Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

225 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:36:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor  (gelezen 15558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Hallo,
 
Ik ben in het bezit van een KPN Experia Box (Thomson TG789v).
Via dit modem wil ik mbv een laptop draadloos kunnen internetten. Met andere laptops heb ik dit al vaker gedaan icm dit modem. Dat ging toen goed.
 
Via de webconfigurator, heb ik de draadloze interface wel ingeschakeld en op mijn modem brandt het lampje voor de Wifi. Op de laptop heb ik een lijstje van beschikbare draadloze netwerken (de buren), maar die van mezelf staat er niet bij!!  Het probleem zit hem dus niet in de laptop.
 
Wie kan mij helpen, om er voor te zorgen dat ik toch draadloos kan internetten?
Groetjes,
Henk

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2011, 16:35:47 »
Hallo Henk,
Citaat
Op de laptop heb ik een lijstje van beschikbare draadloze netwerken (de buren), maar die van mezelf staat er niet bij!!
Je moet even kijken bij de instellingen van je router of daar de SSID (Service Set Identifier) op verborgen/hidden staat. Als dat namelijk zo is wordt de naam van je router niet weergegeven in de lijst met beschikbare routers.
 
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2011, 19:43:59 »
Hallo Ruud,
 
Hallo Henk,Je moet even kijken bij de instellingen van je router of daar de SSID (Service Set Identifier) op verborgen/hidden staat. 
In het modem volg ik de volgende keuze's:
Home  > Thuisnetwerk  > Interfaces  > WLAN: Netwerknaam. Hier kan ik het invoerveld SSID wel bewerken, maar ik zie geen optie om deze te verbergen. Waar zou dit moeten staan.
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2011, 19:49:26 »
Hallo Ruud,
 
Er staat wel een vinkje bij "broadcast netwerknaam". Lijkt mij dat dit goed is en het modem zou dan in het lijstje van beschikbare netwerken moet staan.
Groetjes,
Henk

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2011, 15:58:40 »
Hallo Henk,

Ja dan zou de router de SSID moeten versturen en moet je hem op de laptop kunnen zien. Kun je eens de router resetten, dus stroom stekker eruit, minuut wachten en opnieuw starten. Staat deze nu wel bij de beschikbare netwerken? Ook kun je proberen om de afstand tussen laptop en router te verkleinen... zomaar een idee.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2011, 23:31:37 »
Hoi Ruud,
 
Ik heb de router gereset en de laptop op verschillende plaatsen in huis gezet, maar dat hielp niet.
 
Ik heb in de router zelf even gekeken wat voor type versleuteling er wordt gebruikt en wat de SSID en de sleutel was. Vervolgens heb ik in de laptop handmatig een draadloze verbinding gemaakt en daar alle gegevens handmatig ingevuld. Nu heb ik wel verbinding met de router en ik kan nu ook op internet. De router zend dus wel een signaal.
 
De Wifi verbinding komt echter nog steeds niet in het lijstje met beschikbare netwerken voor. Hoe dat kan begrijp ik nog steeds niet. Zie ik iets over het hoofd?
Groetjes,
Henk

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2011, 00:58:18 »
Hallo Henk,
Citaat
De Wifi verbinding komt echter nog steeds niet in het lijstje met beschikbare netwerken voor. Hoe dat kan begrijp ik nog steeds niet. Zie ik iets over het hoofd?
Voor zover mijn kennis gaat niet. De router 'broadcast' de naam dus dan moet je die ook zien op andere computers en dat heeft niets te maken met de beveiliging (type versleuteling) want dat komt pas als je verbinding met die router wilt maken.

Handmatig invoeren van de routergegevens gaat altijd als de router goed werkt, er is immers wifi toegang. Misschien kun je eens testen door naar je buren te gaan om te kijken of zij wel jouw router zien.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2011, 01:20:13 »
Dag Henk,
 
Kan je merk en type van zowel de laptop als het modem eens doorgeven?
Welk besturingssysteem zit er op de laptop?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2011, 03:58:59 »
Hoi Michel,
 
Hierbij de gegevens:
Modem: KPN Experia Box (Thomson TG789v). (wit/zwart)
Laptop: Fujitsu Siemens Amilo 7640w, XP Home SP3.
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2011, 00:15:11 »
Dag Henk,
 
- Brandt het Wifi lampje op de laptop? Zo nee, druk dan tegelijk op Fn-F1 (dacht ik, kijk even naar het wifi symbooltje op de fuctietoetsen)
- Is de launch manager wel geïnstalleerd en actief? Volgens mij is die too noodzakelijk
- Kies eens een ander wifi kanaal in de router (dus van auto afhalen en handmatig een kanaal instellen. Kies als start een redelijk laag kanaalnummer)
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2011, 00:49:51 »
Hoi Michel,
 
Het lampje van Wifi brandt. Ik kan ook internetten.
Een ander kanaal kiezen helpt niet.
Waar is die launch manager voor? De netwerken van de buren worden toch wel weergegeven, waarom die van mij niet?
 
In de bijlage kun je de instellingen van de router zien. Ik heb wel de SSID en de coderingssleutel onzichtbaar gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2011, 00:56:48 door Henk van Asselt »
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2011, 23:29:15 »
Dag Henk,
 
>> Ik heb wel de SSID en de coderingssleutel onzichtbaar gemaakt. <<
 
Als je de SSID onzichtbaar maakt, dan verschijnt hij niet in de lijst met beschikbare netwerken. Dat is de logische consequentie van een verborgen SSID.
 
>> Ik kan wel internetten <<
 
Probleem dus opgelost, kennelijk heb je handmatig de SSID ingevoerd?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2011, 14:46:35 »
Dag Henk,
 
Nu pas zie ik dat je bedoelde dat je de SSID in de afbeelding onzichtbaar hebt gemaakt, en niet over het netwerk (wat ook kan, door broadcast uit te schakelen). Negeer mijn vorige antwoord dus maar.
 
Ik zie dat de router gebruik maakt van kanaal 6, dus een probleem met een te hoog kanaalnummer zal het ook niet zijn.
Die SSID is eenvoudig samengesteld zonder malle leestekens e.d.?
Pas hem eens tijdelijk aan in een korte nieuw naam, en laat jouw laptop het draadloos netwerk opnieuw scannen. Nog niet zichtbaar?
 
Ik heb gelezen dat zonder LaunchManager jouw merk laptop problemen kan geven met Wifi verbindingen. Dus als dat ding eenvoudig weer aan te zetten valt, doe dat dan eens.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Wifi modem komt niet in het lijstje van beschikbare netwerken voor
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2011, 17:01:08 »
Hoi Michel,
 
>>Die SSID is eenvoudig samengesteld zonder malle leestekens e.d.?<<
Ja, het zijn allemaal letters. Maakt het nog uit of je hoofdletters en kleine letters door elkaar gebruikt?
De naam aanpassen hielp ook al niet.
 
>>Dus als dat ding eenvoudig weer aan te zetten valt, doe dat dan eens.<<
Deze is niet geïnstalleerd. Hele laptop is namelijk kort geleden opnieuw geïnstalleerd vanaf originele XP cd. De drivers zijn gedownload.
Kan dit de reden zijn dat het ene netwerk WEL wordt herkent en het andere NIET?? Het leek mij logisch, dat als de andere netwerken herkend worden, dat die van mezelf ook herkend zou moeten worden en het probleem dan niet in de laptop zit maar wel in het modem.
Groetjes,
Henk