Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

194 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:08:49

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: wireless op laptop werkt niet altijd  (gelezen 16154 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
wireless op laptop werkt niet altijd
« Gepost op: 1 oktober 2011, 11:34:05 »
Hoi allemaal,

Mijn laptop heeft een draadloze netwerk kaart. Die werkte een maand of twee geleden nog prima. En thuis heb ik ook nu nog geen enkel probleem. Maar buitenshuis is het een heel ander verhaal. Het netwerk waar ik nu met mijn smartphone op zit, daar kom ik met de laptop niet op. En ook als ik tethering op mijn smartphone activeer krijgt de laptop geen verbinding met de hotspot, terwijl dat vroeger wel lukte.

De probleem oplosser van Windows 7 kan het niet oplossen. En ik wil wel graag een oplossing, want vrijdag ga ik voor een week naar Amerika, en dan wil ik wel kunnen internetten via de complimentary wireless van de hotels en van het conferentie centrum.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2011, 16:32:58 »
Hoi Hugo,

Sommige hardware problemen kun je niet met software oplossen zonder eerst iets aan de hardware te doen.

Zit er buitenshuis niet nog ergens een wifi dingetje wat op hetzelfde kanaal zit?
Zo ja, ga opzoek naar dat stoorbronnetje en maak het onschadelijk.
Weet je niet waar de stoorbron vandaan komt, zet dan je eigen accespoint op aan ander kanaal.

Een tijdje gelden had ik ook zo iets in een gebouw gelegen ergens in een binnenstad.
Zelfs de bluetooth muis werkte daar niet.

Nadat ik daar de router/accespoint op het buitenkanaal 13 zette hadden we wel verbinding via wifi, maar tja de muis, die bleef dood.
Een onderzoek naderhand leerde mij dat daar 17 wifi accespoints in de omgeving aan het rondstralen waren.










Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2011, 17:24:16 »
Hallo Hugo,
Citaat
Maar buitenshuis is het een heel ander verhaal.
Vreemd, binnenshuis werkt het wel maar zodra je buitenshuis gaat, dus verder verwijderd van de router, heb je geen verbinding. Het probleem zit hem dus niet in je wifi netwerkinstellingen maar het bereik als je ver van je router zit of het kan zijn dat er een storingsbron buiten de boel in de war gooit. Als het eerst wel goed werkt en nu niet duidt dit meestal op een storingsbron die kort geleden is aangelegd.

Je kun het kanaal waarop je router uitzend veranderen zoals Leon al schreef. Dit moet je ook in je laptop doen. Meestal lost dit het probleem op. Overigens zou ik mij niet druk maken voor je trip naar Amerika, daar is weer een andere omgeving.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2011, 19:19:12 »
Oké, ik merk aan de reacties dat ik me niet goed heb uitgedrukt. Zoals ik het heb geschreven lijkt het alsof ik in mijn eigen tuin onder de parasol wilde internetten en daar problemen mee had, maar dat is dus niet het geval.

Binnenshuis = bij mij thuis, op mijn eigen router.
Buitenshuis = in een kantine in Zwolle, waar ik zat te wachten tot mijn kinderen klaar waren met de repetitie voor een musical. Ik had de inloggegevens van het plaatselijke draadloze netwerk gekregen, maar kwam toch niet online. Dan zou je denken dat het ligt aan dat netwerk, maar toen heb ik dus ook geprobeerd te internetten door de tethering functie van mijn telefoon te activeren (zodat mijn telefoon als mobiele hotspot functioneert) en daar op in te loggen.

Het internetten via de tethering functie van mijn telefoon heb ik eerder wel met succes gebruikt. Toen zat ik niet in Zwolle, maar in Arnhem (ook al te wachten tijdens repetities van de kinderen, maar nu voor een andere musical). Mijn zorg is dat er wellicht iets defect is geraakt in mijn laptop. Als dat zo is, dan zit ik volgende week in Amerika en kan ik de hele week niet online komen op mijn laptop, dus ook geen mails sturen aan het thuisfront dat alles nog goed met me gaat. Dat lukt dan alleen via dat kleine rotschermpje van mijn telefoon, en dat is niet zo handig.

Dus vandaar mijn vraag: wat kan de oorzaak zijn dat ik op die plek in Zwolle niet op internet kwam, en hoe zorg ik dat ik dat probleem volgende week in Amerika niet heb?

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:36:56 »
Dag, Erelid! :)

Krijg je wel verbinding met het WiFi accesspoint? Met andere woorden: krijg je van die witte verticale streepjes in de system tray te zien (waar dan waarschijnlijk een uitroepteken bij staat, want je hebt geen internetverbinding), of kom je niet verder dan een tijdlang zo'n ronddraaiend 'zandlopertje' (tegenwoordig zijn het rondjes) gevolgd door een melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt (en hoe luidt die foutmelding dan precies)?

Je hebt toch geen vast IP-nummer en/of vaste DNS-server ingesteld in de instellingen van je Wireless card?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:50:09 »
Hoi Ronald,

Erelid? ??? Waar heb ik dát nu weer aan te danken?

Mijn laptop vindt een paar netwerken. Als ik het opgegeven netwerk kies, is hij eerst een tijdje aan het werken, en dan volgt de vraag naar de inloggegevens. Die geef ik, dan heb ik nog een tijdje dat rondje, en dan komt er een foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. De exacte tekst van de melding weet ik niet meer (en ik ben nu thuis, dus nu kan ik hem niet nakijken), maar ik meen me te herinneren dat er geen specifieke gegevens in stonden. Mezelf kennende zou ik anders de specifieke gegevens uit de melding wel bewaard hebben.

Ik ben deze week niet meer in Zwolle, maar misschien, als ik er aan denk, neem ik binnenkort mijn telefoon en laptop mee in de auto naar ergens ver genoeg van mijn huis en probeer ik dan via tethering online te komen. Als dat lukt, dan weet ik dat het vermoedelijk "iets" in de locatie is (misschien inderdaad een stoorsignaal van andere apparaten, zoals Leon suggereert). En lukt het niet, dan kan ik op dat moment de exacte melding kopiëren en dan later hier plaatsen.

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2011, 09:55:36 »
Hoi Hugo,

Nou, zo af en toe zeg je best wel nuttige dingen over SQL Server enzo. ;)  Ga je naar 'dat ene' grote SQL Server event dat je niet kunt passeren? 

Ben je nog wat verder gekomen met het testen? Heb je Windows 7 SP1 ook geïnstalleerd? De nieuwste driver voor je wireless netwerkkaart installeren, zelfs als je die al geïnstalleerd had + een reboot zou ook kunnen helpen (lees ik bijv. hier: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-networking/unable-to-connect-to-a-wireless-network-windows-7/734ecdef-99fb-4862-b63a-04cfa448cc06 )

Nog een andere optie:

  • Klik met rechts op het wireless pictogram in de system tray (waar de 5 streepjes staan) en kies 'Netwerkcentrum openen'.
  • In de linkerkolom klik je op 'Draadloze netwerken beheren'.
  • Verwijder daar alle (oude) netwerken (alle draadloze netwerken die het nog wél doen, zou ik laten staan :) )  Je kunt hier trouwens ook de volgorde nog wijzigen (de meest gebruikte zet je bovenaan).
Succes!!

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2011, 09:38:17 »
Hoi Ronald,

Sorry voor de late reactie; ik heb het best wel een beetje druk gehad. :angel:

Vlak voordat ik naar Amerika ging (op vrijdag) ben ik (donderdagavond) nog een keer in Arnhem geweest, en daar kon ik weer prima internetten via de hotspot van mijn mobiele telefoon. Dat gaf me vertrouwen voor mijn reis naar Amerika. En inderdaad, ik heb zowel op Schiphol, als in het huis van mijn gastheer in Portland, in het hotel in Seattle, op de Microsoft campus in Redmont, in het conferentie centrum in Seattle, bij een Starbucks in Seattle, op het vliegveld van Seattle, én in een hotel dichtbij dat vliegveld (waar ik helaas een nacht moest blijven wegens een geannuleerde vlucht) prima kunnen internetten. Eigenlijk dus overal waar ik het geprobeerd heb.

Ik snap nog steeds niet waarom het dan in Zwolle niet lukt, maar dat is wat mij betreft nu wel heel wat minder dringend.  ;)

Ik ben in Amerika naar twee evenementen geweest: SQL Saturday in Portland, Oregon (als spreker) en de jaarlijkse PASS conferentie in Seattle (niet als spreker, helaas, maar ik heb wel geholpen bij het bemannen van de "Ask the Expert" stands, en ik was gespreksleider aan één van de tafels tijdens de "Birds of a Feather" lunch - nee, ik weet ook niet waar die term op slaat). Tussendoor ook nog twee dagen doorgebracht op de campus van Microsoft waar speciale sessies voor MVPs werden georganiseerd. Totaal dus zes intensieve dagen aan het kennis-infuus! ;)
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: wireless op laptop werkt niet altijd
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 16:33:27 »
Hoi Hugo,

Ik ben toch wel heel benieuwd wat er zo bijzonder is aan WiFi in Zwolle... ;)

Maar mooi dat het elders, zelfs tot in Seattle, prima werkt! :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence