Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:11:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc  (gelezen 14159 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 10e

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Gepost op: 10 juli 2011, 12:01:52 »
Allereerst ik weet niet of dat dit juiste sectie is maar dan neem ik aan dat het wel verplaatst zal worden :)
Zakelijk gebruik ik Office Communicator en nu dus de opvolger Lync van Microsoft echt heel veel: Chatten, bellen, videobellen, webconferences, scherm delen en nu dan ook externe web conferenties dus zoals BT Meet Me, Cisco MeetingPlace etc. Het mooie is dat alles geintegreerd is met Outlook (dus je status wordt uit je Exchange calendar opgehaald bijv) er is een add in dat je direct een web conf kunt schedulen in je Outlook en dat mensen dan direct naar Lync kunnen gaan op het tijdstip etc. Werkt trouwens direct ook zo met LiveMeeting (dat is OC maar dan uitgebreider met meer videoschermen, voting enabled etc). Mooi spul en enorm handig allemaal :)
Er wordt heel veel geschreven over de tools van virtual werken en ongeveer een jaar geleden heb ik een workshop ontwikkeld die al deze tools (voor het bedrijf waar ik werk en dan ook de afdeling waar ik voor werk (+1600 mensen) samen te brengen met wat virtual management genoemd wordt. Dus zeg maar de tools en hoe het echt werk, het is een combinatie van time management, first things first principe en alle tools welke tot de beschikking zijn.
Ok dan nu eindelijk na deze lange intro de vraag: zijn er meer mensen hiermee bezig en zijn er tips of links waarover je me kunt informeren dus hoe breng je virtual werken en de virtuele tools samen zodat mensen niet slaaf worden van email, sociale netwerken (ja ja ik hoor wie het zegt :) ) en toch heel efficient kunnen werken zonder fysiek bij elkaar te zijn.
Alvast bedankt :)
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2011, 21:11:43 »

Hallo 10e,

Je hebt nog geen reactie gehad, zie ik? Even geduld nog maar ... .

Hallo meeluisteraars en experts! Staan we hier nou met de mond vol tanden? Nee toch?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline 10e

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2011, 23:39:44 »
Geduld is een schone zaak dus ik wacht gewoon nog even :)

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2011, 23:07:57 »
Citaat
niet slaaf worden van email, sociale netwerken

Uitzetten die mail en alleen op gezette tijden lezen. Ik heb ook een IT manager gehad die las z'n e-mail 's morgens als hij op kantoor kwam en direct na de lunch en had de stelregel dat je hem voor echt belangrijke zaken gewoon moest bellen of langskomen. 'T is was extreem, maar werkt eigenlijk best wel... Ok, was 10 jaar geleden, maar die basis werkt nog steeds, bijvoorbeeld elk uur kijken en niet elke minuut (en die automatische pop-up direct uitzetten)
 
TdJ

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2011, 19:18:09 »
Hoi Tony,
 
>> Ik heb ook een IT manager gehad die las z'n e-mail 's morgens als hij op kantoor kwam en direct na de lunch en had de stelregel dat je hem voor echt belangrijke zaken gewoon moest bellen of langskomen. <<
 
Helemaal mee eens en ook mijn werkwijze. Als ik alle mails ga beantwoorden kom ik niet aan werken toe. 's Morgens lees ik de mail, en de rest van de dag meestal niet. Belangrijke mails beantwoord ik direct en andere mail stuur ik door naar mijn medewerkers. Als het echt belangrijk is, en haast heeft weten ze mij te vinden. Mail kan erg handig zijn, maar ook een vreselijke PITA en bovendien erg traag en gevoelig voor communicatiestoruingen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline 10e

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2011, 23:14:19 »
heel hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Echter het gaat me niet om time management van een individu maar om virtueel team management met alle internet tools die er zijn dus bijv. web conferencing met audio en video maar ook hoe ga je om met problemen binnen het team als er bijv 2 werelddelen tussen zitten en om telkens 13 uur te vliegen is ook zo wat :)
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:40:03 »
Hallo 10e,

Dat met die twee werelddelen, dat ken ik van de tijd dat ik veel reisde voor het werk. Dan heb je maar een luik van een paar uur om contact in te leggen. Dat is een enorme beperking, vooral als je het tijdstip niet samen van tevoren kan plannen.

Het wordt nog vervelender als je met nog een derde of vierde contact zit op weer een andere plek. Toch is die moderne audio en video hoogst handig. Toen ik begon met dat reizen hadden we een 14k4 modem. De eerste 28k8 versie was alsof de wereld in grootbeeld op kwam. En dan moet je nu zien met al dat breedband en smartphones ... .

ik word oud (maar gelukkig is er Google)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:44:29 »
Citaat
hoe ga je om met problemen binnen het team als er bijv 2 werelddelen tussen zitten en om telkens 13 uur te vliegen is ook zo wat

Ach, als het een leuke locatie is dan hoeft het niet altijd een straf te zijn... Maar serieus, tdszones zijn een drama. Ik heb er zelf destijds mee te maken gehad, maar dat waren voornamelijk 1-op-1 contacten, dus dan is het nog te plannen (is ook al weer meer dan 10 jaar geleden, van de US via Europa tot in Towoomba, de Rabobank heeft nog eens een reclame gehad: "we hebben zelfs klanten in Towoomba", die klant sprak ik dus regelmatig en was een collega;-). Nu heb ik daar niet meer mee te maken, maar ik zit wel wekelijks bij een klant tegenover iemand die wereldwijd bezig is met rotating equipment (pompen, compressoren etc.). En dan bedoel ik dus ook weer van de US via Europa tot in Australie. Juist het tijdsverschil levert best wel wat problemen op omdat ze dan met elkaar willen overleggen. Vorige week had hij bijv. te maken met iemand in Australie, maar z'n collega-deskundige zat op dat moment in Houston, en die moest ook z'n zegje doen. In z'n geval moet je dus op erg onprettige tijden contact hebben en dan is het hebben van een goede internet verbinding en apparatuur met bijv. MS Communicator een must.
 
Als je op zoek bent naar een oplossing voor het tijdsverschil, helaas, dat gaat niet lukken en je zult op de meest onmogelijke tijden (avond, nacht) moeten overleggen. Wel zul je (samen met je collega's) jezelf moeten dwingen om dan op ander momenten rust te nemen. In het geval wat ik noem komt de persoon in kwestie soms halverwege de dag binnen, tsja, de vorige dag liep wat uit zeg maar. Je komt dan al snel bij het nieuwe werken, ik zie dat als "taken uitvoeren op plaatsen en momenten die het beste geschikt zijn", en dat is niet altijd van 9 tot 5 op kantoor. Veel mensen willen dat niet, ik zou zeggen, niet dwingen, helpt niet, zoek dan ander personeel. Er zijn helaas ook mensen die er niet mee om kunnen gaan (die zie ik ook, we zitten daar met heel veel mensen in een gigantische "open space"), die komen laat, gaan vroeg weg en wekken frustratie op bij de mensen die er wel mee om kunnen gaan en hun werktijd gewoon flexibel indelen. In zo'n geval lijkt het me belangrijk dat een manager het ook daadwerkelijk signaleert en de persoon in kwestie er op aanspreekt, de manager moet nog meer dan ooit een people-manager zijn en hoeft veel minder materiedeskundige te zijn.
 
TdJ

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:15:25 »
Hoi Tony,

Je komt dan al snel bij het nieuwe werken, ik zie dat als "taken uitvoeren op plaatsen en momenten die het beste geschikt zijn", en dat is niet altijd van 9 tot 5 op kantoor.

Toen ik bij CompuServe werkte, begon ik om 11 uur, en ging ik door tot 19 uur (was een 37,5 urige werkweek daar). Ik heb menig avondje nog wat brandjes kunnen blussen, omdat ik dan nog de enige op kantoor in NL was (en ze in de US om 15 uur waren begonnen).

Ook vanuit avondmens-perspectief was dat een heerlijke tijd. <g>

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2011, 00:17:43 »
Goedenavond,

Ik ben niet zo moeilijk met aanpassen, maar dat moderne soepele gedoe is knap onhandig en niet bevorderlijk voor het werk in een paar opzichten.

De oude regel "Rust, reinheid en regelmaat" geldt nog steeds en niet alleen voor kleine kindertjes. Soms is het knap vervelend als mensen niet aanwezig zijn, want ze werken vandaag thuis, hebben hun roostervrije dag net verschoven of zijn toch maar even hier of daarheen gevlogen zonder enig spoor. En als je dan probeert uit te dokteren wanneer je de persoon in kwestie wél kan spreken loop je tegen een meerlaags planning puzzeltje aan. Ik zit regelmatig te tobben wie ik wanneer wat & waar kan spreken.

En áls je dan eindelijk de persoon in kwestie voor je hebt, pakt hij zomaar zijn mobiel op omdat hij gebeld wordt en laat je barsten. Er zijn er niet zo veel, die dan zeggen dat ze later terugbellen..

Hou het wel een beetje redelijk, vind ik.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline 10e

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2011, 00:29:00 »
Een oplossing voor het tijdsverschil zoek ik niet want dat is inherent aan het werken in een global organisation. Ik zoek naar input voor tips over de combinatie van virtual management in connectie met virtual tools: bijv. ik manage een team wat in Manila zit en dat vergt naast een optimaal gebruik van de virtual tools zoals MS Communicator / Lync ook andere skils. Hoe manage je bijvoorbeeld het team op dagelijkse basis, doe je 1-1 gesprekken en wat doe je als er daar een escalatie is zoals een tsnuami waarschuwing ;-) (laatste keer was makkelijk toen was ik er zelf ook). Ook hoe deal je met als je een nieuw project team krijgt en je moet het project opstarten, workshops houden etc. Ter info mijn teamleden werken allen CET uren.
@Tony: ja de meest onmogelijke uren, paar maanden terug had ik ook een project in Zuid Amerika en dan is het echt buffelen: smorgens doe je Asia en dan savonds praat je met hen, gelukkig zijn dat pieken.
@Ronald: inderdaad voor nachtuiltjes is het nieuwe werken IDEAAL :) ik maak er heel vaak gebruik van :)
@Just: binnen ons bedrijf zit ik een commissie over het nieuwe werken en wat duidelijk is dat dat afspraken KEY is. Mensen moeten beschikbaar zijn via bijv Communicator of anders via mobiel op de afgesproken tijden anders is het snel afgelopen. Nu moet ik zeggen dat de cultuur bij ons al zo op het nieuwe werken is dat ik nauwelijks tegen problemen aanloop dat mensen niet te bereiken zijn. Sterker nog ik ben blij dat als ik om 2 uur snachts een email stuur dat ik een keertje NIET direct antwoord krijg ;-)
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:52:15 »
Hallo 10e,

Kijk, dat is de goede corporate mentality. Dan werkt het wel lekker. Goede zaak.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Lync - MS Communicator vs virtueel werken etc
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2011, 22:07:32 »
Hoi Martine,

het nieuwe werken

Daar ben ik heel erg voor! Behalve als ze dan ook de werkplekken omzetten in vechtplekken. Ik vind dat tegennatuurlijk. Dat blijkt ook wel uit de verhalen die ik hoor van mensen die in zulke kantoortuinen moeten werken: dan krijg je van die laptops die worden 'vergeten', inclusief een flinke stapel erg vies uitziende gebruikte koffiebekertjes er naast of er bovenop die moeten communiceren 'deze plek is van mij'...  >:D

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence