Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

197 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:56:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: externe harde schijf wordt niet meer herkend  (gelezen 16206 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dagmarkl
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Vrouw
externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Gepost op: 6 februari 2011, 14:55:59 »
Hallo,
 
Gister heb ik een externe harde schijf gekocht om al mijn foto's op over te zetten. Gister herkende mijn laptop de externe harde schijf gewoon en heb ik dus ook al een aantal foto's overgezet. Nu geeft mijn computer de externe harde schijf niet meer weer in Computer. Hij ziet hem wel in schijfbeheer en apparaatbeheer. Als ik de schijf een stationsnaam geven ziet hij hem wel weer in Computer, maar dan werkt hij alleen als ik hem ga formatteren en dan ben ik al mijn foto's kwijt. Ik heb al een aantal keer geprobeerd om hem via apparaatbeheer te verwijderen en opnieuw te installeren, maar hij blijft hem niet zien.
Heeft iemand nog tips?
 
Groet,
 
Dagmar

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2011, 15:28:00 »
Welkom Dagmar,

Kun je wat meer informatie geven:
a) Welke Windows versie gebruik je
b) Het merk/type van de externe harde schijf

Hier alvast enkele tips:
Sluit de externe harde schijf (HD) direct aan op een USB poort in de computer en niet via een USB-verdeler of probeer eens een andere USB-poort.
Sluit eens geen andere USB apparaten aan als de externe HD aangesloten is. Gaat het dan beter?

Citaat
maar dan werkt hij alleen als ik hem ga formatteren en dan ben ik al mijn foto's kwijt.
De externe HD gebruik je om een backup te maken. De originele foto's blijven toch op de interne HD?. Maak dus een copie van de foto's in plaats van verplaatsen. Een externe HD kan net zo goed defect gaan als een interne HD!


groeten, Peter

Offline dagmarkl
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2011, 07:35:46 »
Hoi,
 
Besturingssysteem is windows vista. Externe harddisk is een Medion HDDrive 2 Go van 2 TB.
Externe harddisk gebruik ik ook om alle digitale foto's (staan ook al in een gewoon fotoboek, maar ik bewaar ze liever nog wel ook digitaal) op te slaan zodat mijn laptop nog wat geheugenruimte over houdt. Als ik ze kwijt ben is dat jammer, maar de belangrijkste zitten al in een gewoon album.
 
Externe harde schijf is al enige aangesloten USB-apparaat en zit al rechtstreeks aangesloten op mijn laptop op een USB 2.0 poort.
 
Groet,
 
Dagmar

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2011, 22:11:07 »
Hoi Dagmar,

Wat je kan proberen:
Werkt de externe HD (=EHD) goed op een andere computer?
Zoja, doe daar dan schijfcontrole en probeer hem opnieuw op je eigen computer.

Nog niet goed op je eigen computer:
Sluit de EHD aan op de USB poort waar die op aangesloten is geweest.
De-installeer de drivers.
Haal de USB kabel los.
Herstart de computer.
Herhaal dit voor alle USB poorten die de EHD op aangesloten is geweest.

Sluit dan de EHD aan op een USB poort, installeer de drivers en blijf deze USB poort gebruiken voor deze EHD.


Werkt het nu beter?


groeten, Peter

Offline dagmarkl
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2011, 11:25:22 »
Heb ik gedaan, maar zie hem nog steeds niet. Computer installeert alle stuurprogramma's ook direct weer zodra ik de computer weer aanzet. En EHD stuurprogramma wordt zodra ik die aansluit direct weer geinstalleerd.
Mijn oude EHD levert geen problemen  op en verschil wat ik onder schijfbeheer zie is dat mijn nieuwe EHD als bestandssysteem RAW heeft en mijn oude als FAT32. Kan dit de oorzaak van het probleem zijn?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2011, 20:03:39 »
Hoi Dagmar,

Citaat
bestandssysteem RAW
Dat kan 2 dingen betekenen:
a) de schijf is ongeformateerd
b) de schijfformatie is beschadigd
Je had er al eens data opgezet, dus waarschijnlijk is de schijfformatie beschadigd. dwz, de mappen- en bestanden-structuur is beschadigd

Wat je kan doen is een herstel tooltje gebruiken.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

of anders dit compleet formateer tooltje:
http://www.killdisk.com/
Je bent dan wel alle data op de schijf kwijt, maar door daarna te formateren wordt de structuur hersteld.


groeten, Peter




Offline spaansvrouwtje
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2011, 15:58:33 »
hallo
ik heb ook bijna hetzelfde probleem gehad. wat je eventueel zou kunnen doen is een kortere usb kabel gebruiken.
werkte bij mij perfect.
succes
spaansvrouwtje