Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

207 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:49:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: videokaart+processor enz.  (gelezen 11662 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joël

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
    • top website voor eigen pc builder
videokaart+processor enz.
« Gepost op: 16 mei 2011, 15:26:26 »
hallo,


heb weer een paar vraagjes die ik graag wil weten:


over de videokaart:
  • 1.wat is hardware T&l?
  • 2.en als je videokaart niet bij onder steuning staat hoe kom je er achter of het spel wel werkt
  • hoe weet je wanneer een videokaart goed is of niet (een nieuwe een dan)
  • wat is het verschil tussen geforce gt en geforce videokaarten en voor game wel kan je dan het best hebben?
over de processor:
  • is het slim of wat doet het als je hem gaat overklokken (doe ik niet maar wil graag eens wat daar over weten)
  • gaat 3.3 ghz goed samen met 8 gb ram of lukt dat niet?
en nog 1 andere vraag een pc van mij zoomt nog al heel erg op de plek van de videokaart:
  • hoe kan dat?
  • wat kan ik er aan doen?
  • wat gebeurt er als ik er niks aan doe?
bedankt :)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 20:19:26 door Peter »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: videokaart+processor enz.
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 22:29:28 »
Dag Killer
 
 
  • 1.wat is hardware T&l?
Dat is hardware Transform and Lighting, een door veel spellen gebruikte techniek om het beeld te verbeteren. Dat kan je de computer processor (cpu) laten doen (als deze het ondersteunt), maar ook de grafische processor (die zit op de videokaart), het laatste is beter omdat de cpu dan tijd heeft voor ander werk. Het resultaat is een betere en snellere beeldafhandeling (het beeld ziet er beter uit, en loopt vloeiender).
 
  • 2.en als je videokaart niet bij onder steuning staat hoe kom je er achter of het spel wel werkt
Kijk welke grafische processor er op die videokaart zit, meestal worden de ondersteunde grafische processoren ook opgesomd.
 
  • hoe weet je wanneer een videokaart goed is of niet (een nieuwe een dan)
Flauw antwoord: Wanneer hij het doet. Je zal wat meer informatie moeten geven: Welk spel en welke videokaart (grafische processor) heb je op het oog?
 
  • wat is het verschil tussen geforce gt en geforce videokaarten en voor game wel kan je dan het best hebben?
De GT is sneller. Van normaal naar snel naar supersnel: gForce, gForce GT, gForce GTS,  gForce GTX
 
 
  • is het slim of wat doet het als je hem gaat overklokken (doe ik niet maar wil graag eens wat daar over weten)
Over het algemeen is dit niet slim. Je gebruikt de processor dan mogelijk op een 'hoger toerental' dan dat waar hij voor ontworpen is. Dat kan goed gaan, maar soms wordt de computer er instabiel van. De snelheidsverbetering die je met overklokken kan halen is (tenzij je zeer diep gaat koelen) meestal niet groot.
 
  • gaat 3.3 ghz goed samen met 8 gb ram of lukt dat niet?
Dat heeft niets met elkaar te maken. Als je 8 GB ram wilt gebruiken heb je een 64 bits besturingssysteem nodig, want een 32 bits besturingssysteem kan 'maar' tot pakweg 3,5 GB (vaak nog wat minder) ram aan.
 
  • en nog 1 andere vraag een pc van mij zoomt nog al heel erg op de plek van de videokaart
Als het vrij hoge en rustige zoemtoon is, is het gewoon de ventilator van de videokaart die (zeker als je een fors spel speelt) druk is met de koeling. Is het een rommelig geluid dat varieert in toon en sterkte, dan zijn de lagers van de ventilator op de videokaart aan het verslijten. Hoor je ook als je geen zware spellen speelt een sterke zoemtoon, terwijl dat voorheen niet zo was, dan kan het zijn dat de koelribben op de videokaart vol stof zitten, waardoor de ventilator op een hoog toerental moet draaien om de kaart te kunnen koelen. Laat in dit geval een handig persoon die koelvinnen schoonblazen (en de rest van de binnenkant van de computer ook).
Michel Uphoff
Homepage

Offline Joël

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
    • top website voor eigen pc builder
Re: videokaart+processor enz.
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2011, 07:47:07 »
over dat welke videokaart goed is
natuurlijk een die het doet :D
maar daar bedoel ik mee (had ik er bij moetten zeggen:
welk merk?
is nvidia beter dan asus of niet?


en dat met de videokaart dat hij zo warm wordt:
dat is voor al gezoom maar het vreemde is dat hij vroeger helemaal niet zoemde?
en hij wordt na 30-60 min ook erg warm(je kan bijna een eitje bakken:P)




en heb nog 1 klein vraagje:
een andere computer heeft op de dvd/cd rom speler staat dvd.
maar als je er een dvd in doet wil hij hem niet gaan lezen terwijl de computer zecht dat hij het wel hoort te kunnen?\


en nog bedankt voor uw hulp

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: videokaart+processor enz.
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2011, 16:15:10 »
Dag
 
>> is nvidia beter dan asus of niet? <<
 
nVidia maakt grafische processoren (GPU) en Asus maakt videokaarten waarin bijvoorbeeld een nVidia processor zit.
De twee belangrijkste GPU makers zijn Ati met de Radeon reeks en nVidia met de gForce reeks.
Verschillende leveranciers (Club 3D, Asus, Msi) maken videokaarten met deze GPU's.
Hoe snel (en hoe duur) een type GPU is kan je zien in de snelheidstesten (benchmarks), een voorbeeld van zo'n benchmark overzicht kan je HIER vinden.
De snelste is meestal ook de duurste. Of een videokaart 'goed' is hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de videokaart zelf. Iha maken Asus, Msi en Club 3d prima videokaarten, voor elke beurs wat wils.

>> Dat is voor al gezoom maar het vreemde is dat hij vroeger helemaal niet zoemde? <<
Dan zou ik dus denken dat er stofophoping in koelvinnen van de videokaart zit.

>> maar als je er een dvd in doet wil hij hem niet gaan lezen terwijl de computer zecht dat hij het wel hoort te kunnen? <<
Zeker bij Windows XP heb je aparte software nodig om een DvD te lezen of af te kunnen spelen, op internet is het nodige te vinden ook bij de gratis software.


 
Michel Uphoff
Homepage