Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

353 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 15:32:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Printertje voor iedereen  (gelezen 17219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Printertje voor iedereen
« Gepost op: 7 november 2009, 22:30:25 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:25-11-2008
 Aan:AllenMsgID:4093.1
 Onderwerp:Printertje voor iedereenForum:ws-nlcomputer
Hallo allemaal,
Da's alweer een hele tijd geleden dat ik hier was. Leuk te zien dat het NL Computer Forum nog altijd bestaat!
Ik heb vandaag een ongetwijfeld simpel vraagje. In de loop der tijd heeft mijn huishouden een aardig aantal computers vergaard. Het aantal printers heeft daar geen pas mee gehouden. Met als gevolg dat ik nu geregeld mailtjes van mijn dochter krijg met het verzoek om even een werkstukje voor haar uit te printen. En als ik er dan eens een dagje of een weekje niet ben, dan kan zij dus haar huiswerk niet maken.... lastig.
Nu zit ik te twijfelen wat het handigste is: er twee of drie goedkope printers bijkopen zodat iedereen bij zijn of haar computer een eigen printer heeft, of één wat duurdere printer kopen (bv een laser printer/copier) die ergens op een centralie locatie staat en door iedereen gebruikt kan worden. Het voordeel van het eerste is dat ik dit zonder hulp kan kopen en aansluiten; het nadeel dat het vermoedelijk iets meer kost en dat het iedereen buroruimte kost. Het nadeel van de tweede mogelijkheid is dat ik zoiets nog nooit heb aangesloten en dus geen idee heb hoe het moet. Is een aparte computer als printerserver nodig, of kan het ook anders? Waar moet ik op letten bij de aanschaf, en hoe sluit ik het aan?
Qua netwerk verwacht ik geen problemen. Ik gebruik al jaren (na een tip van dit Forum) en tot volle tevredenheid de homeplugs van Devolo, dus overal waar ik stroom heb, heb ik in principe ook netwerk.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Hugo Kornelis
Groetjes,
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

--
Kijk ook eens op mijn blog: http://sqlblog.com/blogs/hugo_kornelis


Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:26-11-2008
 Aan:Hugo KornelisMsgID:4093.2
 Onderwerp:Printertje voor iedereenForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
Welkom hier, weer!
>> Is een aparte computer als printerserver nodig, of kan het ook anders? <<
Wij hadden voorheen een vergelijkbare situatie als bij jou, zij het dat ik de printer die fysiek op mijn pc was aangesloten wel in het netwerk had gedeeld. Dus als mijn pc maar aanstond, dan konden alle pc's in het netwerk die printer gebruiken. Ook lastig, want mijn pc moest nogal eens speciaal worden aangezet, alleen maar om te kunnen printen.
Veel printers hebben tegenwoordig ook een netwerkaansluiting, soms zelfs draadloos. Als je zo'n printer hebt, dan zou je 1 Devolo-kastje erbij kunnen nemen en de printer dáárop kunnen aansluiten. Of misschien kun je de printer met een kabel direct met de modem/router verbinden. De printer krijgt een vast IP nummer, zodat alle computers die de printer gaan gebruiken de printer steeds kunnen vinden.
Als je geen printer hebt met een netwerkaansluiting, en je was toch al toe aan een nieuwe printer, dan zou je er eentje kunnen aanschaffen die zo'n aansluiting wel heeft. Alternatieven zijn inderdaad het aansluiten van een printer direct op een computer, die printer delen in het netwerk en die computer (inclusief printer <g>) altijd aan laten staan. Maar energiezuinig is dat niet. Wat dat betreft is een speciaal kastje zuiniger. Hierop sluit je een printer aan die zelf geen netwerkaansluiting heeft, en dat kastje zorgt dan weer voor de verbinding met het netwerk.
Kijk ook eens naar deze thread: http://community.compuserve.com/n/pfx/forum.aspx?tsn=4&nav=messages&webtag=ws-nlcomputer&tid=3875
Uit ervaring kan ik je verzekeren dat een printer die zelfstandig in het netwerk hangt, ideaal is!
Groeten,
Ronald (Sysop)
 


Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-11-2008
 Aan:Hugo KornelisMsgID:4093.3
 Onderwerp:Printertje voor iedereenForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
Drie kleine printertjes is waarschijnlijk niet alleen duurder in aanschaf maar zeer zeker duurder in gebruik. Een HP (of zo) kleuren laserprinter is tegenwoordig prima te betalen, en neem je een netwerktype dan ben je met een extra homeplugje al klaar. HP levert bij die printer iha goede en eenvoudige PCL drivers die eenvoudig te installeren zijn.
Installeren van zo'n netwerkprinter is onder XP/Vista een eitje: Printertje vast IP adres geven (kan via een webinterface), en in de pc een IP printerpoortje aanmaken, that's it.
Als je daar een wat uitgebreider instructie voor wilt, of een advies mbt een goede centrale printer geef je maar een gil.
Centrale printer is dus "the way to go", nooit gedonder en je zet 'm lekker daar neer waar die het handigst staat, want geen navelstrek met een pc meer nodig. Draadloze (Wlan)  printers vind ik niet zo'n succes als je er met een compleet huis bij moet. Geeft toch nogal eens verbindingsproblemen, zeker bij lekker dikke betonplakken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:27-11-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4093.4
 Onderwerp:Printertje voor iedereenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel en Ronald,
Bedankt voor jullie antwoorden. Het lijkt me duidelijk, dit gaat een netwerkprinter worden. Voor de kwaliteit van de werkstukken van dochterlief wordt het kleur; voor de lange termijn printkosten wordt het laser, en omdat we ook wel eens moeten kopiëren (doen we nu op een oude inkjet printer/scannerr/copier van HP, maar die heeft de laatste tijd nogal kuren) wordt het een all-in-one - of althans een printer met in elk geval ook kopieerfaciliteit.
Is er een reden waarom je HP aanraadt, Michel? Ik ben de laatste jaren niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit van de inkjets die we van HP in huis hebben gehad. Ik heb nu zelf een Canon inkjet en die bevalt me veel beter.
Ik heb al even een beetje op Internet gekeken. Na een vraag en antwoord spelletje op de site van HP adviseerden zij de HP Officejet Pro L7700 all-in-one (€ 449) als eerste keus en de HP Officejet J6410 (€ 199) all-in-one als tweede keus. 't Is me overigens niet duidelijk waarom die veel duurdere mijn eerste keus zou moeten zijn. Bij Canon kon ik geen laserprinters met kopieerfunctie vinden (maken ze die niet, of is hun website zo slechht?) En bij Dell vond ik de Dell Multifunction Colour Laser Printer 2135cn (€ 475). Tot mijn verbazing duurder dan HP (ik meende dat Dell zo'n scherpe prijsvechter was?) Heb je het idee dat ik een belangrijke kandidaat mis in deze rij? En zie je bepaalde redenen om een van deze printers over de andere te verkiezen?
>>Als je daar [installeren -HK] een wat uitgebreider instructie voor wilt<<
Mwahh, ik hoop eigenlijk dat ik dat zelf nog kan. Maar als ik vastloopt, dan zal ik zeker weer hier aankloppen!
Groetjes, Hugo
Groetjes,
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

--
Kijk ook eens op mijn blog: http://sqlblog.com/blogs/hugo_kornelis


Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-11-2008
 Aan:Hugo KornelisMsgID:4093.5
 Onderwerp:Printertje voor iedereenForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> Is er een reden waarom je HP aanraadt, Michel? Ik ben de laatste jaren niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit van de inkjets die we van HP in huis hebben gehad. <<
Je mag de (semi) proferssionele laserprinters van HP en de consumenten inktjetjes niet op een hoop gooien. HP is zo schizofreen als de pieten wat dit betreft. Moet je bij die "el cheapo inktjetjes" een halve megaton aan onzin software installeren, terwijl de laserjets het iha met een stabiele en eenvoudige PCL driver wegkomen, is dat soho spul gammel en goedkoop gemaakt en duur in gebruik, de profi printers zijn erg sterk en stabiel en een stuk goedkoper in gebruik. Kortom, ik mijd de prijsvechters inkjets van HP als de spreekwoordelijke pest, en heb goede ervaringen met het zwaardere spul.
Die all-in-one's (AIO printers) vallen een beetje tussen de soho wal en het profi schip in. Persoonlijk ben ik er niet zo gek op, ik heb liever een eenvoudige maar goed laser kleurenprinter en een goede maar eenvoudige flatbed scanner (desnoods met document feeder). Inktspuitende AIO's vind ik helemaal niks, zeker niet als ik de bijgeleverde goodies van die goedkope doorlees: HP Solution Center, HP Smart Web Printing, OCR software van I.R.I.S, HP Document Manager 1.0, Yahoo! Toolbar aangepast voor HP, HP PhotoSmart Essential software 2.5, HP Supplies Bestellen Kortom de gebruikelijke riedel aan digitale HP consumentenshit, en waarschijnlijk zal het moeite kosten die troep niet te installeren. De goedkope is overigens een inktspuiter.
De duurdere is een van de betere inktspuiters, met lage afdrukkosten. Ik ken deze dingen wel, erg groot, erg veel knoppies, erg veel functies, erg veel software (per pc te installeren). Kwaliteit is inderdaad van dat tussen wal en schip gehalte.Kijk eens naar de HP Color LaserJet CP2025n, of de HP Color LaserJet 3600n printer. Degelijker in-line (stiller, sneller) laser kleuren printers met netwerkaansluiting, eigen processor dus geen host based printing, en een eenvoudige Pcl 6 driver. Bij de 3600n zitten 6000 z/w en 4000 kleurafdrukken aan toner in de prijs inbegrepen (ongeveer 360 euro waard), calculeer dat mee in de prijs.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 27/11/2008 10:41 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:27-11-2008
 Aan:Hugo KornelisMsgID:4093.6
 Onderwerp:Printertje voor iedereenForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> de HP Officejet Pro L7700 all-in-one  <<
Wij hebben de L7780 op kantoor (zelfde serie, maar dan de duurste/uitgebreidste variant), en die doet het erg goed! Prima afdrukkwaliteit, en opvallend snél (ook bij afdrukken in kleur).
Daarvoor hadden we een Xerox Phaser. Echt een drama, constant jam in de printer, niet doen!
Groeten,
Ronald (Sysop)