Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

228 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:33:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Zelf een app-je bouwen ...  (gelezen 21262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Zelf een app-je bouwen ...
« Gepost op: 20 september 2011, 16:32:23 »
Goedemiddag!

Ik heb sinds kort een Androïd telefoon zoals oplettende bezoekers van ons Forum vast wel zullen hebben gemerkt. Inmiddels ben ik aardig thuisgeraakt in de grappen en grollen van Androïd. Er zal vast nog wel veel te ontdekken zijn. Daar ben ik niet bang voor.

Toen ik voor de eerste keer zo'n ding in handen kreeg had ik regelmatig zwaar de neiging het ding het raam uit te gooien. Je wil het niet weten. Inmiddels is dat omgeslagen naar grote waardering. Begrip ook voor de beperktheid van het apparaat.

Na mijn eerste kennismaking had ik nog het idee dat een tablet voor mij veel geschikter zou zijn. Maar zo'n ding steek je niet in de borstzak. Dus dan grijp ik weer liever een laptop met een heus toetsenbord. Gisteren kreeg ik in de gaten dat het ding ook nog in staat is zelf een Wifi netwerk in de lucht te schoppen. Dus heb ik via die weg nu de mogelijkheid overal in Nederland mijn laptop op Internet te krijgen. Niks moeilijke UMTS kaart, dongle of wat dan ook. Gewoon mijn mobieltje.

Ik had in no-time mijn broer's iPad via die WiFi toestand op Internet, die vervolgens zijn e-mail even kon checken. Dat was echt een leuke verrassing, dat WiFi netwerkje.

Inmiddels heb ik ook een paar apps geïnstalleerd. Je zal me echt geen bergen apps zien gebruiken, maar wel een doordachte keuze. Het ding zet ik zoveel mogelijk naar mijn hand.

Ik ben even vergeten waarom ook al weer. Maar ik ben al gaan kijken of ik misschien zelf een app kan maken. Dat lijkt wel erg doenbaar, zelfs voor iemand die echt niet van plan is om te gaan programmeren.

Als me nu weer te binnen  wil schieten wat ik dan wel met die app wou bereiken ga ik dat eens proberen via deze Google Labs website:

http://www.appinventorbeta.com/about/

Alle voorwaarden zijn al voor elkaar. Nu nog alleen goed helder krijgen wat ik wilde creëren. Uiteraard via mijn laptopje op Linux, wat anders?

jullie
(helemaal maf van Androïd)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2011, 16:48:59 »
Hallo Just,
Citaat
Ik had in no-time mijn broer's iPad via die WiFi toestand op Internet, die vervolgens zijn e-mail even kon checken. Dat was echt een leuke verrassing, dat WiFi netwerkje.
Je moet mij dit toch even uitleggen. Je Androïd telefoon heeft WiFi en die moet ergens verbinding maken met het internet. Is dat via jouw router of gaat dat via een andere weg? In dat geval moet je dus altijd 'thuis' zijn En dan moet die iPad van je broer ook een verbinding hebben met je telefoon.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2011, 22:23:05 »
Hoi Ruud,
Je kan zo'n smart geval ook als een wifi accesspoint configureren. Het notebook maakt dan via wifi verbinding met de smartphone, en deze via 3G met internet.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2011, 23:25:55 »
Hallo Ruud en Michel,

Ja, zo werkt dat. Die "aai" hangt via UMTS aan Internet. Dan zet je hem op als een WiFi accesspoint met een heus WPA2 wachtwoord. Die kan je ook nog met een apart knopje handig aan- en uitzetten. Het zit hier in het menu:

Instellingen | Draadloze en netwerkinstellingen |Tethering en draagbare hotspot

Dus eigenlijk is die WiFi een verlengstuk van de UMTS verbinding.

Ik hing eerst mijn aai (lees: smartphone) via Bluetooth aan de iPad. Die herkende hem en vervolgens was het: niet ondersteunde telefoon. Ja, dacht ik, die iPad wil dat alleen met een "echte" telefoon. Bij Apple is dat natuurlijk een iPhone en niks anders.

Daarna kwam ik achter die draagbare hutspot en de iPad was heel rap toch online

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2011, 23:31:23 »
Hoi Just,

Interessante materie.
Het woord Tethering moest ik even opzoeken  :D


groeten, Peter

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2011, 22:01:46 »
Hoi Just,

Ja leuk hè, dat tethering! Het kan ook via Bluetooth (dus je 3G verbinding delen via Bluetooth). Pas wel op, het vreet flink wat batterij!

Wat ik zelf onlangs ontdekte, was de AllShare app (zit standaard op de Galaxy S, wellicht ook op jouw Galaxy). Daarmee stuur je foto's en video's die je met je Galaxy hebt gemaakt rechtstreeks door naar een mediaserver. Toevallig is onze nieuwe TV dat ook (zit ook op ons netwerk), dus was het met 1 druk op de knop de foto's op de TV toveren. Het leek wel magic! ;)

Andere tip, voor als je op een gegeven moment vele pagina's vol met Apps hebt: met de AppZorter app kun je die weer netjes op alfabetische volgorde zetten. :)

Groeten,

Ronald

Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2011, 22:09:18 »
Hoi Ronald,

Dat Bluetooth vind ik maar een moeizaam gebeuren. Maar mijn Linux machientje vroeg op een goed moment zelf al of ik via BT en de smartphone Internet op wou.

Ik ben niet van plan het ding vol te spetteren met een berg onzinnige apps. Het moet een handzame tool zijn en geen spelletje.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2011, 22:16:30 »
Hoi Just,

Haha, dat dacht ik in het begin ook. Na een tijdje groeit de verzameling van wél nuttige apps vanzelf. ;)

Heb je al een top 5 van favoriete apps? :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2011, 23:39:46 »
Hallo Michel en Just,
Citaat
Ja, zo werkt dat. Die "aai" hangt via UMTS aan Internet
Ok duidelijk. Maar dan zou ik wel oppassen want de providers gaan flink meer rekenen voor een internetverbinding. Zit je leuk je WIFI/UMTS verbinding te delen, krijg je ineens een hele hoge rekening gepresenteerd. Of is dat niet van toepassing op deze manier?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2011, 07:26:22 »
Hoi Ruud,

Volgens mij niet, hoor!

[later en nu met een echt toetsenbord] Het is natuurlijk wel zo dat je dan meer data slurpt van je UMTS verbinding. Die is aan een limiet gebonden. Ik ben dan ook niet van plan veel van deze mogelijkheid gebruik te maken en ik ga al helemaal geen downloads zitten doen. Maar het is toch handig.

Just
« Laatst bewerkt op: 23 september 2011, 09:07:36 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2011, 23:04:20 »
@Ronald:

Je begint gelijk te krijgen. Net een erg handig appje ontdekt voor mijn bankrekening.

K**** bank :). Kon het natuurlijk weer niet laten.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2012, 19:14:32 »
Hoi Allen
 
Over leuke of handige apps gesproken:
 
>> krijg je ineens een hele hoge rekening gepresenteerd <<
 
Als je maar wat aan klooit kan dat gebeuren. Degenen die in de gaten willen houden wat hun gebruik is kunnen 3GWatchdog downloaden. Handige app, de het 3G verkeer bijhoudt zodat je altijd een goed overzicht hebt van je verbruik. Het app'je kan zelfs auto je 3G uitschakelen als je over een ingestelde limiet komt en nog veel mee.
 
Een erg mooie app is Google Sky map. Door gebruik te maken van de in de smartphone ingebouwde Gps, tijd en kompas 'weet' je toestel precies waar het is, en waar het beeldscherm naar gericht is. Google Sky toont jou in het beeldscherm de hemel waar je het toestel op richt. De helderste sterren, sterrenevels en planeten komen in beeld. Nooit meer: Hoe zou die ster heten of waar zou Satrurnus staan.
 
Een derde voor de techies:
 
GPS status geeft jouw lengte- en breedtegraad en je hoogte  op, heeft een kompas en een waterpas, geeft alle herkende Gps satellieten en de ontvangststerkte weer, geeft de accelleratie tot op een honderste G weer en heeft een basale metaaldetector.
 
Een vierde:
 
Efs file explorer is een "verkenner" met veel mogelijkheden, bestanden verkennen en openen op de smartphone, van het Sd kaartje, van een draadloos netwerk. Handig om even snel wat films van een Nas of Computer af te spelen.
 
Een vijfde en zesde, maar die hoeven eigenlijk geen verdere toelichting:
 
Wordfeud, scrabbelen tegen een dozijn mensen tegelijk. Hele volksstammen doen daar aan mee. Ik ben er ook best aan verslingerd.
 
Natuurlijk WhatsApp, dag met die dure sms'jes
 
En nummer zeven is voor ons computerboeren. De Wifi Analyzer, die een overzicht geeft van alle wifi zenders in de buurt en deze op veel verschillende manieren weer kan geven. Erg handig als je een (slecht functionerende) wifi wilt analyseren. Je ziet eenvoudig welke zenders er nog meer zijn (met hun beveiligingseigenschappen of het ontbreken daarvan) , welke sterkte ze hebben, welke kanalen ze gebruiken, en welke kanaal je zelf het beste kan gebruiken. Heeft ook een grafische weergave van de analyse over de tijd.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2012, 14:03:16 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2012, 20:39:54 »
En een bonustip: je kunt alle apps makkelijk terugvinden op https://market.android.com/

Als je bent ingelogd met je Google account kun je een app direct naar je smartphone of tablet sturen! :)
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2012, 01:27:53 »
Hoi Ronald,
 
>> Als je bent ingelogd met je Google account kun je een app direct naar je smartphone of tablet sturen! <<
Ja, erg makkelijk hè, en het werkt als een speer. Maar ken jij de achterliggende (push) techniek?
Stel dat mijnheer Google zelf de neiging niet meer kan onderdrukken om onze androids van mooie dingen te voorzien (reclame of spyware bijvoorbeeld, ik noem maar iets geks want dat zou Google nóóóit doen..  :obio: ), wat houdt hem dan tegen?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Zelf een app-je bouwen ...
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2012, 20:37:58 »
Hoi Michel,

Dat Google zit zo langzamerhand overal in. Dat is inderdaad wel verontrustend.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers