Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:51:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kan video bestanden niet afspelen.  (gelezen 15419 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Kan video bestanden niet afspelen.
« Gepost op: 1 maart 2011, 03:00:03 »
Hallo,
 
Ik heb XP net opnieuw geïnstalleerd en nu kan ik geen video bestanden (AVI en MPEG4) meer afspelen. De speler wordt wel geopend en de tijdbalk loopt ook wel, alleen blijft het beeld zwart. Het geluid wordt wel afgespeeld.  Het maakt niet uit of ik het bestand afspeel met VLC of met WMP10.
 
Het verschil is wel dat ik Pinnacle Studio 9 nog niet heb geïnstalleerd.
 
Bij de oude installatie werkt het wel goed. Ik heb ook dezelfde codec geïnstalleerd (XP Codec Pack 2.4.4), maar toch werkt het nog niet. Ga ik via apparaatbeheer kijken wat voor een video codecs er zijn geïnstalleerd, dan zit daar wel verschil in.
 
Wie kan mij helpen?
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2011, 10:56:07 »
Hallo,
 
Ik heb nog iets vervelends ontdekt. Regelmatig (soms een paar keer per minuut en dan kan het ook weer even over zijn) klinkt er een storende tik uit de luidsprekers. Dit gebeurt ook als er geen mediaspeler is aangeweest.
Ik heb geen flauw idee waardoor deze problemen er nu zijn. Met de oude installatie heb ik ook hier geen last van.
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2011, 09:29:57 »
Hallo Henk,

Je hebt vermoedelijk een on-board geluidskaart? Het klinkt een beetje naar een probleem met de geluidskaart, maar het ouderwetse idee om die kaart er een keer uit te trekken en er weer in te stoppen is dan niet meer uitvoerbaar. Je hebt wel dezelfde driver voor de geluidskaart draaien?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2011, 14:32:25 »
Henk,

Als je XP opnieuw hebt geïnstalleerd is de kans groot dat de juiste drivers voor je geluidskaart ontbreken. Die worden meestal bijgeleverd op cd als je de computer aanschaft, misschien heb je die nog. Kijk ook eens onder Hardware > Apparaatbeheer of de videokaart geen ? teken heeft want dat duidt op niet werkende drivers of onbekende hardware. Anders op de fabrikant website van je moederbord de juiste chipset drivers downloaden en installeren.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2011, 20:31:53 »
Hoi Just en Ruud.
 
>>ouderwetse idee om die kaart er een keer uit te trekken en er weer in te stoppen is dan niet meer uitvoerbaar.<<
Het is inderdaad een on-board kaart en om die er uit te trekken lijkt me niet verstandig.
 
 
>>worden meestal bijgeleverd op cd als je de computer aanschaft, misschien heb je die nog.<<
Het is zelfs zo dat er Vista op het systeem stond en dat ik zowel de oude, als ook de nieuwe installatie zelf heb uitgevoerd.
Deze cd heb ik in beide gevallen ook gebruikt.
 
Er is echter een verschil met de oude en de nieuwe installatie.
Met de nieuwe installatie heb ik de HDMI aansluiting gebruikt voor mijn TV (tevens monitor). Bij oude installatie niet, omdat ik die TV toen nog niet had.
Nu is het zo dat het geluid ook via deze HDMI aansluiting kan lopen. Dat was met de nieuwe installatie dus ook het geval, want het geluid kwam nu inderdaad ook uit de speakers van de TV (wat eerder niet het geval was).
 
Via apparaatbeheer heb ik de driver voor de HDMI uitgeschakeld (zie bijlage). Deze driver was bij de oude installatie niet geïnstalleerd.
Nadat ik het systeem opnieuw opstarte, kwam het geluid niet meer uit de speakers van de TV, maar wel via de 'normale' aansluiting op de on-board kaart. Sindsdien heb ik ook geen last meer van dat storende geluid.
 
 
Het probleem met het niet kunnen afspelen van video bestanden is nog steeds niet opgelost. Ik weet hier zelf nog even geen oplossing voor.
 
Ik zou kunnen proberen, om nu eerst een image te maken van de huidige (nieuwe) installatie. Ik heb ook nog een image met alleen XP SP2 en drivers en kan deze terug zetten. Mocht het nu wel lukken om videobestanden af te spelen, dan moet ik van dat punt af, maar weer verder gaan met installeren. Mocht dit ook niet lukken, dan kan ik ook nog er voor kiezen om XP weer helemaal opnieuw te installeren (alleen SP2 en de drivers en WMP10 / VLC).
 
Mocht iemand nog een andere oplossing hebben, dan hoor ik dat graag.
 
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2011, 10:33:47 »
Hallo Henk,

Een stukje van de sluier is dus opgelicht, maar er blijft nog wel een belangrijk deel onopgelost. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat!

Veel succes!

[Terzijde: blijf ons op de hoogte houden, hè. Wij, en alle meeluisteraars hier, leren er van en kunnen later anderen verder helpen met de zo verworven kennis. Vaak is dat niet eens zo gerelateerd aan het echte probleem]
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2011, 16:00:56 »
Hallo Henk,

Je had het over XP Codec Pack 2.4.4 die je geïnstalleerd hebt. De-installeer dit pakket eens, indien je die kunt verwijderen via het configuratiescherm, en installeer het pakket K-Lite codec pack v7, het basic of standaard pakket. Meestal kun je nu alles afspelen.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2011, 03:37:02 »
Hoi Ruud en Just,
 
Ik heb XP home opnieuw geïnstalleerd en nu kan ik wel weer video bestanden bekijken.
Dat probleem is dus ook weer opgelost. Bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Henk

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2011, 15:37:39 »
Hallo Henk,

Ok, blijft alleen -uit nieuwsgierigheid- de vraag over, wat was er dan mis? Maar goed, het kan maar beter gewoon werken  :)
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2011, 19:51:09 »
Hoi Ruud,
 
>>wat was er dan mis?<<
Dat is nu een hele goede vraag! Ik heb XP verscheidene keren geïnstalleerd, maar dit heb ik nog nooit eerder mee gemaakt. Ik heb zelfs geen extra codecs te hoeven installeren.
 
Ik heb nog een probleem wat ik nog niet eerder heb meegemaakt:
Klik hier om naar het topic te gaan.
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Kan video bestanden niet afspelen.
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2011, 12:49:31 »
Hoi Just,
 
Ik heb nog iets vervelends ontdekt. Regelmatig (soms een paar keer per minuut en dan kan het ook weer even over zijn) klinkt er een storende tik uit de luidsprekers..
Dit gebeurt niet alleen als Windows is opgestart, maar ook als ik in de BIOS aan het werk ben!
Groetjes,
Henk