Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:14:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 11.04 Natty Narwahl  (gelezen 12107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Installatie Ubuntu 11.04 Natty Narwahl
« Gepost op: 28 mei 2011, 08:58:46 »
Goedemorgen!

Gisteravond heb ik de laatste Ubuntu versie 11.04 op een oude desktop geïnstalleerd. Zoals gebruikelijk deden zich wat problemen voor.

Zo wilde de oude machine niet van USB opstarten. Vanaf een USB stick loopt een installatie 10 keer sneller. Begrijpelijk maar wel jammer. Dus maar vanaf CD.

Voor de installatie koos ik voor het in gebruik nemen van de hele schijf. Ik gebruik uitsluitend Ubuntu. Aan dualboot installaties met Ubuntu naast Windows heb ik geen behoefte meer. Het maakt het leven bij dit soort installaties een stuk simpeler.

De oude machine was allang niet gebruikt. Het had wat moeite om van de CD te lezen. Ik kreeg de eerste keer aardig wat leesfouten. Uiteindelijk liep de installatie fout. Potverdrie. Een tweede poging ging echter gesmeerd.

Een dergelijke installatie is binnen het uur klaar. Dan heb je al een mooie basisset software binnen. In mijn geval heb ik in ieder geval GIMP, Inkscape en Scribus nodig. Dat zijn mijn drie DTP cavaliers. Dan bij GIMP Ufraw voor de RAW foto's van mijn Canon EOS camera. Vervolgens Acrobat Reader en dan ben ik een eind.

Om die extra's te installeren kan je prima vooruit met het Ubuntu Software centrum in het hoofdmenu. Maar ik gebruik liever het Synaptic pakketbeheer onder Systeem | Beheer. Na de verschillende pakketen te hebben gemarkeerd startte ik de toepassing in het menu. Zo'n 450 MB aan software zou worden opgehaald.

Ondertussen ging ik aan het ontbijt. Tenslotte viel er nog een klik te plegen om van Acrobat Reader de standaard te maken voor pdf bestanden. Dat was hij weer. Er zal nog best wel wat bij te schaven zijn, maar dat zien we later wel.

De nieuwe Unity omgeving wil op dit oude beestje niet draaien. De grafische kaart zal wel te weinig pep hebben. Daarvoor in de plaats werden automatisch de vertrouwde oude vensters (Ubuntu Klassiek) van Gnome ingeschakeld. Zodra je aanlogt is die keuze altijd te maken als je dat zou willen. Dat is eigenlijk wel heel handig.

En zodoende ben ik dus nu hier

groeten vanuit Natty,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers