Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

51 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

16 april 2024, 09:57:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Driver principe, goed of kwaad?  (gelezen 10301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Driver principe, goed of kwaad?
« Gepost op: 7 november 2009, 22:58:55 »
Bericht 1 van 2

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:27-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4338.1
 Onderwerp:Driver principe, goed of kwaad?Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Ik heb twee oude WiFi PC kaartjes. De ene, een Buffalo, kocht ik ooit in Japan. De andere is hier een gekochte Sitecom. De Buffalo kreeg ik ooit onder Linux aan de praat via Ndiswrapper. Die laadt de Windows drivers in Linux. Bij de Sitecom is me dat destijds niet gelukt. Daarna heb ik het ook niet meer geprobeerd. Ik had immers de Buffalo?
Gisteravond was ik bezig met Fossie. De Buffalo deed het helemaal vanzelf in dat ding. Toen de Sitecom maar eens geprobeerd. Hop, ook helemaal vanzelf. Ook geen indrukwekkende verhalen over programmastuurbestanden en geen eeuwen wachten. Geen gevraag naar CD's van de fabrikant.
Complimenten voor Ubuntu!>-  Even terzijde: er is een duidelijk verschil in prestaties tussen de twee. Met de Buffalo gaat het goed in de houten knutselschuur achter in mijn tuin. Voor de Sitecom is dat al duidelijk te ver. -
Nu moet worden opgemerkt dat drivers in Linux altijd een probleem vormen. Onderdeelfabrikanten werken erg slecht mee en daardoor duurt het soms lang voordat drivers beschikbaar zijn. Ik denk zelf dat het Open Source model daarbij een nadeel is. Fabrikanten willen verdienen. Een wereld die niet wil verdienen is voor ze een vijandige wereld. Daar willen ze niet mee in zee. En dan is het nog een heel klein wereldje ook.
Hoe dan ook, deze  "geen gezeur" belevenis wilde ik even met jullie delen. Zo kan het dus ook met drivers  (dat het hier om oude hardware ging heb ik duidelijk gemaakt, nietwaar?).

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 2

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:01-08-2009
 Aan:AllenMsgID:4338.2
 Onderwerp:Driver principe, goed of kwaad?Forum:ws-nlcomputer
Goedemorgen,

>> drivers in Linux altijd een probleem vormen <<

Gisteravond deed ons vakantie-logee, de waterschildpad van de buren, een heel geslaagde poging zijn oude bak uit te klimmen. Ik moest lachen op de uiterste inspanningen van onze kleine Sjakie. Zo heet hij. Pech helaas voor schildmans. Ik zat ernaast te worstelen op een A4-tje met een foto-compilatie, die maar niet goed mijn Canon printertje uit wou komen. Waar mijn zoon toch duidelijk een groen poloshirt aan had was dat op de print veel te vlak.
Sjakie donderde weer zijn bak in. Bonk, spletter ... . Handig, zo'n dik schild! Ik legde een plaatje plexiglas over de bak. Sjakie "Houdini" was verder kansloos met zijn uitbraakpogingen.

Ik kreeg een ingeving na deze verstrooiing. Ik had een nieuwe "driver" geinstalleerd via de laatste Gutenprint versie. Die had ik weer ontdekt via mijn pogingen om de Canon printer op Fossie aan de gang te krijgen. Gutenprint bood wat extra mogelijkheden, zoals het printen in alleen grijstinten.

Ik had ooit bij Canon Australie software voor gevonden. Die is wel fors verouderd en heeft wat nukken, maar printen doet het heel erg prima. Alleen lust Fossie daar weer niks van. Vraag me niet waarom. Maar die doet het nu via Gutenprint versie 5.2.3.
De oude "echte" Canon (AU) printer terug geladen. Nogmaals het A4-tje geprint. Verdraaid zeg, jaaaa!! Nou zijn de kleuren wel sprankelend!
Héél apart! Dus zoveel maakt een andere driver uit.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog