Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

257 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 14:16:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Intel i7 processor  (gelezen 13306 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Intel i7 processor
« Gepost op: 7 november 2009, 22:40:26 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:16-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4197.1
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Beste Forumleden,
Omdat ik van plan ben dit jaar een nieuwe computer aan te schaffen, let ik iets meer op als een leverancier met een aanbieding komt. Onlangs kreeg ik zo'n fraai ogende nieuwsbrief onder ogen, met daarin onder meer de volgende uitspraak:
De nieuwe i7 processor reeks van Intel is nu zuiniger en sneller dan ooit tevoren. Met deze upgrade haalt u het neusje van de zalm in huis en zult u ervaren wat snelhoud inhoudt. In combinatie met de nieuwe X58 chipset moederborden en het snelle DDR3 geheugen maakt dit een praktisch onverslaanbaar systeem.
Altijd prachtig, dit soort lovende teksten. Maar zijn ze echt waar?
Groeten,
Ronald

Gewijzigd 16/03/2009 16:11 CET door Ronald Beuker


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-03-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4197.2
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
Ronkende teksten.
En synthetische benchmarks kunnen in speciale omstandigheden een i7 wel 50% sneller laten zijn dan een Core 2 quad of Core 2 extreme met dezelfde kloksnelheid, dat zijn dan ook de testen die Intel graag vermeldt.
Real life applicatiebenchmarks geven aan, dat een i7 tussen de 12 en 24% sneller is dan een Core 2 quad op dezelfde frequentie. Ze zijn een heel stuk sneller dan de huidige (quad) Amd's, denk aan een factor 1,5 tot 2.
Dat is natuurlijk leuk, maar de Cpu is niet alleen bepalend voor de snelheid. De winst kan je in de regel (zeer) ruwweg door twee delen als de overige componenten hetzelfde blijven.
DDR3 levert effectief een marginaal snellere computer op vergeleken met DDR2. Of in Nederlands: Je zal er geen bal van merken. i7 vereist wel DDR3. Er zijn -afhankelijk van de kwaliteit- grote verschillen die goed DDR2 veel sneller kunnen laten zijn dan redelijk DDR3, dus let op de kwaliteit.
Wat erg fijn aan de i7 is, is dat het energiebeheer en -gebruik prima is (45nm technologie, geïntegreerd energiebeheer)
Kijk vooral ook naar de kwaliteit van de onderdelen, de degelijkheid van de kast, de garantie. Twee harddisks bijvoorbeeld, 3 GB ram, goede liefst passief gekoelde video, prima ventilatoren, sterke voeding. Natuurlijk zo'n "veel in een bay", sata, hdmi, Dvi, dual head, veel usb poorten. Wlan aan boord is mooi als je draadloos werkt, bluetooth als je daarvan houdt, wellicht firewire omdat een oudere camera dat nu eenmaal wil zien.
En misschien wel het belangrijkste onderdeel is natuurlijk een monitor (twee is helemaal kaasje) met een prima beeld en hoge resolutie. Niet zo'n goedkoop TN hoogglans scherm waarin je je haar  (<g>, ik mag het zeggen) kan kammen.
Iedere tegenwoordige computer is in de regel snel zat (tenzij je hem vol gaat plempen met onnodige goodies, dan is iedere hedendaagse computer te traag). Alleen als je erg goede redenen hebt de hoogste snelheid te willen, moet je alleen daarvoor extra geld uit gaan geven.
Maar past i7 naast de m.i. belangrijker eisen in je budget? Doen, want toppertje!


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:10-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4197.3
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Dank je voor je uitgebreide reactie!
>> 3 GB ram <<
Ik zit me tegenwoordig serieus af te vragen of ik niet toch moet overstappen op 64-bits, om zo te kunnen profiteren van veel meer intern geheugen. Ik weet wel dat er voor 32-bits van die truckendozen bestaan, met die /3GB en /PAE ofzo switches in boot.ini, maar echt optimaal lijkt mij dat niet. Volgens mij kan een 32-bits Windows niet eens de volle 4 GB gebruiken. Hoe denk jij hierover?
>> belangrijkste onderdeel is natuurlijk een monitor <<
Ik las onlangs dat BenQ sindskort monitoren heeft die 16:9 aankunnen (ipv 16:10). Ze hebben zelfs versies die volledig HD-compatible zijn! Eén vraagje: die contrastratio's, daarvoor geldt toch dat meer=beter? Ik zie bijvoorbeeld uitvoeringen die hebben 10000:1, en ook van 40000:1.
>> Niet zo'n goedkoop TN hoogglans scherm waarin je je haar (<g>, ik mag het zeggen) kan kammen. <<

Ach, toen ik nog naar de kapper ging (tegenwoordig heb ik een thuiskapper, echt handig zo'n tondeuse), zei ik altijd dat als je weinig haar hebt het juist van belang is dat die haren goed zitten.
Groeten,
Ronald


Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:thesavager2009Datum:10-04-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4197.4
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

De keuze tussen 32bit of 64 bit is vrij gemakkelijk gemaakt, want met de 64 bit versie zul je toch prettiger werken, en je maakt dan ook beter gebruik van je totale geheugen.Programma's openen zich veel sneller, en met bewerkingen maken, is ie nu ook veel sneller klaar.
zou je het willen testen, voordat je de volledige versie gaat kopen, download eens een beta-versie ervan.

Met vriendelijke groet, Savager

Linux
Ubuntu 8.10




Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-04-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4197.5
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald
>> Ik zit me tegenwoordig serieus af te vragen of ik niet toch moet overstappen op 64-bits <<
Het antwoord hierop is niet eenduidig. Voor een thuis-pc is 64 bits Windows niet altijd de beste oplossing. Wat overwegingen:
    Veel applicaties hebben ingebouwde geheugenadresseringsbeperkingen, en dan dus geen voordeel van een zee aan geheugen. Een applicatie kan ook onder W64 niet meer geheugen gebruiken dan 4 GB (onder W32 afhankelijk van tweaks 2-3 GB). Natuurlijk wel een vooruitgang, maar niet zo drastisch als wellicht gedacht. Hiertegenover staat natuurlijk wel dat meerdere apps tegelijk van aparte blokken van 4 GB gebruik kunnen maken, wat het gebruiken van twee echt zware apps tegelijkertijd onder W64 een feestje maakt t.o.v. W32 (vermits genoeg Ram aanwezig is). Nogal wat applicaties hebben een 16 bits installer. 16 bits software werk niet onder W64. Ga dus per benodigde applicatie na hoe dit zit voor je overstapt op 64 bits. Je hebt voor alle hardware ondertekende 64 bits drivers nodig, ga na of die er zijn voor alle hardware die je gaat gebruiken. Alle 32 bits software wordt via WoW (W32 on W64) gedraaid. In de regel levert dit een bescheiden snelheidsverbetering op. Sommige 32 bits software probeert 32 bits stuurprogramma's mee te installeren. Het is duidelijk dat deze sofware dan niet zal werken. Ga dit per benodigd pakket na. Met 4 GB geheugen of minder in de pc heeft W64 geen zin, het moederbord moet toch wel 8GB (of meer) geheugen aan boord hebben wil je de voordelen van W64 echt kunnen benutten. Je zou wel over wat applicaties (of een voor jou belangrijke app.) dienen te beschikken die het W64 os echt kunnen gebruiken, wil je er duidelijk voordeel aan hebben. Voor standaard taken als Office, internetten enzo is W64 vooralsnog overkill. Zware beeldbewerkingssoftware, Cad en bijvoorbeeld databases kunnen daarentegen veel voordeel hebben aan W64.
>> Contrast ratio's <<
In de regel is het inderdaad hoe hoger hoe beter, maar -what else is new- het is ook een wat misleidende marketingtruc:
De contrast ratio geeft het verschil aan tussen het witste wit en het zwartste zwart dat een monitor kan weergeven. Als dat verschil al 10.000 is, is het eenvoudig te begrijpen dat het verschil tussen erg wit wit en diep zwart niet echt merkbaar is met een 40.000 ratio dat nog een beetje witter wit en nog zwarter zwart oplevert (in theorie).
Fabrikanten zoeken overigens op hun beelschermen naar de locaties met de hoogste ratio en geven deze op; Op andere delen van het scherm kan het een heel stuk slechter zijn.
Ik heb liever een monitor met een gelijkmatige maar wat lagere ratio, dan een met een fabelachtige ratio in de linkerbovenhoek en een lagere in het centrum, want dat geeft een veel ongelijkmatiger beeld.
Let ook op de brightness of luminantie (uitgedrukt in Cd/m2). Als die laag is, zal een fabeltastische contrast ratio je weinig helpen, want het witste wit wordt dan zwak weergegeven. Met invallend licht wordt dat dan alleen maar beroerder.Kortom: Ga voor kwaliteit en niet alleen voor opgeklopte cijfertjes, en altijd zelf even kijken (als het kan in lichte en in donkere omgeving) voor je koopt.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 11/04/2009 11:05 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-04-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4197.6
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> als je weinig haar hebt het juist van belang is dat die haren goed zitten <<
Komt een man bij de kapper met slechts 3 haren. Vraagt: "Wassen knippen en kappen, twee links een rechts aub.".
Kapper begint en na enkele tellen knap er een haar af. "O mijnheer, het spijt mij echt, maar er is zojuist een haar gebroken, wat nu?"
"Een links, een rechts." is het korzelige antwoord.
Voorzichtig legt de kapper een haar rechts, en terwijl hij de andere links legt, moet hij niesen.. "Knap!". "Ahem.. ehh... mijnheer... helaas is zojuist ook de tweede haar gebroken, excuseer mij, maar wat nu?"
"Potverdrie kapper toch!" Zegt de klant nu duidelijk geïrriteerd. "Woel dan de rest dan maar wat door elkaar".

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:04-05-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4197.7
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Savager,
>> download eens een beta-versie ervan <<
Op kantoor krijgen wij van die handige cd's, dus dat gaat wel lukken. <g> Ik heb zowel met de 64-bits versie van Windows XP als die van Vista gewerkt. Groot nadeel vond ik dat er niet eens een fatsoenlijke virusscanner te verkrijgen was. Dat zal nu wel beter gaan.
Groeten,
Ronald


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:04-05-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4197.8
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Dank voor je duidelijke en uitgebreide uitleg!
Als ik een overstap maak naar een 64-bits versie van Windows, dan wordt dat sowieso op een nieuwe pc met Windows 7. Met actuele hardware zou de beschikbaarheid van 64-bits drivers geen probleem moeten zijn, of toch wel?
Verder vind ik die XP-modus van Windows 7 wel interessant. Weet jij misschien of je daar nog een aparte licentie voor nodig hebt? Als dat een 32-bits XP-versie mag zijn op een 64-bits Windows 7, dan moeten volgens mij alle programma's wel aan de praat te krijgen zijn. <g>
Groeten,
Ronald


Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:04-05-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4197.9
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Groeten,
Ronald


Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-05-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4197.10
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Weet jij misschien of je daar nog een aparte licentie voor nodig hebt? <<
Die XPM (XP service pack 3 die draait onder een Virtual Machine in Windows 7) zit, compleet geactiveerd 'gratis' bij W7 Professional, Enterprise en Ultimate, dus niet bij de Starter en Home editie. Je betaalt er dus in feite wel voor, want de eerste drie versie zijn een aardige tik duurder, maar een licentie is dus niet nodig.
Vandaag is de Release Candidate van W7 vrijgekomen, ben hem net aan het downloaden en benieuwd naar de veranderingen (verbeteringen). Zal zeker die XP mode (XPM) gaan downloaden en testen. Ik vermoed echter dat het een stuk minder vlot zal werken dan XP kaal, er is immers nogal wat overhead.
Er schijnt nogal wat misverstand te zijn rond XPM. Het is dus niet de vertrouwde XP desktop, die gevirtualiseerd onder W7 draait. Alle onder XPM gestartte applicaties worden daarentegen naadloos in de W7 GUI (desktop) geïntegreerd. Dus degenene die hoopten de aloude "Classic view" weer terug te kunnen krijgen.. Helaas. 
Wat er mogelijk erg gunstig aan is, is dat alle in W7 nog aanwezige legacy code die XP-apps moest laten werken er in principe uit gesloopt zou kunnen worden. Dat zou het OS wel eens een stuk minder rommelig en onoverzichtelijk kunnen maken.
Is het oud? Dan draai je het onder XPM. MS zou er m.i. vervolgens verstandig aan doen al die legacy rommel eens echt goed uit te ruimen.
Ik neem aan, dat ook onder W7-64 de 32 bits VM en de 32 bits XPM zal draaien, want die VM is in principe een gewone 32 bits applicatie en W7 64 zou daar geen moeite mee moeten hebben. Ik neem ook aan, dat bij W7 64 bits RTM de 64 bits VM en de 64 bits XPM op DvD worden bijgeleverd, en niet de 32 bits versies.Wat ook van belang is, is dat het bios hardware virtualisation moet ondersteunen, anders zal XPM onder W7 niet werken. Niet iedere moderne pc ondersteunt dit, dus wees daar bij de aanschaf attent op.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 5/05/2009 16:14 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:12-07-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4197.11
 Onderwerp:Intel i7 processorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Je betaalt er dus in feite wel voor, want de eerste drie versie zijn een aardige tik duurder, maar een licentie is dus niet nodig. <<
Ik ga denk ik de aanschaf van een nieuwe PC combineren met de aanschaf van W7. Een OEM versie zal niet zo duur zijn. Althans, dat hoop ik. <g>
Op zich klinkt dit allemaal erg goed, want zo te horen kun je dan op een 64-bits Windows 7 álles aan de praat krijgen, dankzij de 32-bits XPM.
Groeten,
Ronald