Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

228 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:20:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Garmin eTrex: ontvangen data  (gelezen 12417 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Garmin eTrex: ontvangen data
« Gepost op: 7 november 2009, 23:34:00 »
Bericht 1 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-09-2007
 Aan:AllenMsgID:3559.1
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Beste Forumleden,
Voor het navigeren op het water met mijn zeilbootje gebruik ik een Garmin eTrex. Deze hand-GPS heeft een 4-polige aansluiting waarmee je m.b.v. een speciaal kabeltje de GPS aan kan sluiten op de COM-poort van je computer; in dit geval heb ik maar 1 COM-poort: COM1 (op 3F8/IRQ4).


Bovendien houd de hand-GPS ook een log bij die om de zoveel tijd de coördinaten opslaat, zolang deze aan staat. Zo kun je later met het speciale kabeltje het log uitlezen om te zien hoe je precies gevaren hebt, wanneer, snelheid etc. De opgeslagen coödinaten projecteer je daarom op een electronische zeekaart. Dat werkt zo :


Je start het programma die de zeekaarten bevat. Vervolgens kies je voor "Transfer --> Recieve From Device..." om het log uit te lezen. Als het log is uitgelezen kun je de coördinaten vervolgens projecteren op de zeekaart(en) door ze te selecteren.


Bij het uitlezen van het log gaat het echter mis, want normaal gesproken wordt automatisch de device (= de hand-GPS) herkent en geselecteerd. Dat is nu dus niet het geval. In het venster wat verschijnt wordt gezegd dat je moet klikken op Find Device als er geen device wordt herkent. Na het klikken daarop verschijnt echter de boodschap:

No devices were found. Please make sure your device is
connected to the computer and turned on, then try again.
You may also need to set the interface option on your GPS
to 'Garmin' or 'Host'.

De hand-GPS is aangesloten én staat aan. Ook de interface staat ingesteld op Garmin en nog steeds wil het niet lukken. Toen geprobeerd de zeekaart-software opnieuw te installeren; nog steeds niet.
In Apparaatbeheer gekeken of er wellicht iets met de COM-poort aan de hand is. Er wordt echter aangegeven dat "Dit apparaat correct werkt.". Toen nog een BIOS-update gedaan (ik liep twee updates achter namelijk); hielp ook niet.
Heeft iemand misschien enig idee waar het dan aan zou kunnen liggen?
Misschien een wat lang verhaal. Echter, de combinatie computer en hand-GPS heb ik hier nog niet eerder gezien. ;-)
PS: Op mijn andere computer, waar ik voor nood ook de kaarten-software heb geïnstalleerd, lukt het echter wél.
BvD.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 2 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:12-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.2
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>>PS: Op mijn andere computer, waar ik voor nood ook de kaarten-software heb geïnstalleerd, lukt het echter wél.<<
Oke, dus aan de hand-GPS en het kabeltje kan het niet liggen. Blijft over je pc.
Ik neem aan dat er geen software op je pc staat wat gebruik wil maken van de COMpoort.
Kun je eens iets anders op de COMpoort aansluiten, bijv. een extern modem en daarmee wat communicatie plegen. Via modem-eigenschappen kun je dan bijvoorbeeld wat instellingen opvragen. Werkt dat wel goed?


Peter



Bericht 3 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.3
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> PS: Op mijn andere computer, waar ik voor nood ook de kaarten-software heb geïnstalleerd, lukt het echter wél. <<
Met hetzelfde kabeltje naar ik aanneem? Zo nee: Kabeltjes verwisselen.
Zo ja, dan de computer nakijken. Mogelijk is de com-poort defect. Modempje er aan hangen en dan met Hyper terminal kijken of je met die modem kan communiceren is het meest handig en volledig. Heb je geen modem, maar misschien een nul-modem kabeltje, dan zou je de computers op die manier met elkaar kunnen laten communiceren.
Of als de com-poort inderdaad defect blijkt, een insteekkaartje met com-poorten gebruiken, of een usb-serieel kabeltje of adaptertje kopen. Kosten een droppie. Zie HIER


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 4 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.4
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ja, zelfde kabeltje. Een modem of een nul-modem kabel die lang genoeg is heb ik niet.
Ik herinnerde mij echter opeens dat er op de printer, een HP LaserJet 4P, ook nog een COM-poort zit. Gelukkig had ik nog wel een female/male seriële kabel die het nét haalt. De printer geeft echter geen ene krimp bij het sturen van een opdracht.
Ik heb dus een nieuwe printer aangemaakt speciaal voor deze test die communiceert met COM1. Zowel de printer als de computer gebruiken dezelfde instellingen:Baudrate :
57600
Datatransportbesturing : Hardwarematig (op de printer heet dat pacing DTR/DSR)Aan de computerkant staat verder nog ingesteld :  8,N,1
Ik denk dus dat alles voor de test goed ingesteld staat, toch?
PS: In het BIOS staat COM1 ingesteld op poort 3F8/IRQ4. Het BIOS herkent de COM-poort dus wel of zegt dat nog niets?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 5 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.5
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
Nee, zover ik weet staat er geen software op die gebruik maakt van de COM-poort.
>> Kun je eens iets anders op de COMpoort aansluiten,
Het was even zoeken, maar ik denk dat ik een geschikt apparaat heb gevonden; zie mijn bericht aan Michel.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 6 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.6
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Het BIOS herkent de COM-poort dus wel of zegt dat nog niets? <<
Nou, het is meer andersom: Als de com poort niet herkend wordt in het Bios, dan is er iets goed mis. Maar als hij wel herkend wordt, dan betekent het eigenlijk alleen dat de computer een apparaat ziet. Of de "buitenkant" van het apparaat (in dit geval de Uart met de buitenwereld)  werkt kan je zo niet beoordelen.
Maar jouw printer verhaal lijkt toch ook te wijzen op een com-poort met een gebrek. Je hebt de computer al eens helemaal stroomloos gehad?
Ik zit mij te bedenken, dat je met een bootfloppy en wp 5.1 zo'n printer via de com poort kan aansturen. Dan krijg je zekerheid.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:12-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.7
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
>>Het was even zoeken, maar ik denk dat ik een geschikt apparaat heb gevonden; <<
Hmm, een printer. Ik neem aan dat je de nieuwe printerdriver in Windows hebt moeten installeren. Lukte dat wel en kon je daarmee een testpagina afdrukken? Zoja, dan werkt de poort. Zonee, dan is er mogelijk toch iets mis met de compoort.
Een visuele inspectie op de COMpoort connector leverd ook niets op: 9 pinnetjes, allemaal even lang.
Kun je echt geen serieel modem ergens lenen.

Of kijk eens hier: Performing a Loopback Test with Windows HyperTerminal


Peter




Bericht 8 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:13-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.8
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
>> Kun je echt geen serieel modem ergens lenen.
Nee, dat gaat helaas niet lukken.
Ik heb daarom je loopback-test-suggestie gedaan door pin 2 en 3 rechtstreeks op de COM-poort achter op de computer met elkaar te verbinden (dus zonder gebruik te maken van een kabeltje.
HyperTerminal kan echter COM1 niet vinden. Conclusie is dus dat de COM-poort inderdaad een defect heeft?
 


Bericht 9 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:13-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.9
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Je hebt de computer al eens helemaal stroomloos gehad?
Nee, dat nog niet. Ik heb echter wel de suggestie van Peter gedaan...

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 10 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:13-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.10
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
>>HyperTerminal kan echter COM1 niet vinden. Conclusie is dus dat de COM-poort inderdaad een defect heeft?<<
Vreemd dat COM1 dan wel bij apparaatbeheer staat.
Start eens CMD (command-prompt) en type daarin de regel:

echo "hallo" > com1

Krijg je dan een foutmelding?


Peter



Bericht 11 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.11
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Nee, dat nog niet. <<
Voor de zekerheid toch even doen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een volkomen vastgeslagen compoort alleen op deze manier tot de orde te roepen is. (Maar defect kan íe natuurlijk ook zijn..)

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 12 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:14-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.12
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
Nee, via CMD ging het ook niet. Overigens, en wellicht ben ik niet precies genoeg geweest, had ik het er eerder over dat HyperTerminal de COM1-poort niet kon vinden. HyperTerminal kan 'm echter niet openen. Maar volgens mij komt dat zo'n beetje op hetzeflde neer.
Trouwens, ik heb vandaag ook nog degene gesproken van wie ik de hand-GPS heb gekocht en zijn suggestie was om de hand-GPS zó in te stellen dat het z.g NMEA UIT-interface protocol wordt gebruikt. Vervolgens de baudrate op 4800 van zowel HyperTerminal als de hand-GPS en dan kijken wat er gebeurt. HyperTerminal komt echter met dezelfde foutmelding op de proppen ("Kan COM1 niet openen").

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 13 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:14-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.13
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Maakt geen flaus aus.
Vanochtend uitgezet, stekker d'r uit, paar keer op de Powerknop gedrukt om eventueel reststroom te verwijderen en zo 9 uur laten staan.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 14 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.14
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Maakt geen flaus aus. <<
Niet geschoten altijd mis. Je schrijft: "Hyperterminal kan Com1 niet openen."
Dat kan betekenen dat Hyperterminal de poort niet vindt, of wél vindt maar inderdaad niet kan openen. Oorzaak hiervan kan andere software zijn die die poort al in gebruik heeft. Denk dan aan: Dialers (ook spy/ad ware), sync programma's, programma's voor gegevensuitwisseling met mobieltjes of pda's, faxprogramma's et cetera.
Tik in de cmd prompt eens in: mode com1 (enter). Dit is wat er bij mij gebeurt als ik dat doe voor com1 en 2 (die niet bestaat):


mode com2
Ongeldige apparaatnaam - COM2

mode com1
Status voor apparaat COM1:
--------------------------
    Baud:                1200
    Pariteit:            None
    Databits:            7
    Stopbits:            1
    Time-out:            OFF
    XON/XOFF:            OFF
    CTS-handshaking:     OFF
    DSR-handshaking:     OFF
    DSR-reactiesnelheid: OFF
    DTR-circuit:         ON
    RTS-circuit:         ON

Op het moment dat Com1 in gebruik is, krijg ik echter een andere mededeling: "Apparaat COM1 is momenteel niet beschikbaar."

Hoe zit dit bij jou?

Wil je zekerheid over een defecte com-poort (onder Windows kan er van alles 'tussen' zitten, dan zou je mijn suggestie van een opstartflop en WP 5 + com printer kunnen uitproberen. Als dat niet werkt is zo goed als zeker de hardware van de com poort naar de barrebiesjes.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:14-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.15
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
>>Nee, via CMD ging het ook niet.<<
Misschien was ik wat onduidelijk.
Als je in CMD de regel

echo "hallo" > com1


intypt en je krijgt dan geen extra mededeling op je scherm en dus alleen maar de command-prompt op de volgende regel, dan betekend dit dat COM1 aanwezig is.
Er kan ook de melding "Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden" verschijnen. De betekenis van deze  melding lijkt me duidelijk.

Mijn vraag is dus nog, wat gebeurd er op jouw pc precies na bovenstaande opdracht?


Peter




Bericht 16 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:15-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.16
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter/Michel,
Héé, ik dacht dat ik al een antwoord met resultaten had gegeven...
...aan de andere kant liep Windows muurvast toen ik een serial port tester zijn gang liet gaan ten tijde dat ik een antwoord schreef. Maar dat ter zijde. Hier zijn de test resultaten (inclusief de gevraagde tests van Michel), direct gekopieerd van de DOS-box :

C:\>echo "hallo" > com1
C:\>mode com1
Apparaat COM1 is momenteel niet beschikbaar.
C:\>mode com2
Ongeldige apparaatnaam - COM2
C:\>

Woord achteraf: ik had inmiddels de hand-GPS weer aangesloten i.v.m. de NMEA UIT-test en was ten tijde van bovenstaande tests aangesloten en aan gezet. Of moet ik de twee pinnetjes van COM1 weer kortsluiten?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: Garmin eTrex: ontvangen data
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2009, 23:35:16 »
Bericht 17 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.17
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> C:\>mode com1Apparaat COM1 is momenteel niet beschikbaar. <<

Normaal krijg je deze melding als de Com poort in gebruik is, of niet reageert. Hij is wel aanwezig, maar dat wisten we al. We schieten niet al te veel op. M.i. krijg je alleen maar absolute zekerheid of die Com poort defect is en niet domweg bezet door een of ander stom drivertje of programma/malware met een testje vanuit een Dos-boot en een apparaatje als een modem of printer aan die poort geprikt.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 15/09/2007 16:23 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 18 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:15-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.18
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
>>[size=0]C:\>echo "hallo" > com1[/size]<<

Oke, COM1 is aanwezig. Iets houdt de poort bezet maar dat kan nu de aangesloten hand-GPS zijn.
Heeft de poort wel ooit gewerkt?
Een lijst van alle processen via taakbeheer leverd ook geen aanwijzingen op?
Wat gebeurd er in Veilige Modus?


Peter





Bericht 19 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:16-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.19
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
>> Heeft de poort wel ooit gewerkt? <<
Geen idee. Dit is de eerste keer dat ik 'm (op deze computer) in gebruik wil nemen.
Op je andere vragen kom ik nog terug.

>S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 20 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:16-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.20
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> een testje vanuit een Dos-boot en een apparaatje als een modem of printer aan die poort geprikt. <<
Okee, dan zal ik dat nu ook eens gaan proberen.
... wordt vervolgd.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 21 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.21
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Geen idee. Dit is de eerste keer dat ik 'm (op deze computer) in gebruik wil nemen. <<;
Ho, ho even, stop de persen. Ik maakte uit jouw eerste bericht: >> Bij het uitlezen van het log gaat het echter mis, want normaal gesproken wordt automatisch de device (= de hand-GPS) herkent en geselecteerd. Dat is nu dus niet het geval. << op, dat de poort ooit gewerkt had.
Is het een volledig on-board com poortje, of eentje die intern met een bandkabeltje op een pennenblokje van het moederbord geprikt moet worden. In het laatste geval de juiste plaatsing van die connector goed controleren (naast geprikt, rotatie). In het Bios staat het ding 'hard' (Irq, I/O) aangegeven, dus niet via een 'auto' optie?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 22 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:16-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.22
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Ho, ho even, stop de persen.
Niks d'r van!
>SdB >> want normaal gesproken wordt automatisch de device
SdB >> (= de hand-GPS) herkent en geselecteerd.

Hmmmm, ja, je kan dat op twee manieren zien. Ik bedoelde het zo dat het op mijn andere computer (de server), waar voorheen ook het kaartenprogramma op stond (en nu voor nood weer is geïnstalleerd), het wel werkt en daarom wist ik dat normaal gesproken de device automatisch wordt herkent en geselecteerd.
>> Is het een volledig on-board com poortje
Ja.
>> In het Bios staat het ding 'hard' (Irq, I/O) aangegeven
Ja, op 3F8, IRQ 4.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 23 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:18-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.23
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
De hand-GPS inmiddels weer verwijderd en pin 2 en 3 inmiddels weer met elkaar verbonden.
>> Een lijst van alle processen via taakbeheer leverd ook geen aanwijzingen op?
Nee.
>> Wat gebeurd er in Veilige Modus?
Als ik in Veilige modus met HyperTerminal een verbinding met COM1 probeer te maken dan geeft HT een foutmelding: Windows meldt een TAPI-fout en of ik de telefooninstellingen wil nakijken. Negeer ik dit, dan komt ook weer de foutmelding dat COM1 niet geopend kan worden.
Michel: Hoewel ik geen WP5.1 meer heb (ik heb onlangs bijna alle floppies weggegooit), heb ik in DOS (via XPonCD) geprobeerd de COM1-poort te benaderen door de opdracht Echo "Hallo" > com1 te gebruiken. Ook deze geeft een foutmelding (niet gereed o.i.d. , dacht ik). Bij deze test had ik de printer uiteraard weer op COM1 aangesloten.
Maar alles bij elkaar genomen kan ik beter eens een keertje zo'n  USB2SERIAL-kabeltje of een los insteekkaartje kopen waar jij het aan het begin van deze thread had. Volgens mij scheelt dit een hoop getest/gepiel/gestress/frustraties en energie die ik liever ergens anders in steek. ;-)
Ik lees de hand-GPS voorlopig wel even uit via de andere computer. Vervolgens zet ik het log op het LAN en dan heb ik ook wat ik nodig heb.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 24 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.24
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> heb ik in DOS (via XPonCD) geprobeerd de COM1-poort te benaderen door de opdracht Echo "Hallo" > com1 te gebruiken. <<
Ach natuurlijk zo kan het ook, heerlijk zo'n cd niet? Nou die CD zet voorzover mij bekend geen poortjes open, installeert geen modem/fax of andere Com-poort minded rommel. Dus zou die poort moeten verwerken en er dus geen foutmelding moeten komen. Nu die er wel is, lijkt mij die poort gewoon naar de ratsmodee.
Als je zo'n Usb-serieel kabeltje hebt, laat dan ff weten wat je ervaringen zijn. Altijd handig te weten of die gizmos ook goed werken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 25 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:18-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.25
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Ach natuurlijk zo kan het ook, heerlijk zo'n cd niet?
Ja! Het was echter nog een ISO die eerst op CD gezet moest worden; ik had XPonCD namelijk nog niet eerder gebruikt c.q nodig gehad. ;-) Kan je trouwens ook de aanwezige Windows vervangen door een andere versie of is dat lastig te realiseren?
 
 S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 26 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.26
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Kan je trouwens ook de aanwezige Windows vervangen door een andere versie of is dat lastig te realiseren? <<
Wat bedoel je precies? Vervangen door Vista?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 27 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:19-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.27
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

Dan lijkt het idd een doodgeboren COMpoortje te zijn.
Die USB<>RS232 adapters werken tot nu toe prima in tegenstelling tot een PCI<>2* RS232. Dat laatste loopt niet altijd even lekker maar dat kan ook aan de sotfware liggen of de antieke pc aan de andere kant <g>


Peter



Bericht 28 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:19-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.28
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Nee, door XP Pro die ik hier heb. Met Vista wil ik voorlopig niks mee te maken hebben. <g>

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 29 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:19-09-2007
 Aan:PeterMsgID:3559.29
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
>> Dan lijkt het idd een doodgeboren COMpoortje te zijn.
Ja, jammer. Ik wil trouwens een los USB<>RS232-kabeltje omdat dit me veel practischer lijkt. ;-)
Bedankt voor de assistentie. Ik laat weten hoe het afloopt mocht ik zo'n kabeltje hebben.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 30 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3559.30
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> door XP Pro die ik hier heb <<
Dan bedoel je waarschijnlijk de menukeuze om XP pro te installeren (XPonCD zelf is al Pro). Dat kan wel, maar vereist toch wel wat werk, ombouwen menu's van EasyBoot, aanpassen met ee editor van wat bestandjes XP-pro eventueel slipstreamen met SP2 en de map XPH2 vervangen met de nieuwe inhoud.
Ik wil binnenkort zoiets gaan maken voor een USB pen/disk. Zodat je een complete Windows XP zo van een pen of extern diskje kan starten. Dat heeft het voordeel dat je ook van de opslagmogelijkheid gebruik kan maken voor update's van virusscanners e.d.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 31 van 31

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:22-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3559.31
 Onderwerp:Garmin eTrex: ontvangen dataForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Dan bedoel je waarschijnlijk de menukeuze om XP pro te installeren
>> (XPonCD zelf is al Pro).
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar zo te horen pittig wat werk dus. Andere keer dan misschien.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]