Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

343 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

26 april 2024, 04:46:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: 2 PC's en een gillende fan  (gelezen 7675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
2 PC's en een gillende fan
« Gepost op: 7 november 2009, 22:36:58 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:30-12-2008
 Aan:AllenMsgID:4119.1
 Onderwerp:2 PC's en een gillende fan.Forum:ws-nlcomputer
Goedemorgen ! ,

De afgelopen dagen heb ik besteed aan het opbouwen van twee nieuwe Pc's ter vervanging van de inmiddels al aardig aftandse Desktop machines thuis. Afgezien van een slechte voeding, die probleemloos werd omgeruild, liep het opbouwen probleemloos.

Er is veel veranderd in de afgelopen jaren. Dat kon ik wel merken. De Antec kast was een stuk mooier en handiger met zijn opzwaaiende zijpanelen. Inwendig liep ik persoonlijk voor het eerst tegen SATA kabels aan naar de harde schijf en de DVD-stations.

Dat werd trouwens een 1 TB exemplaar. Voor het eerst ook koos ik daarom persoonlijk ook voor NTFS inplaats van FAT32. Dat FAT32 is duidelijk verouderd.
De AMD TripleCore processor was qua inbouwen niet anders dan wat ik al kende. Ook verder gaf het geen problemen.
Wat wel een hele klus was was alle drivers van de bijgeleverde CD van het moederbord en de twee videokaarten correct geinstalleerd krijgen. We hadden wat betere videokaarten gekocht, dan de op zich ook niet beroerde onboard gevallen. Simpel gezegd kwam het er vooral op neer dat de "Handige Harry" installatie-wizards steken lieten vallen. Ik begin een hekel te krijgen aan dit soort wizards.
In Linux is installeren gespeend van elk gemak en wat voor wizard dan ook. In Slackware Linux heb je installpkg. Dat is meer een uitpakhulp en spartaans, maar het werkt wel puik en razendsnel.
Ik heb er Windows XP opgezet. Niemand bij ons thuis loopt warm voor Windows Vista, maar we hebben wel rekening gehouden met een overstap. Misschien naar Windows 7?
Van de twee oude PC's ging de snelste naar zoonlief. Die zat met zijn 10 jaar regelmatig verdrietig te kijken naar zijn oudere zus achter haar PC. Een spelletje spelen natuurlijk, maar zo langzamerhand ook al een werkstukje maken voor school. Het wordt er echt met de paplepel ingegoten tegenwoordig!

Nou had die oude PC last van een nogal lawaaiige ventilator. Dit was de gelegenheid dat probleem aan te pakken. De kleine fan op het moederbord had ik al eens van een likje vers vet voorzien. Die was het niet. De ventilator van de processor dan. Dat is een beetje eng. Na een grondige inspectie inclusief gebruik van het inspectie-spiegeltje uit mijn sleutelkist werd het me duidelijk dat die ventilator gewoon met vier parkers bovenop het koelblok zat geschroefd. Dat koelblok zit dan weer geklemd op de processor met koelpasta ertussen voor de warmteoverdracht. Daar moet je afblijven. Als dat koelblok loskomt van de processor heb je wat meer werk alles weer goed op zijn plek te krijgen.

De gillende fan dus met veel beleid losgeschroefd. Dus bleek heel simpel. Het zat niet erg vast. De fan omgedraaid en het stickertje eraf getrokken. Die ging er helaas niet heel af. Het lagertje zag er verder puik uit. Toch maar een lekker klodder vet en dat ook nog eens wat naar binnen zitten drukken met de vinger. Je moet dat niet teveel overdrijven. Het plastic om het lagertje heen vervolgens vet vrijgemaakt voor het opplakken van een vers stickertje. Ik nam er gewoon afplakband voor. Hoe lichter de tape hoe beter. Dit met het oog op onbalans, want helemaal in het midden plak je dat nooit.
Of dat doodsimpele afplakband wel geschikt is voor dit doel is maar de vraag ... .

Vervolgens met een breekmesje het afplakband netjes aan de randen van het hart van het ventilatorhuis afgesneden. Hij was weer klaar voor montage. Ik heb simpelweg de boel weer op zijn plek geschroefd met de oeroude kreet "Vast is vast" in het achterhoofd. Dit soort kleine bevestigingsschroeven nooit met witte knokkels voor de derde keer extra nadraaien! Mocht de boel ooit nog eens loslopen, dan zet ik die schroefjes vast met borgvloeistof. De motorfiets sleutelervaring komt me regelmatig erg van pas bij PC's.
Bij het aanzetten klonk het een stuk prettiger. Het rauwe opstartgekrijs was weg. Toen ik na een uur weer bij de PC terugkwam zoemde het ding als nieuw. Een likje vet en een stukje afplakband? Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat. De andere PC waar ik ooit de Southbridge fan ook van wat vers vet voorzien heb voorzien draait nog steeds als een zonnetje. Dat was in maart 2007.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog