Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

225 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:51:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: PC hapert bij opstarten  (gelezen 14190 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
PC hapert bij opstarten
« Gepost op: 23 maart 2011, 12:24:52 »
Een HP Pavilion 450 pc van een kennis heeft het volgende probleem:
Bij aanzetten start de pc meestal gewoon op. Zet ik de pc echter uit en herstart daarna weer dan gaat de aan/uit knop weliswaar branden maar daar blijft het dan ook bij. Hij start niet verder meer op. Ik hoor dan sowieso een vreemd geluid in de toren wat moeilijk te lokalizeren valt. Normaal uitzetten is op dat moment niet meer mogelijk. Dit moet gebeuren via de bekende truc, oftewel de aan/uit knop 5 tellen ingedrukt houden. Als ik nĂș de pc weer wil aanzetten, reageert niets meer, dus ik krijg ook geen brandende aan/uit knop meer. Echter, als ik de stroomstekker uit de toren trek, even later weer insteek en de pc aanzet, start hij weer normaal op. Duidelijk dat dit geen manier van werken is. Iemand een idee wat er aan de hand en hoe dit op te lossen valt? Bvd, Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: PC hapert bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2011, 16:17:53 »
Hoi Don,
 
Doet mij denken aan een defect rakende voeding. Dan kan je dit soort idioot gedrag tegenkomen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: PC hapert bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2011, 16:26:38 »
Hoi Michel,
OK, bedankt. Ik wacht eens af. Ik ben voor die kennis sowieso vanaf vanavond een maandje niet beschikbaar. (3x raden waar ik ben;-)  Als het ding het daarna nog doet, zal ik de voeding gaan vernieuwen. Geeft hij eerder de geest, zal de kennis naar een pc-shop moeten. Stekker eruit, stekker erin en hij doet het weer heeft met aarde te maken? Ik ben geen electricien.  Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: PC hapert bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2011, 17:05:59 »
Hoi Don,
 
>> Stekker eruit, stekker erin en hij doet het weer heeft met aarde te maken? <<
 
Nee, het is wel een bekend verschijnsel van een zieke voeding, meestal komt deze malheur door een (of meerdere) lekkende condensatoren in de voeding zelf. Waarschijnlijk zal de pc op de stekker in / uit methode nog een paar maandjes werken, waarna de voeding echt gaat hemelen. Ik heb een keer meegemaakt dat dat hemelen niet bepaald onopgemerkt bleef; met een echt oorverdovende knal en doorgeslagen stop ging de voeding definitief henen (waahaar heeeen lijhijdt de weg..). :saint: Een van de grote hoogspanningselco's ontplofte letterlijk.
Michel Uphoff
Homepage