Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

370 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 16:14:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Installatie van XP wil niet  (gelezen 16957 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Installatie van XP wil niet
« Gepost op: 26 februari 2011, 01:54:56 »
Hallo,
 
Zoals in de bijlage te zien is heb ik meerdere schijfen in mijn desktop. Schijf 3 is een IDE en de overige zijn SATA schijven.
De 2 Samsung schijven van 500Gb stonden in een RAID configuratie (gezamenlijk dus een schijf van 1000Gb). Hier stond alle data bestanden op. Het beviel me niet echt, omdat de BIOS verschrikkelijk lang deed over het detecteren van de schijfen. Daarom ben ik dus overgestapt naar een 'normale configuratie'.
 
Ik heb de XP installatie op schijf 3 partitie C (IDE): laten staan voor het geval er iets mis zou gaan en dat deed het dus ook.
 
Voordat ik begon met de nieuwe installatie (deze staat op schijf 1 partitie M:) stonden de 2 Samsung schijven nog in de RAID configuratie en ik had met de oude installatie via schijfbeheer de partitie M: op schijf 3 aangemaakt. De partities J: en H: had ik toen nog niet aangemaakt.
 
Toen heb ik in de BIOS de instelling van de SATA controller veranderd van RAID naar IDE. Hierdoor was het voor de XP installatie cd mogelijk om toegang te krijgen tot de SATA schijven en ik heb toen de installatie op schijf 3 partitie M: uitgevoerd. Dit is ook goed verlopen. Ik heb het systeem toen een paar keer opgestart en dat ging prima. Slechts 78Mb geheugen gebruik. Geen SP3 en geen AV.
 
Ik heb toen de instelling van de SATA controller weer veranderd van IDE naar RAID. Toen heb ik op schijf 3 de overige parties aangemaakt en de gegevens van de Samsung schijven (RAID) gekopieerd naar de Hitachi schijf partitie J: en H:. Partie M: was dus op dat moment al aanwezig, met daarop de nieuwe XP ïnstallatie.
 
Vervolgens verander ik de SATA controller weer van RAID naar IDE en start het systeem op van schijf 3 partitie M:. Nu komt het XP logo in beeld met daaronder het groen balkje wat van links naar rechts beweegt. Na een paar tellen volgt er een blauw scherm, met een melding dat het systeem niet gestart kan worden, vanwege een virus of beschadiging van de schijf. Dit lijkt me sterk, omdat ik de netwerk kabel er uittrek tijdens de installatie en het een nieuwe schijf is. Het enige wat ik me kan voorstellen is, dat door het opheffen van de RAID configuratie, dat de drive letter van de partitie met daarop het besturingssysteem veranderd is.
 
Nu wil ik de installatie weer opnieuw uitvoeren, maar tijdens het selecteren van de schijf waarop de installatie uitgevoerd moet worden, zie ik netjes de IDE schijf met de 3 partities en 3 SATA schijven met een vreemde omschrijving wat betreft de schijfruimte. Volgens de omschrijving zijn alle 3 de schijven even groot en hebben geen partities. Zoals in de bijlage is te zien, zijn de schijven NIET allemaal even groot en de Hitachi schijf bevat 3 partities. Deze partities vind ik dus niet terug in dit scherm. Waarom lukt het nu niet meer om XP opnieuw te installeren op schijf 1 partitie M?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2011, 02:55:26 door Henk van Asselt »
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Installatie van XP wil niet
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2011, 17:16:31 »
Hallo,
 
Het is inmiddels wel gelukt. Het was een probleem met de drivers. De XP installatie cd die ik heb, zitten geen sata drivers op. Hierdoor herkent XP maar 130Gb hardeschijven.
 
Het was een kwestie de pc opstarten met een Hirren's BootCD (HBCD) en op de hardeschijf een partitie aanmaken (in dit geval 30Gb). Daarna de installatie schijf van XP erin en de pc opstarten en XP installeren. Na de installatie werd er nog steeds maar 130Gb van de schijven herkend. Na de installatie van de juiste drivers, werd wel de juiste capaciteit van de schijven herkend.
Groetjes,
Henk

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Installatie van XP wil niet
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2011, 23:04:24 »
Hoi Henk,

Mooi dat je het zelf hebt kunnen oplossen! Dank dat je nog even liet weten hoe je het hebt gedaan. :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Installatie van XP wil niet
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2011, 23:25:53 »
Hoi Ronald,
 
>>Dank dat je nog even liet weten hoe je het hebt gedaan<<
Graag gedaan. Wie weet kan een ander hier ook iets mee.
Groetjes,
Henk