Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 13:10:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: foutmelding harde schijf  (gelezen 17115 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
foutmelding harde schijf
« Gepost op: 14 februari 2011, 16:53:09 »
Gentlemen,
Ik zit voor een laptop Toshiba L300 29U van vrienden die ik een jaartje geleden heb geupgraded van Vista naar W7. Werkt allemaal perfect echter sinds een klein maandje verschijnt iedere keer bij opstarten een melding waarvan bijgaan een screenshot. Klinkt onheilspellend maar de laptop werkt zonder enige hapering.
Ik heb checkdisk gedaan maar de HD schijnt fysiek OK. Niets wat er op duidt dat er iets mis is met die hd. Ikzelf vermoed een verkeerde diagnose veroorzaakt door het een of andere onheil maar ik kan niks ontdekken. Ik heb de gewenst backup voor alle zekerheid wél uitgevoerd. Die data (5 tot 6 Gig) staat nu op een externe HD.
Wat zijn de  mogelijkheden om erachter te komen wat aan de hand is en hoe los ik het op?  Nieuwe hd plaatsen is uiteraard de allerlaatste optie. BVD Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 20:08:08 »
Hoi Don,

Citaat
Wat zijn de  mogelijkheden om erachter te komen wat aan de hand is en hoe los ik het op?
In de melding op "Details weergeven" klikken. Dat weet je over welke schijf het gaat, mocht je er meerdere hebben.
Voer daarna schijfcontrole uit in Veilige mode
Voer daarna defragmentatie uit in Veilige mode
Misschien dat de fabrikant van de HD nog een testtool heeft.


groeten, Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 21:54:39 »
Hallo Don,

Beetje terzijde:

Waarom is het plaatsen van een nieuwe harddisk een laatste optie? Die dingen kosten zes tientjes en dan heb je een laatste nieuwe ook nog. Die schuif je er verder zo in met zo'n moderne SATA aansluiting. Heb ik ook gedaan bij mijn Toshiba. Dat ik daar vervolgens Ubuntu op gezet heb slaan we dit keer maar even over.

Je zal wel iets moeten doen om de gegevens met het systeem over te zetten, maar ook dat is prima doenbaar.

Niettemin lijken me de tips van Peter wel de eerste stap!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2011, 22:25:36 »
Hoi Peter, (hoi Just;-)
De laptop heeft een C: en  E: .  Maar het zal één gepartitioneerde harddisk zijn, nietwaar? Als ik bij de foutmelding Details open, maakt hij ook melding van het feit dat de fout op G:, E: zou zitten. Op allebei de partities dus.

Ik heb in de veilige mode chkdsk E: /F gedaan en hij herstelde 2 nietgeindexeerde bestanden. Zal niet veel om het lijft hebben gehad want het loste voor de rest niks op. Ik deed daarna  chkdsk C: /F maar kreeg de melding:

Kan actieve station niet vergrendelen.
Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N)
 
Ik koos voor J en na herstart werd in DOS wél gecontroleerd. Het heeft geen verbetering gebracht.   
 
Defragmenteren wil niet lukken in de veilige mode. Ik klik het aan in Systeemwerkset maar er gebeurt niks. Ik lees elders op internet dat dit mogelijk kan duiden op problemen het de harde schijf.
 
Ik ben momenteel aan het defragmenteren in de normale mode. Dat werkt wel. Zodra dat achter de rug is kom ik terug, OK?  Don
 

 

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2011, 22:37:11 »
Hoi Don,

Citaat
Ik deed daarna  chkdsk C: /F maar kreeg de melding:
Dat is normaal.

Wat je nog kan proberen:
Blader met de verkenner naar c:\windows\system32\cmd.exe
Rechtsklik erop en kies "UItvoeren als administrator"
Kun je dan wel CHKDSK C: /F uitvoeren?

Het opruimen van allerlei tijdelijke (internet) bestanden kan ook helpen.
Dat kan met Windows CLEANMGR of met het tooltje TFC.

Wat betreft TFC:
Sluit alle openstaande programma's af waar je mee bezig was. TFC sluit alle programma's af en alle ikoontjes op je buroblad verdwijnen ook tijdens het opruimen. Dit is normaal.
Start TFC.
In TFC klik op Start.
Herstart de computer als daarom gevraagd wordt. Dit is belangrijk!

Citaat
Defragmenteren wil niet lukken in de veilige mode.
Verhip, je hebt gelijk. Hier werkt dat ook niet. Krijg geen foutmeldingen dus dat dat met een slechte schijf te maken heeft betwijfel ik.


Peter
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 22:48:52 door Peter »

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2011, 13:46:45 »
Hoi Peter,
 
Deze laptop gedraagt zich op alle fronten perfect, ook met die melding over hd-schade, dus ik denk meer aan een diagnose-fout dan aan een harddiskfout. Na al het gesleutel kreeg ik vanmorgen weliswaar weer de waarschuwing in beeld maar het venster was nu wat groter geworden. Dit omdat er nu een extra mogelijkheid werd aangeboden om het waarschuwingsvenster niet meer te laten terugkeren. Ik heb hier voor gekozen en nu start de laptop gewoon op zonder probleemmelding. Ik denk dat we het zo maar houden. Ik heb een backup op mijn externe HD gezet. Mocht de schijf toch ter ziele gaan, kopen we bij Just een nieuwe voor 60 tientjes ( O0 ) .
Peter, hartelijk bedankt voor het meedenken. Don

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2011, 19:29:56 »
Hallo Don,

Je hoeft vanuit Spanje niet door te rijden naar Zoetermeer, hoor. Op een steenworp afstand van Airport Rotterdam vindt je o.a. dit:

http://www.informatique.nl/518191

Zo, nou jij weer!

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2011, 19:43:58 »
Hoi Don,

Citaat
kopen we bij Just een nieuwe voor 60 tientjes
60 tientjes ? Dat is samen 600 !!
Kan je beter een nieuwe laptop kopen.


Peter



Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2011, 20:05:20 »
Just, ik snap hem even niet. Of toch? Je toont een hd die ik in de laptop kan schuiven. Zou ik hem extern willen hebben, koop ik er de slave van 15 piek bij. Of is die slave sowieso nodig omdat het een externe hd betreft? En Peter, als ik de hd van 60 euro heb, waar zijn die andere 540 dan voor? Om tot Nederland te komen soms? ;-) Dat doe ik met Ryanair voor 15 euro of zo;-) Ik zit trouwens momenteel in NL. En naar Rotterdam is 200 km. Neuh, als ik hem zou willen hebben, mogen ze hem sturen. Maar we wachten maar eens af. Het laptoppie doe het prima. Gr. Don

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2011, 20:17:50 »
Hallo Don,

Nou laat ik je zien dat je er voor die zes tientjes er zelfs een externe behuizing bij kan krijgen en nog snap je het niet? Maar goed, het ding doet het prima, dus alles is weer normaal en het probleem is opgelost.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2011, 20:24:41 »
Hoi Don,

Je schrijft zelf:
Citaat
Mocht de schijf toch ter ziele gaan, kopen we bij Just een nieuwe voor 60 tientjes ( O0 ) .
Ik denk dat je 6 tientjes bedoeld, ofwel 60 euro  ;) .


Peter

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2011, 20:34:55 »
Ik schreef 60 tientjes en bedoelde 60 piek, inderdaad. Ik denk al, hoe komt men nou op 600? Maar laat ik die dingen weer gewoon euro's gaan noemen dan worden er ook geen vergissingen meer gemaakt;-)
60 euro inclusief externe behuizing dus. Just, ik denk dat ik dat ding ook best voor mezelf wil hebben. Ik heb bijna dezelfde laptop. 500 Gbyte opslagruimte kan ik in dat ding best gebruiken. Goede tip Just. En die past in een Toshiba L300 series? Ik ga de specs eens lezen. Don

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2011, 22:31:15 »
Hallo Don,

Ja. Ik heb daar een 640 gekocht voor 70 euro. Ik heb maar 160 GB harde schijf in mijn Tosh.

Nu heb ik plek zat en ik neem het ding ook mee naar kantoor. Alles bij de hand dus
Nog net geen home directory op een externe schijf zoals ik een tijd geleden zat te overwegen, maar wel bijna.

Het kan zijn dat zo'n moderne hd iets dunner is dan de orginele, maar dat is met wat zelfklevend plastic puik op te lossen. Kwestie van gezond verstand en netjes werken.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2011, 01:25:33 »
Wat zijn de  mogelijkheden om erachter te komen wat aan de hand is en hoe los ik het op?
Ik las dat je het hebt opgelost door de melding uit te vinken.
Of het aankomende fatale defect dan ook daadwerkelijk gerepareerd is, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Om er echt achter te komen zou je de status van de HD kunnen uitlezen.
Maar dan wel iets gedetailleerder dan waar W7 mee op de proppen komt.

Dat kan onder andere met speedfan.
Na installatie kiezen voor het tabje 'SMART'.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: foutmelding harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2011, 11:09:13 »
Hallo Leon,
 
Ik heb Speedfan geinstalleerd en laten draaien maar het tabblad S.M.A.R.T. toont een compleet leeg venster. Er wordt dus geen harddisk gevonden. Speedfan ook maar eens op mijn desktop geinstalleerd. Op de desktop worden mijn 2 partities  wel getoond. Zo staat ook onder tabblad Readings o.a.: Found ST3500418AS on AdvSMART
Found ST3500830AS on AdvSMART
Op de laptop (L300) wordt onder Readings geen harddisk of partities gevonden.
Speedfan creeert trouwens naast de Speedfan-snelkoppeling ook een snelkoppeling genaamd initdebug. Deze openend toont het een Systeeminformatie-venstertje met de tekst: Systeeminformatie kan dit NFO-bestand niet openen. Het bestrand is mogelijk beschadigd of niet compatible met deze versie van Systeeminfo. Ik klik op OK en krijg dan toch mooi de complete systeemonformatie te zien. Dit venster wordt zowel op de laptop als op mijn desktop getoond dus heeft niets te maken met een eventueel beschadigde hd. Waarom toont SMART op de laptop geen HD terwijl die toch goed werkt?
Gr. Don
 
Vers van de pers: op mijn eigen L300 Toshiba Laptop wordt ook geen hd herkend.

De systeeminfo op de probleemlaptop bekijkende valt het volgende op:
Onderdelen openen en dubbelklik op Probleemapparaten toont:
Apparaat = Niet beschikbaar.
Id van PNP-Apparaat = ACPI\TOS1901\2&DABA3FF&1
Foutcode = De stuurprogrammas zijn niet geinstalleerd.
Dit zie ik dus niet op mijn eigen laptop. Daar is het veld leeg.
Ga ik googelen op ACPI\TOS1901 kom ik uindeindelijk bij Toshiba drivers voor Windows 7 uit die ik zou moeten installeren. Ga ik dan maar eens doen dus. Deze laptop is dus geupgraded van Vista naar W7. Wellicht dat dit een restfoutje is? Maar heeft dat invloed op een harddiskdiagnose? Beats me.
 
Tot slot: ik heb de computer met SIW bekeken. Ziet er allemaal OK uit. Ook de harde schijf.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 14:50:14 door Don »