Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

366 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 16:05:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Meer geheugen in laptop  (gelezen 14942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Meer geheugen in laptop
« Gepost op: 7 november 2009, 22:43:51 »
Bericht 1 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:12-04-2009
 Aan:AllenMsgID:4228.1
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Goedenavond!

Ik wou maar eens wat extra geheugen in mijn nog vrij jonge laptop zetten. Het is een Toshiba Satellite A100-00M. Standaard zit daar 2 x 512 MB DDR2 533 Mhz in. Een lachertje eigenlijk, want het ding wordt met Windows Vista Home Premium geleverd. Vista doet het overigens bepaald niet belabberd. Onder Slackware Linux, wat ik standaard gebruik, is 1 GB geheugen best voldoende.

Er kan maximaal 2 GB in. Dat is voor Vista nog bepaald niet riant, maar voor Slack is het zwemmen in weelde.

Nou kan ik bij een zaak hier in de beurt  Kingston 1 GB DDR2 800 MHZ modules kopen voor wel 13 euro. Dan heb ik er dus twee nodig. Dan nog is 26 euro niet veel.
Gaat dat echt zo simpel?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4228.2
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Paar dingen waar je op moet letten:
- Juiste lay-out (Sodimm, zie afbeelding).
- Voeding én accu loskoppelen voor je verwijdert/plaatst.
- Kijk hoeveel geheugensloten er in die Tosh zitten, als dat er in totaal maar twee zijn, dan kan je natuurlijk beter 2x 1GB of 1x 2GB kopen en die 2x 512 Mb, tja die houd je dan over. Duur is dat spul (zolang het niet van Toshiba zelf is), inderdaad niet. Het geheugen zit onder de grote plaat in het midden, onder. Die plaat zit voorzover ik mij herinner met slechts een schroefje en wat knelverbindingen vast. Ik meen mij te herinneren dat deze Tosh maar twee geheugensloten heeft, maar ik weet niet meer of er ook geheugen vast aan het Mobo zit gesoldeerd. Als dat niet het geval is, moet je dus inderdaad afzien van die 2x 512 MB. Heeft die zaak geen Sodimm, kijk dan bijvoorbeeld even HIER

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 12/04/2009 19:14 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

toshMem.jpg
10KB


Bericht 3 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:13-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4228.3
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Paar dingen waar je op moet letten <<

Helder dank je wel! Het aantal MHZ-en minimaal gelijk aan de standaard en liefst wat hoger? Of is meer onzinnig.
Het ding heeft twee aparte sloten en dat wordt dan 2 x 512 modules op de plank. Niet fijn van Toshiba om zulke uitbreidingsmogelijkheden te bieden. Ook fraai trouwens: Vista laptop met een maximum van 2 GB geheugen, waar standaard 1 GB in geleverd wordt.
Volgende weekend maar eens aanschaffen dan.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 4 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4228.4
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Het aantal MHZ-en minimaal gelijk aan de standaard <<
Zou ik mij zekerheidshalve aan houden.
>> Vista laptop met een maximum van 2 GB geheugen <<
Het is natuurlijk eigenlijk een XP-home gevalletje, zou hij ook veel lekkerder onder draaien. Maar mensen horen: Toshiba > Bekende naam > Wat duurder > Dus goed. Is natuurlijk op zich lang niet altijd waar, en inderdaad is het gewoonweg consumentenverlakkerij zo'n machinetje te verkopen met achterhaald en veel te weinig ram.
Ik zou de drivers voor XP bij zo'n ding zien op te zoeken, en als dat een compleet setje is "upgraden" naar XP. Zekerheidhalve eerst een image met drive snapshot oid van Vista maken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:14-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4228.5
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>>  "upgraden" naar XP <<

Helemaal mee eens. Dan loopt dit laptopje als een trein. Ik heb er Slackware Linux opgezet. Daar is het ook een heerlijk vlot machientje van geworden.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:25-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4228.6
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Heeft die zaak geen Sodimm <<

Dat hadden ze wel. In 10 minuten was ik 28 euro armer en 2 x 1 GB modules rijker. De laptop omgekeerd op tafel. Eén schroefje los en met wat beleid het deksel losgetrokken. Een paar van die weerhaakjes had hij en een paar lipjes.
Het is altijd een kwestie van niet lomp gaan trekken bij dit soort dekseltjes. Als het niet wil, heb je de juiste methode nog niet gevonden.
Elke module wordt met twee klikklak armpjes op zijn plek gehouden. LIcht naar buiten bewegen en de module-plaatjes springen los en omhoog. Dan kan je ze uitnemen. De nieuwe gaan er omgekeerd weer in. Ze passen maar op één manier. Niet forceren is ook hier de boodschap. Een kind kan de was doen.
Mijn laptopje loopt lekker met de nieuwe modules. Sneller? Een beetje misschien. Meer geheugen is niet meer snelheid. Maar wel meer dingen tegelijk doen. En met die dikke camera van me hoef ik nu niet te tobben met een stel van die grote fotobestanden open in GIMP. Met de huidige prijzen ga ik niet zitten klunzen.

Trouwens, een tweede harddisk voor dit ding is ook maar 60 euro. Nu heb ik vanwege Windows Vista de schijf opgedeeld en met die tweede harddisk zou ik de hele 160 GB voor mezelf hebben. Die harddisk wisselen is net zo eenvoudig als dat geheugen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LeonDatum:26-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4228.7
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Trouwens, een tweede harddisk voor dit ding is ook maar 60 euro. Nu heb ik vanwege Windows Vista de schijf opgedeeld en met die tweede harddisk zou ik de hele 160 GB voor mezelf hebben. Die harddisk wisselen is net zo eenvoudig als dat geheugen.


Dan is het handig, zo niet verstandig om met dat uitwisselen van de HD te wachten tot na de garantie periode.
Of je zet als het mogelijk is er een 2e bij in.

Het komt raar over dat je wel aan het geheugen mag rommelen maar o wee als je met de tengels aan de HD komt.



Groeten, Leon




Bericht 8 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4228.8
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> en met die tweede harddisk zou ik de hele 160 GB voor mezelf hebben <<
Maar voor veelvuldig wisselen van harddisks is het mechanisme in deze notebook niet geschikt. Ik zou als je capaciteitgebrek hebt voor een paar tientjes meer een 350 of 500 GB harddisk inbouwen. Ook een externe disk (ok, weer een component er bij wat de portabiliteit niet ten goede komt), is zeer betaalbaar.
Zo'n externe disk zou je dan kunnen gebruiken voor bulk opslag, en tevens voor backups/overdracht. Ik heb zo'n geval (een 0,5 TB Freecom XXs) waarop vrijwel alle installatiesoftware die ik nodig heb staat, plus backups en images van computers. Ideaal, gaat altijd met mij mee.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:26-04-2009
 Aan:LeonMsgID:4228.9
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Léon ,

>>  wachten tot na de garantie periode. <<

Oh? Hoezo dan? Die bepaling wist ik niet. Maar hoe zou men dat kunnen zien dan? Er zit geen zegel op of zo.
Ik heb de harde schijf trouwens al even losgetrokken om die Sata aansluiting te bekijken.Heb ik nou een probleem (als die laptop er mee stopt dan)?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 10 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:26-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4228.10
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel ,

>>  veelvuldig wisselen van harddisks  <<

Dat was ik trouwens niet van plan. Ik wissel en houdt de oude voor het zeldzame geval dat ik Windows Vista nodig zou hebben.
Hopelijk doet zich dat nooit voor, maar je weet maar nooit. Nou we het erover hebben, ik zou XP kunnen gaan draaien in zo'n virtualisatietoestand. Met 160 GB? Aan een boom zo vol geladen mist men één twéé appels niet ... .
Ik zal eens kijken wat die grotere harde schijven "doen". Dat lijkt me wel wat. Die externe harddisk heb ik al. Niet zo'n enorm grote, maar hij is nog niet half vol. 0.5 TB, het is me toch ook wat. En dat is al  achterhaald ook. Je hebt al grotere, niet?
Op het werk hebben we een tijd geleden voor de hele groep 320 GB externe USB disks gekocht. De kleine. 2.5" Heerlijke dingetjes zijn dat. Heel draagbaar.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LeonDatum:26-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4228.11
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Als de laptop er mee stop, dan gewoon de oude (orginele) HD er in stoppen.
Geen haan die daar naar kraait.

Eigenlijk is het een hele kromme voorwaarde.

Laatst moest of wilde ik in een Tecra (M9) het geheugen uitbreiden van 1Gb naar 3Gb.
Ik mocht dat helemaal zelf doen, het is gelukt, maar dat ging niet zomaar.
Dan heb ik een HD ook wat vlotter uitgewisseld.
Hoewel bij dit type laptop, daar kun je niet elke willekeurige schijf in zetten.

Groeten, Leon




Bericht 12 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:26-04-2009
 Aan:LeonMsgID:4228.12
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Léon,

>> dan gewoon de oude (originele) HD er in stoppen <<

De HD met Linux erop is dan helemaal vragen om ge**** ... . Ik dacht het al.

Bedankt voor de tip.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 13 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:vjanssen01Datum:29-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4228.13
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
wat het geheugen betreft, al is het nu natuurlijk te laat is mij laatst geadviseerd om uit te zoeken wat het mobo maximaal ondersteunt bijv. 800Mhz. en dat aan te houden voor je geheugen.
Sneller geheugen zou niet optimaal benut worden en er is een mogelijkheid dat je systeem er wat onstabieler van word.
hoe het zit met geheugen wat minder snel is dan je mobo aankan dat weet ik helaas niet



Bericht 14 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:29-04-2009
 Aan:vjanssen01MsgID:4228.14
 Onderwerp:Meer geheugen in laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo VJanssen ,

>> wat het mobo maximaal ondersteunt bijv. 800Mhz. en dat aan te houden voor je geheugen<<

Dat wist ik wel, maar toch bedankt voor de tip. Er is geheugen ingegaan met dezelfde specs. Alleen nu 2 GB. Dat is trouwens het maximum wat erin kan.
Wat betreft sneller en minder snel geheugen heb je ook nog zoiets als toegangstijd. Ik herinner me een actie op het werk waarbij we geheugenuitbreiding voor onze werklaptops kregen. Alleen werd de machine er merkbaar trager mee. De nieuwe modules (Kingston) hadden een 50% langere toegangstijd.
Aardig wat collega's trokken toen de modules maar weer uit de laptop.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog