Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:00:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 11.04 is uit!  (gelezen 15490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Ubuntu 11.04 is uit!
« Gepost op: 29 april 2011, 09:13:28 »
Goedemorgen beste mensen,

Morgen is het Koninginnedag met een stralend zonnetje. Bij Ubuntu is er de halfjaarlijkse vernieuwing met versie 11.04 onder de naam Natty Narwhal  beschikbaar. Een narwhal is een tandwalvis.

Dit keer zijn er erg opvallende veranderingen met onder andere het Unity bureaublad. Anders dan bij anderen is echter de oude vertrouwde omgeving een kwestie van kiezen bij de start.

Ik heb die nieuwe Unity omgeving al eens meegemaakt via de Beta en dat was wel heel erg wennen. De mensen achter Ubuntu kennende zal er toch een heel duidelijk voordeel moeten zijn. Ik ga dus verder met dat Unity experimenteren. Maar ik wacht nog even met upgraden van mijn verder zo lekker draaiende 10.10 systeempje.

Voor een presentatie van al dat moois: http://www.ubuntu.com/ubuntu/whats-new

Voor meer over Natty in het Nederlands: http://www.ubuntu-nl.org/

Je kan Ubuntu altijd vanaf de Live CD als proef starten. Je eigen systeem wordt dan niet veranderd. Nog mooier wordt het als je dan doet vanaf een USB-stick of harde schijf. Het systeem is dan net zo snel als een gewoon systeem, behalve voor een moment als je heel zware programma's zou opstarten.

Zoals de vaste bezoekers van dit Forum wel weten draai ik zelf al lang Ubuntu 10.10 op mijn laptop. Daar is niets anders te vinden. Mijn huisgenoten gebruiken nog steeds met veel plezier Windows XP op inmiddels wat ouder geworden hardware.

Op sommige punten is Ubuntu de mindere omdat fabrikanten van hard- en software niet altijd bereid zijn voor de veel kleinere groep Linux gebruikers ondersteuning te bieden. Maar daar valt voor mij heel prima mee te leven. Ik ben helemaal geen spelletjes-mens. Maar verder gebruik ik de computer uitermate intensief. Een kleine speurtocht op dit Forum zal dat ook de nieuwe bezoeker snel genoeg laten merken.

Op het werk heb ik nu Windows 7. Een uitstekend systeem, waarmee het erg prettig werken is. Maar in mijn ogen een computersysteem wat duidelijk minder is dan Linux. Vrijwel alle Windows gebruikers zijn het helemaal niet met me eens.

Een lichte kentering is echter duidelijk te merken. Ook merk je dat Microsoft de concurrentie goed voelt en erop reageert.

Dat soort dingen is nooit zo heel tastbaar maar oplettende lieden merken dat wel. Zo was het restaurant Bali in Scheveningen dertig jaar geleden aardig op de lauweren gaan rusten tot er op het nieuwe Kurhausplein een concurrent de deuren opende. Daarna smaakten de gerechten toch wel duidelijk beter en de rest bleef hetzelfde.

Tot zover maar weer. Ik ben heel erg druk met een paar erg netelige kwesties. Daarnaast ben ik via mijn zoon een enorme fan geworden van waterpolo. Ik fotografeer me helemaal suf. En alles draait allemaal door en op mijn Ubuntu laptopje, 300 tot soms 1000 foto's per dag toe. Dat laatste dan wel samen met een andere fotograaf.

Jullie zien me daarom minder vaak op het Forum, maar de belangstelling is er nog steeds en ik kom elke dag wel even kijken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

http://www.zwemsportfoto.nl
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.04 is uit!
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2011, 10:04:26 »
Goedemorgen!

Het is in het Engels. Ik zou het dolgraag voor jullie vertalen, maar dat gaat niet. Eventueel installeer je de Chrome browser. Die vertaalt dat soort pagina's heel aardig, als je je fantasie een beetje je gang laat gaan.

De auteur is een van de top lui in dit terrein. Het is dus helemaal geen zwam verhaal. Nou heb ik sinds Vista EN Windows 7 een pest hekel gekregen aan Handige Harry oplossingen op mijn bureaublad, het fameuze Office 2007/2010 "lint" op de eerste plaats op de zwarte lijst.

Maar na dit verhaal heb ik het idee dat die Mark S. van Ubuntu het toch perfect op een rijtje heeft. Ik ga dat maar eens allemaal serieus bekijken met die dus zo superdesuper Unity bureaublad toestand.

Hier is de link nogmaals: http://is.gd/pgbXTh

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers