Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:30:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Persoon of ding verwijderen van foto  (gelezen 16345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Persoon of ding verwijderen van foto
« Gepost op: 29 mei 2011, 17:09:04 »
Hallo,
 
Ik probeer opnieuw een persoon van mijn foto te verwijderen, maar het lukt me niet meer in Photo Editor. Ik heb nu een wit vlak op die persoon staan. Hoe krijg ik dat goed? Ik heb hier eerder een topic over gehad en ik heb ook even terug gelezen maar nee hoor ik kom er niet uit.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2011, 20:59:48 »
Hallo Janny,

Je hebt het dus wel verwijderd, maar die witte ruimte moet nu vol met iets anders. Dat hangt dan van de foto af.

Heb je bijvoorbeeld een groepsfoto gemaakt en loopt er net op de achtergrond een voetbalfan met een oranje feestmuts langs het veld, dan zou daar misschien gewoon gras in kunnen. Staat je groepje voor de kerk, dan een stuk muur.

Voor dat soort zaken heeft een foto-programma een kloon tool. Die kloont de foto van een plek een stuk verderop naar de plek van je keuze. Je zou het parallel kopieren en plakken kunnen noemen. Het lijkt een beetje op "overzuigen". Het is niet moeilijk als je het een keer ziet.
In GIMP klik je op de clone tool (stempel ikoon) gaat naar de plek waarvan daan je wilt zuigen, drukt CTRL en klik. Dan ga je naar je witte lege plek, start het overzuigen met een muisklik EN vasthouden> Dan vegen maar. Het wijst zich vanzelf.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2011, 13:46:46 »
Hoi Just,

Ik heb die persoon verwijderd met een ander fotoprogramma en dat is: Microsoft Photo Editor.
Een poosje geleden is me dat gelukt, maar of ik vergeet iets of ik doe iets fout. Daardoor krijg ik nu dat witte vlak.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2011, 19:42:50 »
Hallo Janny,

In Microsoft Photo Editor zit geen kloon gereedschap. Als het maar om een eenmalige klus gaat zou je het eens kunnen proberen door telkens kleine stukjes foto met kopieren en plakken in je witte vlak te zetten. Dat is namelijk wat die kloon kwast doet.

Anders zal je toch aan de gang moeten met andere software. Photoshop Elements is een kanjer op dit gebied en heel redelijk geprijsd ook. Je kan hem eerst 30 dagen uitproberen. Er zijn tal van andere pakketten van vergelijkbaar niveau. Het is vaak ook een kwestie van smaak. Er zijn ook goede gratis oplossingen. Daar wordt vaak op neer gekeken. Soms doen mensen zich voor als een expert door zo'n produkt de grond in te trappen.

Klonen is leuk en niet moeilijk. Ik mag graag wat ongerechtigheden uit een foto halen. Je kent dat wel. Een leuke groepsfoto. En dan staat er ergens een foeilelijk ding op een tafeltje. Die is vaak met een beetje slim klonen zo uit de weg. Je moet altijd eerst aangeven van waar je af gaat klonen. Het brongebied. Dat kan dus een heel stuk verderop in de foto zijn!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2011, 22:46:49 »
Hoi Just,
 
Ik weet toch zeker dat ik de vorige keren de figuur selecteerde en dan knippen gebruike en weg was het ongewenste ding in Photo Editor.
Waarom ik dan nu dat witte vlak krijg, weet ik niet. Nu heb ik datgene wat ik wilde houden geselecteerd en staat nu in Photo Editor. Hoe krijg ik die foto nu terug in mijn fotomap? Als ik het kopieër en wil plakken, krijg ik zo'n icoon met knipsel eronder wat niet geopend kan worden. Hoe nu verder?

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2011, 23:01:02 »
Hallo Janny,

Dat van dat selecteren en dan knippen snap ik. Maar dan krijg je natuurlijk geen gat in je beeldscherm. Of dat gat is zwart (geen kleur) of een kleur (en wit is dan de standaard kleur). Alleen als er achter die foto nog een foto zou zitten, dan zou je die door dat gat zien. Maar werken met lagen gaat in die software niet.

Dus moet je het gat opvullen.

Als je je onbewerkte originele foto wilt terugzetten in plaats van de mislukte bewerkte foto, wat voor Windows gebruik je dan? XP op je huis PC lees ik en Vista op de laptop? Je huis PC en dus Windows XP?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2011, 01:19:24 »
Hallo Janny,

Als aanvulling op de reacties van Just... een persoon of onderwerp kun je niet uit een foto verwijderen zonder dat daarna de achtergrond van de foto erdoor heen komt, wit of transparant, je knipt eigenlijk een stukje uit een foto zoals je gemerkt hebt.

Bij zo'n bewerking 'iets of iemand uit een foto verwijderen' leg je eigenlijk stukjes van de omgeving over 'iets of iemand' heen, je bedekt het dus en dat doe je bij een foto bewerkings programma met een kloonstempel of kloon gereedschap. Op internet zijn veel handleidingen te vinden die dat laten zien. kijk bv een naar dit filmpje.  En hier zie je hoe simpel een uitgebloeide bloem uit een foto wordt 'verwijderd'.

Zoals Just al schreef kun je dit doen met Photoshop Elements. Dit pakket kost rond de 89 euro en je kan daar echt heel veel mee doen.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2011, 08:15:18 »
Hallo Janny en Ruud,

Mooie filmpjes zijn dat altijd. Het voorbeeld zegt zoveel meer dan een verhaal, hè? Ik zou zo dolgraag dat soort filmpjes maken in het Nederlands of nog liever: er een workshop over geven. Maar dat kost aardig wat tijd. Er zijn veel mensen die er graag meer van willen weten. Het is zo enorm simpel. Maar je moet het liefst zien. Dan gaat het leven.

Ik heb dat zelf ook. Ik lees een verhaal, snap er geen bal van. Dan pak ik de PC plus de software en ga het proberen. Na een paar keer modderen heb ik het door. En dan denk ik "Oh zooo! Ja, het staat er ook eigenlijk wel ... ."

Hier vindt je een Nederlands verhaal over hoe het werkt in GIMP. Zoek in Acrobat op het woord klon (stukje van klonen) en dan kom je bij het klonen tool. Het werkt in alle andere software nagenoeg hetzelfde.

Zet hem op, Janny! Je kan dat. Als je het de eerste keer voor elkaar hebt is het net als opstaan op een donders mooie ochtend zoals vandaag... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2011, 19:22:21 »
Hoi Just en Ruud,
 
Ik probeer de foto van mij en mijn man op één foto te krijgen, tot op heden is me dat nog niet gelukt met Photo Editor.
Net dus of de foto van ons twee is gemaakt zo moet het worden.
Ik weet jullie adviseren mij ander programma's, maar mijn pc is oud en gaat nu al traag, vooral nu ik SP 2 erop heb gezet.
Geheugen gebrek is het probleem. Maar hoe doe ik dat?
Ik heb die foto's even meegestuurd.

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2011, 19:26:26 »
Ging even iets verkeerd, maar hier is de goede foto.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2011, 20:58:12 »
Hallo Janny,

OK, nu weten we wat meer. Dat is wel heel wat meer dan wat ik eerst dacht wat je wilde. Aan jouw PC ga ik nu niets doen, plus dat ik als Linux fan daar niet zo goed in ben. Maar een beetje photoshoppen kan ik wel en daar gaan we.

We hebben dus twee foto's, zelfde plek, maar uit een iets andere hoek. Bovendien niet gelijk van grootte.



Ik pak de man en maak de onderlaag (het canvas - denk maar aan schilderdoek - ) twee keer zo breed. De man zet ik links, want ik zet Janny als tweede laag erin en dan rechts.



Dan vervolgens schuiven we die twee tegen elkaar aan en wat zien we? Juist, het past nog aardig ook. Donders, er verdwijnt een hand.



Die hand knippen we uit en plakken we in een transparante laag op dezelfde plek er bovenop. Transparante laag moet je zien dat je tekent op een stuk plastic bovenop je eigenlijke tekening, de je dus dwars door dat plastic heen ziet.



Nu is op de achtergrond het gordijn niet passend. Met de kloontool trekken we het gordijn van achter Janny door naar voren. Dat is wat lastig met het hoofd van de man, maar door fors in te zoomen en met een kleine "kwast"  stukje bij beetje te werken komt dat nog vrij vlot voor elkaar.



En hier is dan het resultaat van deze rappe actie na het wegklonen van die per ongeluk ontstane zwarte streep dwars over Janny.



Begrijp je nu een beetje hoe het werkt? Het werkt zo qua principe in alle soorten programma's. Die moeten voor zoiets wel met lagen kunnen werken, anders wordt het heel erg lastig.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2011, 21:10:38 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2011, 22:27:13 »
Hoi Janny,

Kan het zijn dat je MS Paint bedoelt ipv MS Photo Editor?
Ik ben niet zo'n foto-bewerker als Just maar knippen en plakken lukt nog wel.

Met MS Paint heb ik het volgende gedaan:
- Je foto van je man gekopieerd en hernoemd naar Janny+man
- Janny+man geopend met Paint en daarna het tekenvlak rechts vergroot. Dat gedeelte wordt dan wit en daar komt zo meteen jouw foto.
- Open een 2e Paint met jouw foto. Alles selecteren en kopiëren. Deze 2e Paint weer afsluiten.
- Weer terug naar de 1e Paint.
- Plak hierin jouw foto en verplaats die naar rechts zodat je naast je staat.
- Met de menu-optie Afbeelding - Uitrekken/hellen je foto inschalen tot het ongeveer past. Schaal horizontaal en verticaal evenveel!
- Als ijkpunt heb ik de stoel die voor je staat genomen. Verplaats je foto regelmatig indien nodig.
- Is de grootte goed, knip dan de rest aan de bovenkant eraf.

Aangezien de 2 foto's uit verschillende hoeken gemaakt zijn en met een verschillende resolutie blijft het lastig ze goed aaneen te plakken.
Maar ja, we zijn dan ook geen profs met peperdure software  ;) .

Een zwart scheidingslijntje is misschien ook nog een optie.


groeten, Peter

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2011, 22:42:04 »
Nou lieve jongens, dat hebben jullie goed gedaan hoor. Voor mij zijn jullie wel profesionals hoor.
Just hoe heet dit programma waar jij het mee gedaan hebt. Is dat een zwaar programma, hoeveel mb?
Ik zei tegen Bülent, sorry joh maar je hand moet er af hoor.  :D :D
 
Dank je wel hé, en Peter jij ook bedankt hoor. Ik hoop dat ik a.s. maandag nou wel eens in de chat kan zijn om die IE op de laptop goed te krijgen. Ik zit nu op de huis pc

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2011, 22:47:52 »
Hallo Janny,

Dit was nou GIMP. Alle uitgebreide fotobewerkingsprogramma's zijn niet echt lichtgewichten. Maar GIMP kan er aardig mee door, hoor.

Vraag eerst de Windows mannen hier eens naar je pc te kijken. Draait die weer toppie, dan gaan we samen aan de gang met GIMP.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Persoon of ding verwijderen van foto
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2011, 01:50:01 »
Hallo jongens,
 
Ik hoorde laatst in het nieuws dat je een photoshopprogramma op internet kan gebruiken zonder dat het geinstalleerd hoeft te worden, is dat zo en is dat een goed programma?