Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

366 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:18:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Lange gezichten  (gelezen 9011 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Lange gezichten
« Gepost op: 7 november 2009, 22:44:59 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:14-04-2009
 Aan:AllenMsgID:4231.1
 Onderwerp:lange gezichtenForum:ws-nlcomputer
Beste,
Sinds een maandje ben ik in het bezit van een hdd-recorder en ik heb een probleem met het goed weergeven van de juiste verhoudingen van het beeld in z'n meest beeldvullende standen,zoom1 en zoom2 op m'n lcd televisie anex beeldscherm 16x10.
Nu ben ik daar al niet zo tevreden over de zoomstanden als ik het gewone tv-beeld vergroot maar nu met de hdd-recorder is het nog weer anders via de hdmi in ieder geval.
Nu komen er nl ook aan de zijkanten smalle zwarte balken van een mm of 8.En de verhouding lijkt extremer niet te kloppen,in zoom1 zijn gezichten te langwerpig en in zoom2 te plat.Helaas is zo'n tv-beeld niet in te stellen om apart hoogte en breedte aan te passen,dus zit ik daarmee vast.Of is daar nu nog iets aan te doen?
In het menu van de hdd-recorder staat alles goed ingesteld hoewel de beeldverhouding daar wel 16x9 is.
Is er ook een testbeeld zodat ik het eens goed kan zien wat nu precies de afwijking is.(via dvd ofzo)
(overigens heb ik kijkend bij mediamarkt dit soort niet kloppende verhoudingen ook regelmatig opgemerkt in het verleden bij allerlei tv's.)
Groet,Paul



Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-04-2009
 Aan:PaulvMsgID:4231.2
 Onderwerp:lange gezichtenForum:ws-nlcomputer
Dag Paul,
Is er bij dat beeldscherm een stand full, auto of panorama ipv zoom (1 of 2) mogelijk? (wellicht moet je deze eerst kiezen via setup).
Als ik op mijn plasmascherm panoramisch gebruik, dan valt het (kleine) verschil tussen 16:9 en 16:10 vrijwel niet op, omdat de aspect ratio alleen aan de zij/bovenkant van het beeld een beetje aangepast wordt. Het beeld is dan schermvullend.
>> Nu komen er nl ook aan de zijkanten smalle zwarte balken van een mm of 8 <<
Ook, schrijf je. Wat gebeurt er vertikaal?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:14-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4231.3
 Onderwerp:lange gezichtenForum:ws-nlcomputer
Dag Michel,
Met de hdd aangesloten is er dan alleen nog Full en Normaal,de panorama zit wel op de tv direct afspelend.
Full is helemaal niet goed,dat geeft een extreem platte weergave zoals bij panorama
Om je een idee te geven van het geheel,kun je ook de verticale afwijking zien,heb ik even een foto gemaakt.
Groet,Paul
Zonder die hdd-recorder is het beeld helemaal gevuld op ongeveer 1,5 cm zwart na aan de onderkant (in zoom1)
Bijlagen :

tvbeeldhddrecorderzoom1.jpg
70KB


Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-04-2009
 Aan:PaulvMsgID:4231.4
 Onderwerp:lange gezichtenForum:ws-nlcomputer
Dag Paul,
>> Met de hdd aangesloten is er dan alleen nog Full en Normaal <<
Op die fiets.. Vreemd, bij mij kan ik uit zoom 1+2, normaal, 16:9, 3:4 en panorama kiezen ongeacht of het signaal via de ingebouwde TV of een extern medium komt.
Als aanpassen van de aspect ratio in de HDD recorder ook niet helpt (heb je daar al mee geëxperimenteerd?) dan ben ik bang dat je vast zit aan die balkjes want zonder panorama stand is het denk ik niet mogelijk het verschil tussen 16:9 en 16:10 weg te werken.
Er zit op de a.b. van die TV geen mogelijkheid het beeld naar beneden te verplaatsen, zodat die lelijke onderbalk weg te regelen is? In de setup van de TV zelf is geen mogelijkheid een voorkeurstand voor de ratio te kiezen? Bij mijn scherm kan ik in de setup kiezen voor: "Kloppen de ratio's niet, gebruik dan bij voorkeur panoramisch". Als ik naar die man kijk, heeft hij een wat vreemd gevormd gezicht, maar ik kan niet echt bepalen of dat van nature zo is, of dat het een beeldvervorming is. Heb je een screenshot van een geometrisch plaatje (een testbeeld, een cirkel of zo)?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 16/04/2009 8:03 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:19-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4231.5
 Onderwerp:lange gezichtenForum:ws-nlcomputer
Dag Michel,
>>op mijn plasmascherm panoramisch gebruik, dan valt het (kleine) verschil tussen 16:9 en 16:10 vrijwel niet op<<
Als ik het beeld op panorama zet dan wordt het beeld helemaal vervormd tot een soort bioscoopformaat met twee grote zwarte balken onder en boven.Ik kan me geen nut van die optie voorstellen eigenlijk bij mijn tv.
Ik heb wel ervaren dat het beeld niet klopt qua verhouding door heen en weer te switchen tussen gewoon tv-beeld en beeld via de hdd.De normaalstand is de enige die ik wel vertrouw qua verhouding,dat is het kleinste beeld op m'n scherm met zo'n 5 cm zwart aan alle kanten.Daar ben ik niet ongelukkig mee want ik vond het beeld toch wel wat groot voor m'n woning maar voor films is het grotere formaat wel eens prettig.
Ben er mee bezig geweest maar ik heb geen fijnafstemming gevonden om die verhouding goed te krijgen.
Curieus is dat 1 zender (van de 30) via de hdd wel aan de zijkanten helemaal beeldvullend is en dat is tv rijnmond,maar bij sommige reportages switched het beeld ook naar zwarte balken aan de zijkant....?
Inmiddels wel een idee voor een testbeeld maar nog geen puf om het te maken.....en testen.
Merci,Paul


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:10-10-2009
 Aan:AllenMsgID:4231.6
 Onderwerp:lange gezichtenForum:ws-nlcomputer
Sinds de storing bij upc onlangs is ineens het probleem van de zwarte randen opgelost.
Ze zijn nu weg boven en aan de zijkanten.
M´n buur had het over ´upscalen´ bij upc........
Groet,Paul