Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

425 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 20:06:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: PC Tools Firewall Plus?  (gelezen 16654 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
PC Tools Firewall Plus?
« Gepost op: 30 augustus 2011, 11:08:33 »
Nada mij gebleken is dat Comodo zonder verdere melding programma' s stilletjes "zandbakte" en ik me afvroeg waar die gebleven waren, heb ik het gratis AV programma verwijderd.
Aangezien ik toch behoefte heb aan een Firewall heb ik me laten verleiden om PC Tools Firewall plus te downloaden, dit met alle gevolgen van dien.
En die logen er niet om.
Als eerste blokkeerde het nagenoeg alle programma' s op de pc aanwezig, maakte er 2 van kapot die ook bij herinstallatie niet meer werken, en zelf bleek dit ellendige stuk software onverwijderbaar. Met veel moeite wist ik de blokkade op internet op te heffen maar nog steeds krijg ik de meest idiote cryptische meldingen binnen in een soort astronautenjargon  waarvan ik dan moet uitmaken of ik het wel of niet door moet laten gaan.
Ik heb geprobeerd het programma te neutraliseren en handmatig te verwijderen. Zelfs als ik het eigen uninstall probeer te gebruiken krijg ik een melding dat dit een onjuiste procedure is.

Kortom een rampenprogramma van de 1e categorie en een middel dat 10 x erger is dan de kwaal.

Wat doe je om dit soort (bijna malware) programma' s te verwijderen?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2011, 12:15:15 »
Hoi zzp1,

Citaat
Wat doe je om dit soort (bijna malware) programma' s te verwijderen?
Op de 1e plaats, niet installeren. De ingebouwde firewall van Windows is meestal voldoende.

Probeer het eens met DEZE tips.


Succes, Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:10:48 »
Daar is niet aan te beginnen. Als je in de systeembestanden moet gaan knoeien ga ik maar voor een volledige herinstallatie.  Een bewijs eens temeer dat het internet een uiterst onveilige affaire (geworden) is.
Never en nooit had ik van dat standpunt af moeten wijken. De schade voor mij is enorm groot. Twee grafische programma' s die volledig onbruikbaar zijn, ook bij herinstallatie niet werken.
En NB fora die dat internetschuim ook nog adverteren! Een herinstallatie kost me weken.

Ok, ik heb nu genoteerd alles wat PC Tools gerelateerd is, is is dus feitelijke malware. Anders kan ik het niet zien.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:29:57 »
Hoi zzp1,

Citaat
Een bewijs eens temeer dat het internet een uiterst onveilige affaire (geworden) is.
Tja, dat is deelnemen aan het verkeer ook. Je moet zelf opletten.

In DEZE berichtendraad wordt je probleem ook besproken. Het is wel wat werk maar het lijkt me minder werk dan een volledige herinstallatie.


Groeten, Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:03:31 »
Ik zal dankbaar gebruik maken van je advies. PCTools dus inderdaad malware.

Ik heb een bijlage meegesuurd van een van die onbegrijpelijke PCtools meldingen.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:21:59 »
Hoi zzp1,

Als je handmatig bestanden verwijdert kun je dergelijke meldingen verwachten.


Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:56:13 »
Ok, ik heb de aanwijzingen van jouw linkers opgevolgd, zij het dat er enig gepuzzel bij nodig was.
Non plug n play devices staat niet in de bedoelde lijst,  drivers wel en daar vond ik inderdaad een paar gewraakte pct drivers die zich ook conform aanwijzingen lieten verwijderen (na reboot in effect zichtbaar).

Niettemin staat de  PCtools narigheid nog  intact op de C schijf.

Ik denk dat er een andere variant moet zijn en wellicht zijn er meerdere (verschillende) uitvoeringen van Win 7.

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2011, 16:52:03 »
Eindelijk - wat een ellende brengt dat programma teweeg - het internet staat er vol mee. Opgelost 1) dankzij Peter die me op het spoor bracht waar te zoeken en 2) een cursus computercommunicatie voor veel mensen in het Anglo-Saksische environnement een besliste noodzakelijkheid is en 3) dat Revo uiteindelijk de rommel van m'n C schijf haalde.
En nu niet meer langer dralen maar de oude pc klaar maken voor internetverkeer. Het is net als in Parijs, daar kun je beter met een oude auto rondrijden  :P

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2011, 17:02:29 »
Hoi zzp1,

Citaat
Eindelijk ... Opgelost
Mooi. En zonder herinstallatie. Applaus voor jezelf  :) .
Mogen we het stappenplan nog even zien?


Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2011, 18:36:25 »
Het stappenplan:

Ik gebruik een Engelstalige W7 dus ging het als volgt: Control Panel > System > Advanced System Settings > dan komt het tabblad
"System Properties" > Advanced tab > klik op button Environment Variables.

In het vak "User variables for user"  > klik "New" en voeg in het bovenste vak User variables de volgende regel toe:
devmgr_show_nonpresent drivers_with a value of 1
> klik OK

Ga in Control Panel naar Device manager en klik op "Show hidden devices" in het View menu. >

check "Non Plug n Play drivers.

Daar stonden de 3 PCtools drivers (met een hele rits andere): pctplfw, PCtools Firewall Packet Filter Drive en pctgndti.

Deze 3 deleten en 2x rebooten.

Niettemin stond PCtools Firewall Plus nog onverminderd op de C schijf. Toen dat ook de oplossing niet was teruggegaan naar het internet en alle onderwerpen PCTools Firewall Plus afgezocht. De massa problemen kwamen volop in beeld. Regelmatig dook het programma "Revo" op en dat heb ik (uiteindelijk) toegepast. En dat werkte. Alles bleek weg te zijn.
Het kan dus heel goed zijn dat het succes te danken is aan de combinatie van de twee: 1) het verwoijderen van de drivers en 2) Revo.

Nog even een opmerking:

Een antivirus en malware zijn 2 verschillende dingen. Een goede firewall heb je nodig omdat in ieder programma wel een stuk spyware zit en zelfs in zeer bekende programma' s elementen zitten die je beter niet kunt hebben. In de tweede plaats sluipen kwaadaardige programma's met "betrouwbare downloadprogramma' s"  mee naar binnen. Programma' s moeten hun werk doen. Niet minder maar zeker niet meer. Want dat "meer"  bestaat uit slierten patches van zgn "patches" voor veiligheidslekken. Een pc die niet op internet is aangesloten heeft daar geen last van. Toen ik nog 2 gescheiden systemen had, was er niets aan de hand.
Het moment dat ik mijn nieuwe pc voor internet moest gebruiken ging het volledig mis. Eindeloze ellende met Windows die honderden lekken moest dichten en iedere keer mijn pc blokkeerde met die "patches".  En dat ging zo' n beetje op voor ieder programma.

Veilig werken op de pc en internet gaat niet samen. Verdeel en heers ....... O0

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2011, 19:29:40 »
Hoi zzp1,

Bedankt voor het duidelijke stappenplan.

Citaat
Veilig werken op de pc en internet gaat niet samen.
Iedereen zal hierover een eigen mening hebben, al dan niet gebaseerd op zijn of haar ervaringen. Dat is geen probleem. Mijn mening is echter niet zo zwart/wit als de jouwe. Veilig werken op een pc met internet kan prima. En updates heb je soms gewoon nodig in deze tijd van snel--sneller--snelst, waarbij programma's steeds complexer worden en steeds meer opties en mogelijkheden hebben. Een voorbeeld is FireFox, elke 6 weken een nieuwe versie, aan oudere versies wordt niet meer gewerkt.

En internet is niet het enige medium om een besmetting op te lopen. Dat kan ook via USB/CD/DVD/Wifi.
Windows Updates staan hier trouwens al heel lang op 'Eerst vragen om te installeren...'.


groeten, Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:09:45 »
Ik denk dat jullie met je meer dan gemiddelde kennis van programmatuur en apps wel tussen de klippen door weet te laveren.
Juist omdat ik dat niet kan zijn mijn maatregelen wat stringenter. En omdat ik absoluut geen zin heb om in een herhaling van gisteren en vandaag te vallen ga ik lekker eigenwijs doen en terug naar de opsplitsing tussen een internet pc en de werkpc.
Maar bedankt voor jullie reacties en is het altijd prettig als er iemand er is om je een duw in de rug te geven.


Edit: Ik heb m' n Adobe' s weer kunnen herinstalleren en werken weer. Hier is een van onze vakspreekwoorden wel erg van toepassing:

" Ervaring is wijsheid die te laat komt "    :-\


m.vr.gr.

Robert
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 20:50:40 door zzp1 »

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: PC Tools Firewall Plus?
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:59:02 »
Hallo zzp1

Download dit iso bestand van Avira.
Dat is een reddingsschijfje gebaseerd op Linux.
ISO bestand naar een schijfje branden en de computer hiermee booten (opstarten).
Voor de scan eerst een update uitvoeren. Moet er wel bijzeggen, deze scan duurt een paar urtjes , maar het zal de moeite lonen.

http://professional.avira-update.com/package/rescue_system/common/en/rescue_system-common-en.iso

Groetjes
swake
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse