Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

343 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 08:59:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Een zwarte kat printen - en met succes  (gelezen 11353 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Een zwarte kat printen - en met succes
« Gepost op: 17 februari 2011, 22:08:08 »
Goedenavond,

Ik heb recent een oud plan omgezet in daden door een stokoude, maar wel goede tweedehandse HP 1120C printer te kopen. Het ding heet inmiddels liefkozend "Bakbeest". Want dat is het zeker en het apparaat is voor een inktjet printer ook nog knap lawaaiig.

Maar het ding kan wel A3 formaat printen en dan ook nog eens met fatsoenlijk na te vullen inktpatronen. Dus daar gaat straks ook Action inkt in, net als bij mijn Canon All in One werkpaardje.

Toch was niet alles meteen pais en vree. De eerste poging om een zwarte kat te printen faalde verschrikkelijk. De inkt droop van het papier. Het was één grote vlek. Niks hielp aan instellingen. Nu is er bij HP HPLIP, het HP Linux Imagin en Printing gebeuren. Dat deed het voor geen meter.

Ik die printer dan maar eens aan een Windows XP PC gehangen voor ik hem ging wegmikken. Hee, nou is het wel goed? OK, dus het is het een kwestie van driver?

Ik op zoek naar een nieuwere versie van HPLIP en andere aanwijzingen. Uiteindelijk dan HPLIP laatste versie gedownload. De installer gestart al was dat geen Ubuntu stijl .deb bestand. En warempel. Ubuntu versie 10.10 werd herkend. De afhankelijkheden werden nagelopen en de tekorten opgelost.

Toen startte me daar een complete compilatie procedure. Terwijl ik ademloos toekeek bij al dat geweld in mijn bescheiden laptop werd het hele gebeuren netjes afgerond. Ik kreeg de boodschap hp-setup te draaien in een terminal venster.

Dar gedaan. Maar het Bakbeest werd van geen kanten gevonden. De normale CUPS procedure vond hem echter wel en een proefprint liet prima resultaten zien. Nu heeft het Bakbeest nog een gewone printerpoort. Ik gebruik een USB verloop kabel. Daar zou narigheid in kunnen zitten. Verder las ik elders dat HPLIP gecompileerd wordt voor USB. Voor een oude printerpoort moet er wat handmatig worden geregeld.

Niettemi vond ik nu een hpcups driver en daar doet hij het puik op.

Na een nachtje slapen bedacht ik dat HPLIP net als SANE alleen goed samenwerkt met USB apparaten. Nu heb ik nog een tweede HP. Die heeft al een zeskleuren inktsysteem. Ik had hem juist daarom tweedehands gekocht. Hem aan de laptop gehangen en binnen no-time was de kleine HP geinstalleerd. Die heeft dus wel USB

Inmiddels is er een prima afdruk gemaakt van genoemde zwarte kat. Hij hangt nog aan de muur ook, zo mooi is hij geworden.

Leve HP en HPLIP dus!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers