.1
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Sinds kort ben ik het rijke bezit van een hele mooie camera. Zo langzamerhand begin ik het ding ook onder de knie te krijgen.
Van de mooiste foto's lijkt het me leuk een print te maken. Met die 12 Megapixels na het vrijwel altijd nodige bijsnijden is een print op A3 formaat mogelijk en anders wordt het A4.
Nou is de grote vraag: print ik dat (die A4 dan) zelf of laat ik dat printen. In het laatste geval zijn dan A3 prints mogelijk. Zo'n grote printer ga ik zelf niet kopen.
Wat denken jullie daarvan?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:04-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4032.2
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Een collega van mij maakt verrekt mooie foto's en laat de beste op canvas drukken. Hij verkoopt ze met enige regelmaat.
Ideetje?
Kijk eens Hier en Hier

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:05-10-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4032.3
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Kijk eens Hier en Hier <<

Oh,  wat is dat mooi!! Maar voor die lappen van panelen reiken mijn magere 12 Megapixeltjes vast niet uit!

Evenzogoed is het wel een verschrikkelijk goed idee, natuurlijk. En wat ook kan is meerdere foto's tot één grote plaat combineren. Met programma's als Scribus,  Inkscape en GIMP kan ik dat heel prima. Je kan natuurlijk ook Adobe Creative Suite S4 kopen à 2600 euro. "Shortcut to Brilliance" roept de reclame me tegemoet. En een waanzinnig gat in mijn portemonnee.


Ik heb eens even gekeken bij Kruidvat Fotoservice. Die willen van mijn 12 M pixels maar een 20 x 30 cm fotootje printen met de indicatie dat dat echt goed is. Nou is een A4tje vergroting echt mooi, maar die kan ik ook thuis wel printen.

Alleen kost het bij Kruidvat helemaal 1 euro en 58 centen. Ben ik nou gek of valt er thuis voor dat geld nauwelijks concurrerend te printen? En dan neem ik aan dat die digitale fotoservice tenten er ook nog eens iets meer van maken dan onze inktspuiters thuis op speciaal 14400 dpi glossy inkjet papier.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4032.4
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Maar voor die lappen van panelen reiken mijn magere 12 Megapixeltjes vast niet uit <<
Ik denk het wel. Je moet en hoeft natuurlijk geen 0,042 mm resolutie te verwachten op een "schilderij". Het is ten slotte canvas, met een structuur. Laten we eens uitgaan van een resolutie van 0,35 mm (en dat is magisch realistisch precies schilderwerk). Dan kan je 12 miljoen dots van 0,35 * 0,35 mm kwijt (10 in een mm2), dus 1.000.000 mm2. Dat is 1 vierkante meter, oftewel A0! 
Andere benadering: Jouw foto's zijn 4000 pixels breed naar ik aanneem. Laat zo'n foto eens op volledige grootte (dus 1 fotopixel = 1 beelscherm dot) op de monitor zien. Kijk nu eens hoe groot die foto in totaal is, en naar de kwaliteit van het beeld. Waarschijnlijk heeft jouw monitor een dot-pich van 72 punten per inch. Dan is de bekeken foto ongeveer 1,4 meter breed, en met de kwaliteit die je nu voor je ziet. En dat op canvas (als de canvasprinter van hoge kwaliteit is).Natuurlijk kan een zwaardere jpg compressie aan dit rekenvoorbeeld nogal wat af doen, maar je moet je wel realiseren, dat een schilderij altijd op afstand bekeken wordt.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 5/10/2008 6:48 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:05-10-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4032.5
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Dat is 1 vierkante meter, oftewel A0!  <<

Wauw, dat had ik niet gedacht! Dat moet ik dan maar eens proberen.
Leuke dingen kan je toch doen met een camera in combinatie met een PC!

Ik moet soms echt moeite doen van dat ding af te blijven ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:05-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4032.6
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Just,
>> print ik dat (die A4 dan) zelf of laat ik dat printen <<
Laten printen, voor de kosten (let op, soms zijn de verzendkosten fors, maar als je dan even wat afdrukken verzameld valt het weer mee) kun je meestal zelf niet printen (met het risico dat het fout gaat, de inkt op is oid en je het nogmaals moet doen), en de kwaliteit is zeker ook goed.
Zelf heb ik wat dat betreft goede ervaring met pixum en posterxxl. Bij die laatste heb ik dit voorjaar een tweetal afdrukken (posters) van 100x70 laten maken van foto's die ik in de Grand Canyon en Monument Valley heb gemaakt. Kwaliteit was prima, en dat met een 10 megapixel camera (de voorloper van jouw camera, ik heb een EOS 400D).
TdJ


Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:05-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4032.7
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Met dat canvas heb ik pas wel een test bij kassa gezien....
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4016909
Degene met de hoogste pretenties viel daar nogal door de mand herinner ik me.
Groet,Paul


Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:05-10-2008
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:4032.8
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Tony,

>> Kwaliteit was prima, en dat met een 10 megapixel camera <<

Zo leer je weer wat. Ik heb eens even rondgekeken bij Posterxxl op de website. Dat ziet er inderdaad heel goed uit. Vlot draaiende site ook!
Bedankt, Tony!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:05-10-2008
 Aan:PaulvMsgID:4032.9
 Onderwerp:Printen of laten Printen??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Degene met de hoogste pretenties viel daar nogal door de mand <<

Interessante test! Erg verhelderend en klare taal.
Bedankt Paul!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Offline Anthony

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
Re: Printen of laten Printen??
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 23:40:20 »
Just,

Het schiet me net (lekker op tijd...) binnen dat ik foto's kan afdrukken op een formaat van 1,4 x 1 meter op een HP DesignJet 500+. Als je een keer wilt zien hoe zo'n tig megapixel foto er op dat formaat er qua kwaliteit uit ziet, mail mij er dan een ik ik druk hem voor je af. Ik zal er dan ook eentje afdrukken op 120 grams papier op de  HP Color LaserJet 5550 A3 printer die ik thuis heb staan. Dan kun je gelijk zien wat dat voor resultaat oplevert. Ik denk dat het resultaat van de HP500 je nog zal meevallen...

Anthony
ahazelaar@cs.com