Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:48:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Van HDD-recorder naar PC  (gelezen 21782 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Van HDD-recorder naar PC
« Gepost op: 7 november 2009, 22:55:24 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:22-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4299.1
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Weet iemand ook hoe ik het beste filmpjes vanaf m'n hdd-recorder naar m'n computer kan krijgen?
En met welke ripper dat het beste gaat en hoe krijg je de beste kwaliteit met zo klein mogelijk bestand.
Welk formaat is het beste? avi of mpeg4??
Ik heb al wat geprobeerd maar ik krijg bv een film in het 4:3 formaat opgenomen in een windowsripper (Extra DVD Ripper Express) uitgerekt te zien als 16:9. In Linux zie ik hem overigens wel in de juiste verhouding...(kmplayer)
Groeten,Paul


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony HazelaarDatum:03-07-2009
 Aan:PaulvMsgID:4299.2
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Je vraagt hoe je het beste filmpjes vanaf je hdd recorder naar je computer kunt krijgen. En je geeft ook aan dat je al wat hebt geprobeerd, maar dat je het formaat niet juist krijgt.
Ik ga er dus van uit dat het overzetten van films naar de PC geen probleem is, maar dat er bij de conversie dingen niet helemaal naar jouw zin gaan.
Dat is een lastig iets. Recorders gebruiken niet allemaal het zelfde video format om een film op te slaan en de conversie software die je gebruikt moet dat correct kunnen herkennen en, wat nog belangrijker is, correct moeten converteren naar een AVI of MPG4 bestand.
En een zo klein mogelijk bestand met de beste kwaliteit.... tsja... dat is kiezen tussen twee kwaden. Óf je bestand is klein en het beeld is niet om aan te zien óf de kwaliteit is goed maar je het bestand zal groot blijven.
Een echt pasklare oplossing is er niet.
Persoonlijk heb ik goede ervaring met het gratis programma Format Factory, http://www.formatoz.com, wat bijna alle formaten (AVI, MP4, VOB, TS. MPG, WMV enz.) naar elk ander formaat kan converteren. En ook in de goede beeldverhouding.
Bedenk wel dat zelfs een goed programma geen wonderen kan verrichten. Als je een film hebt opgenomen die bijvoorbeeld anderhalf uur duurt en een bestands grootte heeft van pakweg 1,5 gigiabyte, dan kun je van geen enkel programma verwachten dat die er een bestand van maakt van 150 megabyte met dezelfde kwaliteit als het origineel. Het blijft kiezen tussen kwaliteit (een groot bestand met goed beeld) of kwantiteit (een klein bestand met lage kwaliteit beeld). Een richtlijn is dat een een uur film geconverteerd naar AVI ongeveer een bestand van 500 megabyte zal opleveren met een redelijk goede kwaliteit. Maar dat is een richtlijn die erg afhankelijk is van de kwaliteit (en dus grootte) van de oorspronkelijke opname.  
En of AVI of MP4 het beste is... poeh... het ligt er eigenlijk aan op welke hardware je het bestand gaat afspelen. Doe je dat uitlsuitend op je PC dan is er eigenlijk niet heel erg veel verschil tussen beide bestanden. De gratis VLC Media Player kan alles aan, dus daar zit het probleem niet. Wil je ze echter op een DVD speler afspelen en dus op de TV bekijken, dan zul moeten testen welke bestanden je DVD speler kan afspelen (AVI of MP4 of misschien zelfs beide...).

Anthony




Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:03-07-2009
 Aan:Anthony HazelaarMsgID:4299.3
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hallo Anthony,
Bedankt voor je reactie.Het bleek dat die verkeerde verhouding van het beeldformaat alleen in het programma Extra DVD Ripper Express zelf zichtbaar was want na het omzetten en bekijken in een andere viewer was het beeldformaat 4:3 wel goed dus het is niet zo´n obstakel gebleken.
Dat format factory heb ik gebrobeerd maar het werkt niet met DVD naar videobestand.Het programma geeft aan dat bezig is met laden maar dat blijft maar duren en ik zie ook helemaal niks gebeuren van harde schijf- of dvd-lampjes.Het slurpt 99% van m´n cpu en de pc crashed vrijwel,net niet helemaal.Met ctr-alt-del krijg ik na een tijdje taakbeheer op en kan ik het afsluiten....
Nou ja het is me dus gelukt met dat andere programma hoewel het me opvalt dat het erg traag gaat dat rippen,ik denk wel 8 keer langszamer dan de normale snelheid.En dan heb ik het opgeslagen in avi en vervolgens in windows movie maker naar wmv omgezet.Dat blijkt wel bestandsgroottewinst op te leveren van zo´n 25% denk ik toch.En met dat extra dvd kun je ook een fragment even omzetten en niet de hele dvd, dat is ook wel handig en met wat extra erin verdiepen ook wel nauwkeurig op framebeeldje te ´cutten´ denk ik.
Dat die windows movie maker het opgenomen filmpje gelijk opsplits in deelfragmenten vind ik niet zo handig.
Die vlc die heb ik ook wel eens getest,die deed het erg goed.
Groet,Paul



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony HazelaarDatum:03-07-2009
 Aan:PaulvMsgID:4299.4
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Dat Format Factory bij jouw niet goed werkt, begrijp ik niet. Ik heb het programma al enige tijd in gebruik en nog nooit last gehad van overmatig CPU gebruik oid.
Het kan aan twee oorzaken liggen. Te weinig intern geheugen is hoofdoorzaak 1. Ik werk zelf met XP Pro met 2GB intern geheugen en kan tijdens het converteren met Format Factory van alles en nog wat doen. Oorzaak 2 kan zijn dat je probeert rechtstreeks vanaf de DVD te converteren. Als je dat doet, zou ik de inhoud van de DVD eerst proberen te kopieëren naar een harde schijf. Ik denk dat he omzetten dan ook een stuk sneller zal gaan.
En ja, VLC is een heel erg handig progje. Een echte aanrader voor het afspelen van de meest vreemde video bestanden.

Anthony



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:03-07-2009
 Aan:Anthony HazelaarMsgID:4299.5
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hallo Anthony,
Ik heb toch 512 Mb geheugen en dat is over het algemeen genoeg.Dat inlezen geeft bij het andere programma geen problemen.En ik zie ook helemaal geen lampjes actief worden of dat de dvd harder gaat draaien....In mijn geval wilde ik gewoon een stukje van tv delen met iemand op een forum en dan is het wel erg veel werk om eerst alles op de harde schijf op te slaan,nog maar de vraag wat je dan moet opslaan met al die vreemde mappen en .vob-bestanden...
Trouwens net in de digitaalgids staat dat de gom-player qua gebruiksgemak nog beter zou zijn als vcl-player....
http://www.gomlab.com/eng/GMP_download.html
Groet,Paul


Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony HazelaarDatum:03-07-2009
 Aan:PaulvMsgID:4299.6
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Die VOB bestanden zijn de feitelijke videobestanden. Als je alleen die VOB bestanden (die in de VIDEO_TS map staan) naar de HD kopieert en opent met de VLC media player, kun je direct zien wat er in dat specifieke VOB bestand staat.
Vervolgens kun je die ene VOB file converteren naar AVI, WMV whatever.
512MB Geheugen is voldoende voor het normale werk, maar als je met video conversie programma's gaat werken, is 1GB toch echt wel het minimum. Ik heb met mijn oude PC met 512MB intern ook wel eens video bestanden geconverteerd, maar echt van harte ging dat niet. Het hele systeem werd zo traag als de spreekwoordelijke dikke stroop door een dunne trechter....
Ik zal die Gom-player eens bekijken. Misschien is dat nog wat, maar ik ben uiterst tevreden met de VLC player.

Anthony



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:04-07-2009
 Aan:Anthony HazelaarMsgID:4299.7
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hallo Anthony,
Ga dat zeker eens proberen of dat rippen sneller gaat als je eerst de bestanden op de harde schijf zet.
Vandaag weer eens een ripper op giveawayoftheday,eens kijken of het wat is.
http://nl.giveawayoftheday.com/winx-video-converter/
Groetjes,Paul


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:04-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4299.8
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Net geinstalleerd en ik zie dat het maken van kort fragment uit een film erg makkelijk gaat.
Ziet er goed uit.
Groet,Paul


Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony HazelaarDatum:04-07-2009
 Aan:PaulvMsgID:4299.9
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Mooi, hopelijk gaat nu alles zoals jij dat wilt.
Ik heb die DVD ripper veiligheidshalve ook maar even gedownload. Van dat soort handige progjes kun je nooit genoeg hebben.

Anthony




Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:04-07-2009
 Aan:Anthony HazelaarMsgID:4299.10
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hoi Anthony,
Vergeet niet dat het alleen vandaag geinstalleerd (geactiveerd) kan worden.
Groetjes,Paul


Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony HazelaarDatum:04-07-2009
 Aan:PaulvMsgID:4299.11
 Onderwerp:Van HDD-recorder naar PCForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Ik zag dat gelukkig nét op tijd. Phew...
Maar bedankt voor de tip!

Anthony