Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:21:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Werken en bijstand  (gelezen 20878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Werken en bijstand
« Gepost op: 11 augustus 2011, 11:55:33 »
Goedemorgen,

Uit de bijstand en weer werken?

Het was dus weer eens in het nieuws. Het raakt me persoonlijk zeer. Wat daar staat onder solidariteit is voor mij bikkelhard een feit. Het gaat ook het begrip solidariteit een beetje ver te boven.

De sociale samenleving is voor mij een onaantastbaar goed. Je zal maar in de lappenmand geraken door iets waar je part nog deel aan hebt. Dan moet je je verdere leven verder letterlijk in de straatgoot doorbrengen? Nee toch?

Maar nu is het zo dat iemand in de bijstand na een heel eenvoudige berekening bijna net zoveel "heeft" als ik met een HBO opleiding en "Ing" voor mijn naam. Niet dat die iemand dat letterlijk krijgt. Maar je hoeft geen hondenbelasting te betalen, krijgt je PC voor niks, vrijstellingen hier en daar, links en rechts en ik Jan Modaal mag voor alles stevig betalen.

Nou ben ik ook niet helemaal zonder verstand geboren. Ik geloof er niets van dat deze actie veel zal opleveren behalve een heleboel opwinding en soms bittere ellende voor sommige mensen, die wel heel terecht op de sociale voorzieningen een beroep doen. Maar toch doet het wel een beetje goed!!

Ik doe hier mijn heel eenvoudige berekening bij. Misschien dat dat wat mensen aan het denken zet.



met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Werken en bijstand
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2011, 01:19:31 »
Troost u Just, hier in België is het net hetzelfde, eigenlijk nog een beetje erger dan bij jullie in Nederland.
Wij betalen ook nog eens belastingen voor gans de Koninklijke familie en dat is
Koning en koningin.
Schoonzus van de Koning: Weduwe van wijlen koning Boudewijn.
Kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van de Koning en de koningin.
Onze bekende prins Laurent gaat dan met ons geld hier en daar wat plezier maken, reisjes maken en wat nog allemaal. Nu is zijn papa heel boos op hem en heeft gezegd voor de zoveelste maal. Nog éénmaal en dan moet je zelf gaan werken voor de kost.
Wij betalen hier belastingen voor een regering die al meer dan een jaar niet meer bestaat.
Asielzoekers krijgen hier een uitkering. Die uitkering moeten ze dan aangeven aan de belastingen. Hou je nu goed vast. Deze aangifte word dan berekend en dan krijgen de asielzoekers daar nog geld op terug.


Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Werken en bijstand
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2011, 21:57:50 »
@Swake:
Ja, die Belgische prins haalt zelfs hier het nieuws zo nu en dan. ;)

@Just:
Je gaat toch niet elke maand een nieuwe bril kopen? :D
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Werken en bijstand
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2011, 22:10:06 »
Hallo Ronald,

Nee, dat klopt ook niet. Ik heb hier trouwens wel drie brildragers in het gezin. Er klopt wel meer niet helemaal in die berekening. Ik heb alleen niet veel zin het tot een dik pronkstuk te maken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Werken en bijstand
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2011, 16:09:47 »
Dat is echt onzin hoor wat die de Krom zegt.als je weet hoe sterk je door de mangel wordt genomen door de SoZaWe,en dat al de laatste 7 jaar,DAT is inmiddels inhumaan.Je wordt als een crimineel behandeld.


Daarbij die uitkering van 1250 is voor 2 personen,sinds enige tijd krijg je geen enkele kwijtschelding meer als je 1000 euro spaargeld* hebt.Dat wordt zomaar even stilzwijgend doorgevoerd,scheelt je in 1 jaar zomaar iets van 600 euro.Niemand die dat even laat weten ofzo.
Alleenstaande is 700 euro en nog iets.


Groet,Paul


Ook alles wat je extra krijgt van anderen mag je zo inleveren,erfenis of loterij.
* Dat nog geeneens,het gaat gewoon om hoeveel je op je rekening hebt staan,dus als je net geld binnen hebt telt dat gewoon mee.



« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2011, 16:16:28 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Werken en bijstand
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2011, 13:20:19 »
Beetje merkwaardige berekening hoor Just,
Sinds wanneer hoef je je ziektekostenverzekering niet te betalen? Moet je gewoon van je uitkering betalen.
Ook bij sportverenigingen kun je misschien hoogstens eenmalige een kleine korting krijgen en dat is het dan wel.


Nee,ik zou het toch houden op verhouding 2500 - 900,dat is realistischer.


Groet,Paul


« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2011, 13:38:32 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Werken en bijstand
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:10:05 »
Hallo Paul,

De berekening is puur voor een gezin met twee kinderen in  mijn woonplaats. En dat er in verband met die kinderen nogal wat aan voordeeltjes ook voor de ouders een voordeel zijn is wel zeker.

Ik heb wat ervaring met de instanties in min of meer vergelijkbare situaties en dat is ronduit afschuwelijk geweest. Dat men het geld niet zomaar weggeeft is alleszins redelijk, maar het machtsmisbruik waarvan regelmatig sprake is kan absoluut niet door de beugel. Mijn ervaring is ook dat het veel scheelt of je alleen of met zijn tweeën bent. In je eentje sta je altijd veel zwakker.

Een heel goede kennis van mij werd met zijn 50+ het bedrijf uitgeschopt omdat men het werk al voordien lomp had uitbesteed. Hij vond domweg een ander achter zijn computer. Rotter kan je het als werkgever nauwelijks spelen. Hij heeft nooit van een uitkering willen leven en heeft nu freelance inkomsten waarvan hij net rond kan komen. Maar toen hij voor de eerste keer netjes wat inkomsten opgaf halveerde de instantie gelijk zijn hongerloontje. Het was letterlijk om te janken.

Hoe dan ook: het is een heel raar wereldje. Het is goed dat jij de andere kant ook aanstipt.

Aan de andere kant zag ooit één van de dames op het werk mijn berekening. Ja, zei ze instemmend, zo is dat. Je hebt wel geen geld, maar je hebt het niet slecht. Ook zij wilde niet van een uitkering leven, maar dat was ook voor haar en haar gezin nog een hele strijd.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers