Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

148 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 20:10:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Word woordenboek  (gelezen 15101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Word woordenboek
« Gepost op: 2 februari 2011, 16:30:18 »
Zo langzamerhand erger ik me groen geel en rood aan Word.
In de eerste plaats vanwege het feit dat na zoveel jaar word het standaard woordenboek van word niet alleen voor een deel fout is, maar ook zo terminaal gebrekkig.

Mijn vraag nu is of je een goede taaldatabase (NL) kunt koppelen aan word (2010).

Ik hoor het bijzonder graag, in het andere geval schakel ik de hele autocorrectie uit. Het middel is ruimschoots erger dan de kwaal.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2011, 16:52:29 »
Hallo zzp1,

Het programma Babylon schijnt erg goed te zijn en werkt ook binnen Microsoft/Word/Office, "Babylon staat aan de top: met meer talen, vertalen van volledige websites en documenten en naadloze integratie met de spellingscontrole van Microsoft Office."

Maar ook "Eenvoudig vertalen met één klik in elke applicatie".

Hier de website van Babylon waarop je meer informatie kunt vinden.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2011, 17:36:44 »
Ik ga dat direct proberen.  Hartelijk dank!

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2011, 20:51:47 »
Het werkt tot op zekere hoogte. Maar in elk geval beter dan de originele maar krakkemikkige Word module.
Van Dale zou hier een behoorlijk alternatief kunnen zijn. Snap niet waarom  ze  niet in deze lacune gestapt zijn. 
Mijn 2 meter woordenboeken zijn dus nog steeds geen slechte investering geweest  8) 8) 8)

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2011, 22:49:13 »
Hallo zzp1,

Bedankt voor je update.
Citaat
Het werkt tot op zekere hoogte.
Kun je dat eens toelichten...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2011, 11:32:48 »
Babylon richt zich op het gebruik van vertalings-software. Ik ben 4-talig en daar zit ik niet op te wachten. Waar het mij omgaat zijn synoniemen en verbuigingen van sommige werkwoorden waarvan d of t niet helemaal duidelijk is.
Maar dat zijn nu juist de zwakke punten van Babylon: het verschil tussen vtt en tt waarbij in het 1e geval het ww op een d eindigt en in het 2e op een t. Dat zijn cruciale verschillen die Babylon niet ziet. Word trouwens ook niet.
Ander voorbeeld: modern en  moderne - ook hier weet Babylon niet de juiste toepassing te vinden dat afhankelijk is van de zinsbouw. Ik denk ook dat dat een van de grondoorzaken is van de wel zeer kromme teksten die ik af en toe tegenkom. Serieuze scholieren zou ik toch ernstig afraden op dit soort krakkemikkige software te vertrouwen.

Verder erger ik me aan de commerciële pop-ups van Babylon.
Anno 2011 valt hier nog heel wat te sleutelen.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2011, 11:58:27 door zzp1 »

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2011, 16:57:30 »
Hallo zzp1,
Citaat
Verder erger ik me aan de commerciële pop-ups van Babylon.
Ja dat zijn de gratis versies....waar veel geld mee verdient wordt. Ik dacht eigenlijk dat Babylon ook een gewoon NL woordenboek had, niet dus.

Op de website Microsoft staat een artikel over dit onderwerp, deze lees je hier. Daarin verwijzen ze naar de dikke van Dale als optie maar die is niet goedkoop.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2011, 17:58:03 »
Je weet dat ik schrijver  ben (door mijn handicap gedwongen iets 'nuttigs' te doen, ben ik  sinds 2008 schrijver van thrillers) en dat taal mijn ultieme aandacht heeft. De reform van 2005 was volstrekt onnodig. Geen enkele neerlandicus die daar een verdedigbaar argument voor kan bedenken. Hierin geef ik de MS redactie dus gelijk. Ik hanteer persoonlijk de voorkeurspelling. Wat Babylon doet weet ik niet.
Halffabrikaat wordt geschreven zoals ik het nu schrijf, niet halffabricaat zoals Babylon dat doet.
Ipso facto kan ik bij twijfel de VD pakken die recht boven mijn hoofd op de plank staat.
Ik merk duidelijk dat schrijvers/journalisten hun werk met een spellchecker controleren: vb - 'de film heeft een kapitaal verslind' - moet zijn 'verslonden' (een tekst die ik aantrof in een filmrecensie over 'Tangled').

OkRuud,mag ik ook  jou bedanken voor je positieve meedenken, ik houd het maar bij mijn 2 meter woordenboeken, een lengte die nog wel iets zal groeien.

vriendelijke groet,

Robert

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2011, 21:30:49 »
Hallo Robert,

Ik mag zelf graag schrijven. Ik zal mezelf zeker niet rekenen tot een echte schrijver. Toch erger ik me behoorlijk aan de vele blunders in officiële stukken.

Nu gebruik ik zelf geen Windows meer. Ook de daarin standaard geworden software als MS Office dus niet. Ik heb meer dan genoeg van de louche commerciële belangen die erachter schuilen. Voor mij is het dus Firefox, Thunderbird en OpenOffice.

Daarin is tegenwoordig een open source woordenlijst te gebruiken voor de spellingchecker, goedgekeurd door de Nederlandse Taalunie.

Die kan je hier downloaden:

http://www.opentaal.org/bestanden

Het is wel geen alternatief voor de van Dale, maar voor mij is dat al heel wat.

Ik ontdek net dat de woordenlijst niet laadt in mijn recentste versies van Firefox en Thunderbird. Dat is waarschijnlijk puur een kwestie van de versie, die in het xpi bestand nog niet is bijgewerkt, maar het blijft een hinderpaal.

Halffabricaat? Dat vindt OpenTaal trouwens wel goed ... . Ik zou ook voor de k gaan.

Ik zou hier thuis blij zijn met die twee meter woordenboeken, maar dat is een beetje te gek voor het doel.

Ik hoop voor de taalbewuste meeluisteraars hier nog iets bruikbaars te hebben aangedragen. Robert, succes met je werk! Reken mij maar tot één van de medestanders om het vergaande verval in onze mooie taal te bestrijden.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2011, 22:05:08 »
Dank je wel voor je zeer gewaardeerde en bijzonder aardige reactie. Het doet me altijd plezier dat er mensen zijn die op een prettige wijze andere mensen van dienst zijn en verder helpen.  Vandaar dat ik graag gebruik maak van de mogelijkheden die dit forum (lees jullie) bieden.
Van Dale 1976 schrijft fabrikaat al met een k waarbij dan wel weer een voorkeursspelling geldt voor fabricage met een c of k. Dan kan het allebei.
Net zoals jij ben ik een aanhanger van open source, alleen krijg ik Open Office (zoals ik het ken) niet geïmplementeerd in Adobe InDesign.
En InDesign is voor mij van eminent belang omdat ik mijn eigen  boeken opmaak. Er is een soort 'open source' versie van InDesign (Scribus) maar die is nog te star dat ik daar goed mee uit de voeten kan. Daar kan ik weer moeilijk de Word files in kwijt.
Ik schrijf de ruwe tekst in Word. Dan corrigeer ik die en  zet die om in een voorlopig frame. Ik gebruik voor de uiteindelijke opmaak het standaard boek formaat 135 x 215 mm.
De verdere bewerkingen doe ik dan in InDesign zodat ik altijd kan zien dat er geen weeskinderen of verkeerde woordafbrekingen in de tekst sluipen. Er gelden diverse regels en je kunt heel goed zien wanneer een boek in het buitenland is gezet want dan gaat het vaak mis met de woordafbrekingen. Dan gebruiken ze vaak Engelse regels ipv de correcte Nederlandse.


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2011, 22:40:05 »
Hallo Robert,

Wat leuk dat je Scribus kent. Dat het niet zo lekker werkt als InDesign is ergens wel te begrijpen. Als het wel zo was moesten ze zich bij Adobe maar eens diep gaan schamen. Overigens heb ik goede ervaringen met Scribus en het importeren van OpenOffice Writer bestanden daarin. Maar meer dan een paar pagina's tekst heb ik nooit gedaan.

Bij Open Source programmatuur is een bepaalde opstelling van de gebruiker wel zo handig. Als je je realiseert dat het een vrijetijdsprodukt is met het duidelijke streven er iets goeds en bruikbaars van te maken ben je al een eind. Je betaalt in wezen altijd een prijs. Bij een commercieel produkt is het geld, bij open source zweet en wat begrip.

In jouw geval lijkt me, ondanks de stevige prijs,  InDesign beslist de goede weg.

Vraagje: en dan heb je je boek opgemaakt. Hoe krijg je ze dan gepubliceerd? Via Lulu.com soms?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2011, 00:03:42 »
Leuk dat het topic je interesseert.
Nee, Lulu is geen echt alternatief. Het is een e-bay loteling en - helaas- alleen gericht op het geld maken voor het bedrijf. Na lange tijd de kat uit de boom gekeken te hebben is mijnbestseller.nl toch de enige club waarbij de schrijver een interessante marge krijgt en zijn boeken zelf tegen een acceptabele prijs kan inkopen. Bij Lulu is dat bepaald niet het geval.
Mijn twee boeken staan daar: schrijversnaam: Trebor Yorgil; titel 1 - E(lle); titel 2 - Cold Case.
Ik ben nu bezig met (werktitel) Het lijk aan de vloedlijn - ik hoop op een prettige Hollandse detective in de trant van Nicolas Freeling. Een tijdlang was hij (tamelijk) succesvol met zijn Van der Valk serie. (Denk maar aan de Fons Rademakersfilm "Vanwege de katten". Cold Case is het 1e verhaal uit de Cees Halberdsma serie.
E(lle) is mijn 1e boek - ook een thriller, maar niet direct verbonden aan een specifieke personage.

Ik ben het uitgeverstraject bewust niet ingegaan. Het duurt me te lang, te veel gezeur en evengoed ben ik van een ander afhankelijk of het boek goed loopt of niet. Nu heb ik het helemaal zelf in de hand.
De omslag fabriceer ik ook zelf, met Poser, 3D Max en CS4. Zware grafische kanonnen, maar het resultaat is er ook naar.

Dat was even heel in het kort een toelichting op waar ik mee bezig ben. Ik zit dus feitelijk de hele dag achter de pc. Ik schrijf alleen in de winter, de zomer besteedt ik elders. Stof op doen voor mijn boeken.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2011, 09:58:45 door Just Vecht »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Word woordenboek
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2011, 09:56:24 »
Hallo Robert,

Nu begint het me nog meer te interesseren!


Dat mijnbestseller.nl is trouwens een erg mooie tip. Ik ga vandaag eerst lekker de deur uit, maar ik ga die site beslist helemaal bekijken. Niet alleen om het nut voor schrijvers zoals jij. Ook om de ontwikkeling. Ik vind verder marketing ook een erg interessant gebeuren. Het ontwerp van jouw omslagen boeit me ook al.
Dat zijn ook weer dingen waarbij Scribus me heel goed van pas komt. Van omslagen maken is het nooit gekomen, maar ik maak er wel posters, infographics en ook muismatten mee. Die laatste twee voor mijn werkgever, die daar een warm onthaal kregen. Niet dat me dat wat opleverde, maar het was een leuke klus. Ik krijg er nog steeds positieve reacties op.
Net als het schrijversvak zie ik mezelf zeker niet als DTP-er. Het is een hobby, maar ik bereik er wel wat mee.

Terzijde nog iets anders: als ik iets zie wat ik wil weten op taalgebied, dan mik ik dat meestal als eerste actie in het Google zoekvenster van Firefox. Zoiets als de vervoeging van het werkwoord ontbieden bijvoorbeeld vanwege het gebruik van d of dt. Dan zoek ik op "vervoegen ontbieden" en klaar ben ik.
Het is vast niet erg betrouwbaar, maar hier geldt wel het aloude spreekwoord "In het land der blinden is eenoog koning!"
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2011, 10:14:23 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers