Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:33:49

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: 2e HD op beperkt moederbord  (gelezen 10561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
2e HD op beperkt moederbord
« Gepost op: 29 augustus 2011, 16:29:28 »
Mijn buitenland-pc waar ik opstartproblemen mee had en waarvan Michel uiteindelijk zei dat dit werkpaardje vanwege de hoge leeftijd zijn langste tijd wel gehad had, is verhuisd naar de lage landen en mag in vrede rusten op de zolder. Een minder oude pc waar mijn vrouw op werkte gaat binnenkort richting buitenland en mijn vrouw heeft een nieuw racepaard. Dual Core, 500 Gb HD, 4 Gb intern enz. enz.  Zij happy, ik happy.
Wat naar het buitenland gaat betreft een nf-mcp61, AMD 3500+ 3000 Mhz speed, 2GB intern en een 40 GB HD.
Dat laatste is weinig en ook al pendel ik op en neer met een 640 GB Platinum extern HDtje, zou ik toch graag een tweede interne disk erbij willen plaatsen. Maar ik ben bang dat dit niet gaat lukken tenzij men hier een oplossing weet. Het moederbord is beperkt. Slechts 2 sloten voor intern geheugen, De DVD-RW en de HD zijn ieder rechtstreeks aangesloten op het moederbord met een enkele flatcable. Als ik nu een flatcable koop met een vertakking voor een twee HD gaat dat dan werken?
OK, ik kan natuurlijk een grotere HD inbouwen. Ik heb nog een Maxtor 80 Gig liggen  maar dan moet alles van de 40 Gig naar de 80 Gig. Geen probleem roept Michel. Dat doe je toch met Ghost? Het probleem is echter dat ik op een onverklaarbare manier de info hierover volledig kwijt ben. Wat kan ik nu het beste doen? BVD, Don

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2011, 18:08:25 »
Citaat
De DVD-RW en de HD zijn ieder rechtstreeks aangesloten op het moederbord met een enkele flatcable. Als ik nu een flatcable koop met een vertakking voor een twee HD gaat dat dan werken?

Beste Don,
Als ik goed meevolg is de harde schijf en het CD/DVD apparaat elk op aparte IDE controller op het moederbord aangesloten.
Met een IDE kabel om twee apparaten aan te sluiten, moet normaal lukken. Wel dient er op gelet te worden dat de jumpertjes op de harde schijven juist geplaatst worden (Master/Slave)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA

Groetjes
swake
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2011, 00:31:40 »
Hoi Don,

Op iedere Ide connector kunnen slechts twee apparaten (een master en een slave), dus een derde harddisk op dezelfde flatcable kan je vergeten.
Als ik het goed zie heeft dat moederbordje slechts een ide (pata) connector, maar ook twee sata connectoren.
Een (goedkope) sata harddisk en bijbehorend sata kabeltje moet dus eenvoudig lukken. Kijk wel in de kast of er ook een sata voedingsconnectortje is, en zo nee ook een verloopstukje van een paar euro daarvoor aanschaffen.

Bij sata hoef je gelukkig niets te doen met jumpers. Stroom van pc, kast open, disk erin schroeven. Voedingsstekkertje op disk prikken (kan maar op een manier), datakabeltje op moederbord prikken (kan ook niet mis vanwege een hoekje in de connector), datakabeltje op de harddisk prikken (idem). Klaar.
Dan in Windows, start, uitvoeren diskmgmt.msc, en de gevonden schijf naar believen indelen in een of meer partities. Ook een eitje.
Geen wollen trui aandoen, zorg dat je eerst de kast beetpakt voordat je een hand er in steekt, wat pc's hebben een bloedhekel aan statische electriciteit.

Alternatief is die 80 GB disk (ipv de 40 gig schijf die er al in zit) gebruiken, hoewel 80 GB tegenwoordig erg magertjes is. Ghost is nogal uit de tijd. Drive Snapshot is een stuk eenvoudiger. Als je de in's en out's daarvan wilt weten geef je maar een gil.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 00:48:06 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2011, 11:36:24 »
Hoi Michel,
Je klinkt alsof je er verstand van hebt O0  Lijkt me een prima optie zo'n sata disk. 40 GB puur voor de programma's lijkt me wel voldoende. Ik heb er nu 20 GB van in gebruik en er kunnen dus nog heel wat progjes op geinstalleerd worden voordat het krap wordt. Wat echter het meest in beslag zal nemen zijn foto's, video's, avi's e.d. Die staan nu op de externe schijf maar ik heb het liever allemaal intern. Gaat dan ook sneller. Ik ga eens op zoek naar een sata disk. Alvast bedankt.  Don

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:19:22 »
Citaat
Wat echter het meest in beslag zal nemen zijn foto's, video's, avi's e.d. Die staan nu op de externe schijf maar ik heb het liever allemaal intern.

Hallo Don
Het veiligste is dit ook op externe schijf te bewaren. Je weet nooit dat je interne schijf eens zou kunnen crashen. Dan heb je van alles nog een reserve kopie.

Groetjes
swake
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:33:04 »
Klopt helemaal Swake. Wat ik intern heb, gaat geregeld ook naar de externe schijf. Je weet maar nooit. Ik heb zelfs meerdere externe schijven maar dat komt mede omdat ik regelmatig tussen twee landen pendel en de externe dan meeneem. Vroeger was dat zo'n zware blok ter grootte van een platte boterhammentrommel met stroomadadaptor -die het overigens nog altijd prima doet-  maar tegenwoordig neem ik een platte 2,5 platinum schijf van 640 GB mee die gevoed wordt via USB. Het ding is nauwelijks groter dan een Samsung Smartphone. Scheelt weer kilo's in de handbagage als je vliegt.  Don

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:41:12 »
Michel, even een update t.a.v. de tweede HD. IK heb inmiddels geplaatst een Western Digital Scorpio Black 250 GB 7200 rpm 16 mb 2,5 inch. Ja, een 2,5 inch en geen 3,5. Niet op gelet bij bestellen. Maar geeft niet. Ook deze zit mooi met schroefjes in de toren en misschien stop ik hem nog eens in mijn laptop als deze desktop eruit gaat. Tenslotte is hij ook niet meer van de jongste.
Ik kon voor ongeveer dezelfde prijs een 500 GB met 5400 rpm krijgen maar 250 GB is voor mij al een zee van ruimte. Dus ik heb voor snelheid gekozen. Wat vind jij van die keuze?
Als kabel heb ik een sata kabel met voedingsconnector in één gekocht. Wat een prijsverschillen, bij de goedkoopste HD-webshop  kostte deze kabel 15 piek en bij een bedrijfje wat zich puur op kabels heeft gespecializeerd 3,75.
De HD is inmiddels geformateerd, geinitalizeerd en ik heb voor 1 partitie gekozen. Het werkt allemaal perfect dus ik ben weer happy. Bedankt je voor je hulp :-) Don
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2011, 23:51:46 door Don »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: 2e HD op beperkt moederbord
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2011, 23:21:39 »
Hoi Don,
>> Western Digital Scorpio Black 250 GB 7200 rpm 16 mb 2,5 inch <<
Lekker snel en stil schijfje. Mooi, ook weer opgelost.
Michel Uphoff
Homepage