Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

28 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 07:40:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: wijziging lineaal in Word van rechts naar links  (gelezen 14936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
wijziging lineaal in Word van rechts naar links
« Gepost op: 1 september 2011, 16:49:37 »
Bericht voor allen;
In Word is de lineaal normaal van links naar rechts. Wanneer je Hebreeuwse teksten lezend van rechts naar links in een Word document plakt dan zie je dat het begin van die tekst aan de linkerzijde komt te staan. Word plaatst dus automatisch het rechtse woord van de zin(wat het begin van de zin is) aan de linkerkant. Normaal zou je zeggen, dat je het blok tekst, dat je selecteert en vervolgens plakt ook exact in het  "word" document wordt neergezet, maar nee dus "word" plaatst de woorden automatisch vanaf de linkerkant Hij verandert als het ware de indeling van het geselecteerde. Je leest de Herbreeuwse tekst dus net als Nederlands vanaf de linkerkant. Je moet echter wel elk woord in de tekst van rechts naar links blijven lezen wat vervelend is. Als "word" ook de letters van de woorden zou omzetten van rechts naar links dan was het niet zo erg, maar dat gebeurt niet.
Mijn vraag is deze: Is het mogelijk om de lineaal aan de bovenzijde van Word tijdelijk te veranderen van rechts naar links, dus dat de nummering aan de rechterzijde begint? Het probleem zou dan volgens mij opgelost zijn.
Heeft iemand een idee? (Bij extra de taal instellen werkt ook niet).
(Ik gebruik Word 2002 wat is vervat in Works Suite 2006)
Vr.gr.
Tonie

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: wijziging lineaal in Word van rechts naar links
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2011, 18:25:55 »
Hallo Toniecoba,

Is rechts uitlijnen geen optie? Je maakt dan een standaard document waarin de tekst rechts wordt uitgelijnd zodat alles wat je typt ook echt vanaf recht begint.

Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: wijziging lineaal in Word van rechts naar links
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2011, 21:30:13 »
Hoi Ruud;
Ik heb gereageerd in de topic snel beantwoorden, doch dat is waarschijnlijk fout gegaan omdat ik daartoe niet geautoriseerd was of i.d. Dat komt door onbekendheid van mij.
Ik doe het opnieuw en nu beter hoop ik.
Het rechts uitlijnen werkt niet omdat de tekst op dezelfde wijze in Word wordt geplaatst, dus het eerste Hebr. woord rechts aan het begin wordt geplaatst links aan het begin. Nu is het vreemde, dat wanneer ik een stukje tekst kopieer en plak in deze topic het wel op de juiste wijze wordt weergegeven, muv dat de tweede regel rechts uitgelijnd behoort te worden.
 כּוּלָם מַכּירים אֶת הַשירים הַיָפים שֶל הַמַלְחין הַחֲסידי הָאָמֶריקָאי, רַבּי שְלֹמה קַרְליבַּך. קַרְליבַּך הָיָה גַם מוֹרֶה רוּחָני וְקָרְאוּ לוֹ גַם 'הָרַבּי
Als ik  dezelfde tekst in Word plak krijg je het eerste woord rechts eerste regel links vooraan het tweede woord enz. worden daarachter geplakt. Zou het eerste woord vooraan beginnen met de C.I.rare L en vierkantje, dan was het geen probleem, maar ik moet dus de woorden links vooraan beginnend vervolgens van rechts naar links lezen, wat ongemakkelijk is. Ik denk dat het probleem in de lineaal zit, die waarschijnlijk niet te wijzigen is. Verder vind ik het vreemd, dat Word de tekst niet goed verwerkt en deze topic wel.
Misschien zijn jullie technisch verder dan Microsoft.
Als je nog een suggestie hebt hoor ik het graag. In elk geval bedankt voor de reactie.
Vr. G. Tonie
« Laatst bewerkt op: 1 september 2011, 21:46:34 door Peter »

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: wijziging lineaal in Word van rechts naar links
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2011, 16:17:46 »
Hoi Ruud:
Ik heb toch nog een simpele oplossing gevonden; je bent met zoiets trouwens de hele tijd bezig om een oplossing te vinden; De tekst ga ik eerst zodanig vergroten middels de browser, dat het binnen de lijnen van een Word document past. Hierna werk ik met alt-printscreen en contr.v, waarna de tekst met een gedeelte van de site in Word komt te staan. Daarna klik ik het geheel aan waarna ik middels -figuur- in opmaak van Word het geheel aan de boven- en onderzijde kan bijsnijden. Ik plaats de vertaling eronder en kan verder met mijn studie-hobby. Overigens heb ik ook nog open-office gedownloaded, maar die plakte de woorden gedeeltelijk over elkaar zodat je er niets meer van kon lezen. Dus dat programma maar verwijderen. Teveel software kan alleen maar problemen geven.
In elk geval bedankt voor je reactie.
Vr. gr. Tonie

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: wijziging lineaal in Word van rechts naar links
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2011, 18:42:10 »
Hallo Tonie,
Citaat
Ik heb toch nog een simpele oplossing gevonden; je bent met zoiets trouwens de hele tijd bezig om een oplossing te vinden
Ja en heeft wel iets he... vooral als je oplossing kunt vinden.  Suc6...

Vriendelijke groet,Ruud de Wit