Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:36:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Start jouw Windows traag op? Laat je helpen door Soluto!  (gelezen 15229 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Start jouw Windows traag op? Laat je helpen door Soluto!
« Gepost op: 25 april 2011, 15:47:19 »
Beste Forumleden,

Duurt het opstarten van Windows lang? Wellicht kan het nieuwe Soluto je helpen. Deze toepassing kijkt mee tijdens het opstarten van Windows, en helpt je met het versnellen ervan.





Website: http://www.soluto.com/

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Start jouw Windows traag op? Laat je helpen door Soluto!
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2011, 22:48:06 »
Hoi Ronald,
 
Klikt leuk! Zal deze tool eens testen en kom er op terug.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Start jouw Windows traag op? Laat je helpen door Soluto!
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2011, 00:15:35 »
Hoi Ronald,
 
Hier de resultaten van een kort onderzoekje:
 
Dit tooltje voegt bij bij tien seconden aan de opstarttijd toe, en consumeert (afhankelijk van het al dan niet gebruiken van de gebruikersinterface) 45 tot 90 Mb ram. Voor een tool die tot doel heeft o.a. het opstarten te verkorten en onnodig ram-gebruik tegen te gaan niet zulke fraaie cijfers naar mijn mening. Het is gebouwd rond .Net, dat verklaart veel.
 
Presentatie is leuk, en heel aardig is de uitleg bij de onderdelen, dat is iets dat het  pakweg 10 keer zo kleine autoruns moet ontberen waardoor Soluto voor eindgebruikers veel bruikbaarder kan zijn dan het technische Autoruns.
Wel weer tamelijk klunzig dat geen van de bekende Windows autostarts geblokkeerd kunnen worden. Geen van de vier bij mij aanwezige niet Microsoft autoruns werden herkend. Maar het is nog een bèta, dus niet al te hard oordelen.
 
Zou ik de vier Soluto (maar mij niet) onbekende autostarts blokkeren, dan verdien ik daarmee volgens Soluto 2,1 seconden op een totaal van 86 seconden starttijd. Daar is geen eer aan te behalen, maar ik ben dan ook iemand die vrij exact weet wat er waarom in mijn computer draait, en alle overbodige troep direct de nek omdraait.
 
Meest problematisch vind ik toch wel de mogelijk sterkste kant van de tool: Het ding maakt gebruik van een on-line database waarin allehande informatie rond gevonden programma's wordt bijgehouden. Zo kan de gebruiker snel zien of een programma tot problemen heeft geleid, wat anderen er mee gedaan hebben, en specifieke informatie over het programma lezen. Erg mooi, maar dit maakt het programma niet alleen krachtig, maar ook een mogelijk privacy probleem, want daarvoor wordt er natuurlijk wel informatie door Soluto naar die database verzonden.
 
Als test met autoruns de bijna misdadig vertragende preloader van Corel VideoStudio 12 weer aangezet, en Soluto meldde keurig dat deze (volslagen onnodige) loader de opstart met 20 seconden vertraagde en een whopping 88 MB geheugen gebruikte. Het ontbrak echter aan informatie (waarom wordt het gestart, wat doet het) terwijl dit  programma bijna 3 jaar oud is. Die database is mogelijk dus niet zo indrukwekkend.
 
Wat wordt er eigenlijk precies verzonden om die database van informatie te voorzien? Daarom de privacy policy van de bouwers maar eens opgezocht:
 
quote:
"This Anonymous Information may include information regarding products installed and/or being used on the PC, usage level of each installed product, performance data, ISP name, connection type, City, Country, other service providers you use, etc. Soluto may further collect Anonymous Information about the time, type and manner of use of the Software. This information may include, for example, information regarding the IP Address and Geo-IP parameters, time of usage, performance of your browser, various applications on your computer, certain web applications used by your computer, usage patterns of applications on your computer, socio-demographic information, all of which are created in the process of using the Software, and other information regarding the use of the Software."
 
Oeps.. Daar word ik niet vrolijk van, en hoewel het programma op een aantal punten echt erg leuk in elkaar zit, en vooral voor eindgebruikers nuttige informatie biedt, gaat het er bij mij vooral om deze reden weer af.
 
Dan maar door met de sterke kanten, de beperkte informatie en spartaanse interface van het 'mean and lean' autoruns.
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Start jouw Windows traag op? Laat je helpen door Soluto!
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2011, 17:38:37 »
Hallo Michel,

Leuk zo'n test van jou.
Citaat
Oeps.. Daar word ik niet vrolijk van
Nee ik ook eigenlijk niet. Dan ga je je afvragen waarom de auteurs dit programma maken want het gaat eigenlijk om het verzamelen van computergegevens waar ze ongetwijfeld hun voordeel mee willen halen. Waarom zou je anders zo'n programma maken... ?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Start jouw Windows traag op? Laat je helpen door Soluto!
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2011, 19:31:22 »
Hoi,

Heb ook naar dat Soluto gekeken. Het programma lijkt klein, de eerste download is pakweg 1.2MB, maar dat is alleen de installer. Tijdens de installatie kan ook nog eens zo'n 65MB aan .NET drivers gedownload worden en als laatste het programma zelf, zo'n 11MB.
Na de nodige herstart is er echter niet mee te werken. Het blijft aangeven 'First boot' met een opgekruld buroblad, en allerlei bestandsnamen die geladen worden vliegen voorbij. Daarna is er niets mee aan te vangen. Een hernieuwde start van XP geeft weer hetzelfde beeld: 'First boot' en de diverse bestandsnamen.

Zo te lezen wordt er idd een grote verzameling aangelegd van gebruikers-acties, ge-installeerde programma's en wat al niet meer. Uit deze verzameling worden dan mogelijke oplossingen aangedragen die op jouw 'problemen' betrekking hebben.

Een recensie van Oktober 2010 heeft het over de beta-versie. Inmiddels zijn we 1/2 jaar verder en nog steeds is het een beta-versie.

Ik zou het iig. niet als startup-item gebruiken. Misschien handmatig maar zoals Michel al aangeeft, AutoRuns is een prima alternatief.


groeten, Peter