Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

366 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 22:59:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Firewall geeft probleem  (gelezen 13866 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Firewall geeft probleem
« Gepost op: 8 november 2009, 19:24:05 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:DVanDeventer001Datum:07-09-2004
 Aan:AllenMsgID:1595.1
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Hallo,

Sinds kort heb ik ADSL met het Zyxel Prestige multi-PC modem (modem/router). Alle computertijdschriften hameren erop dat je met ADSL zeker een firewall moet hebben. Vreemd genoeg lukt het mij op geen enkele wijze om een firewall (Windows XP ingebouwde ICF of McAfee Firewall 4.0) werkend te krijgen.

Ik kan wel een firewall inschakelen, maar dan werkt de ADSL-verbinding niet meer. Een van de symptomen is dan dat de LAN-verbinding geen IP-adressen voor gateway/DHCP/DNS meer krijgt. Met het reparatietooltje WinsockXPFix (te vinden op internet) kan ik mijn ADSL-verbinding wel weer terug krijgen, maar dan werkt de firewall weer niet (McAfee Firewall start bijvoorbeeld niet binnen de time out periode).

Ik heb sterke vermoedens dat dit alles het gevolg is van Windows XP Service Pack 2. Als dat zo is zullen waarschijnlijk massa's mensen hetzelfde probleem ervaren. Wat eraan te doen is heb ik nog nergens kunnen vinden. SP2 denstalleren is bij mij inmiddels helaas niet meer mogelijk (uninstall-mappen zijn verwijderd).

Wie weet wat hier nu precies aan de hand is en wat er eventueel aan te doen is?


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:DVanDeventer001Datum:07-09-2004
 Aan:DVanDeventer001MsgID:1595.2
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Oh, ja...

Voor diegenen die denken dat de oorzaak misschien gelegen is in spy- of ad-ware: zowel Ad-aware, Spybot en McAfee Virusscan melden niets van dat al. Ook het tooltje HijackThis geeft er geen aanwijzigen voor.


Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:07-09-2004
 Aan:DVanDeventer001MsgID:1595.3
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Als je een router hebt dan heb je daardoor al een firewall. Begin dus eerst eens al die software dingen _volledig_ te verwijderen. Uitschakelen is NIET hetzelfde als verwijderen. Zorg dat je PC op "aut. IP verkrijgen" staat, kijk bij de interne XP firewall en zorg dat die ook is uitgeschakeld.

Reset (volledig, kijk in het manual!) de Zyxel!

Volg de installatieprocedure zoals aangegeven (instellen UID en PSW) en dan moet't zaakje werken.

Wil je buiten de router nog een softwarefirewall dan zul je alles eerst zonder werkend moeten hebben en vraag je dan ook af "waarom 2 firewalls?".

Groeten
Ton van Hest



Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:DVanDeventer001Datum:07-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1595.4
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Ton,

In ieder geval dank voor je snelle antwoord. Ik weet alleen nog niet of het iets oplost, want:

1. Ik heb al verschrikkelijk veel geprobeerd, waaronder ook het volledig deinstalleren van McAfee Firewall en het uitschakelen van de Windows XP Firewall en het resetten van het Zyxel modem (en oneindig keer Windows herstarten en de door CompuServe aangegeven instellingen m.b.t. DHCP, DNS etc. nalopen).
Het enige waarmee ik de boel weer aan de praat krijg is het tooltje WinsockXPFix.exe. Maar, zoals gezegd, dan wil McAfee Firewall niet meer starten.

2. De firewall van het Zyxel modem beschermt alleen maar tegen indringers van buitenaf, maar niet tegen eventuele spyware en adware die gegevens naar buiten willen smokkelen. Bovendien is van de Zyxel minder duidelijk wat er precies gefilterd wordt, terwijl McAfee Firewall dit duidelijk laat zien. Dat is de reden waarom ik liever ook McAfee Firewall erbij wil draaien.

Alleen al het in- EN WEER UITschakelen van de Windows XP firewall is genoeg om de internetverbinding blijvend om zeep te helpen (waarna alleen WinsockXPFix de boel weer aan de praat krijgt).


Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:07-09-2004
 Aan:DVanDeventer001MsgID:1595.5
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Allereerst. Als je steeds WinsockXPfix nodig hebt dan geeft dat duidelijk aan dat er iets goed mis is. Vandaar dat je toch zult moeten beginnen met het voorlopig verwijderen van alles wat je hebt geinstalleerd en wat ook maar enigzins riekt naar firewall!

Bij problemen is de _enige_ manier om een goede installatie te krijgen door alleen de benodigde basiselementen actief te hebben (en vergeet de ingebouwde XP firewall niet). Mocht in het bestek van een paar uurtjes dan je systeem naar de knoppen raken door indringers dan is er iets heel goed mis en kun je beter vanaf scratch (aka "format c:/u/q") beginnen. Ook kan het in jouw verstandig zijn alle nu aanwezige netwerkverbingen volledig te verwijderen. Daarna rebooten, XP firewall uitzetten en je router _moet_ werken!

Een router beschermt inderdaad alleen tegen binnenkomende aanvallen maar dat is ook (voor de meeste mensen) ruim voldoende. Als je zorgt voor een geupdate Windows, Antivirus en Spybot dan kan er eigenlijk weinig gebeuren. Mijn eigen systeem en andere die ik installeer hebben niet meer en draait probleemloos. Haal je telefoonsnoer eruit (wat wil je daarmee als je ADSL hebt) en stiekeme dialers maken ook geen kans meer.

met de upgrade kan het weinig te maken hebben, hooguit is het grote verschil dat XP nu default op z'n firewall staat en vroeger niet. Realiseer je ook dat meerdere firewalls achter elkaar je problemen alleen maar vergroten!

Groeten
Ton van Hest



Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:DVanDeventer001Datum:07-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1595.6
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Ton,

Voor de goede orde: als ik met WinsockXPFix mijn verbinding heb hersteld en ik zie verder af van pogingen om een softwarematige firewall aan de praat te krijgen, dan blijft mijn verbinding best goed werken. Het is dus niet zo dat de verbinding vanzelf steeds wegvalt. Het gebeurt alleen als ik probeer hetzij de Windows XP firewall aan te zetten, hetzij de McAfee firewall te installeren.

Het verwijderen van alles wat riekt naar firewall heb ik al tig keer gedaan (tot en met het opschonen van het register met Registry Medic), maar dat bood geen soelaas. Idem voor het verwijderen en weer opnieuw instellen van de LAN-verbinding en zelfs LAN-kaart.

Het herinstalleren van Windows is me momenteel nog even een stap te ver (is namelijk erg veel werk om alles weer naar wens in te stellen!).

Het laatste wat ik kan bedenken is dat bij mij misschien niet alle benodigde services zijn ingeschakeld. Voor zover ik kan overzien zijn alle relevante services wel ingeschakeld, maar je weet natuurlijk nooit of je nog een vage service over het hoofd ziet.

Misschien horen we binnenkort wel dat er inderdaad een probleem met SP2 is en komt er ook daarvoor weer een patch. SP2 is natuurlijk nog erg nieuw.

Toch heb je me in zoverre geholpen, dat ik er wat geruster op ben dat een softwarematige firewall niet beslist nodig is, mits je een beetje uitkijkt met wat je download en installeert en mits je regelmatig Spybot, Ad-aware en McAfee Visrusscan (o.i.d.) op je harde schijf loslaat.

Tot zover hartelijk dank voor alle genomen moeite.


Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:08-09-2004
 Aan:DVanDeventer001MsgID:1595.7
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
>> Voor de goede orde: als ik met WinsockXPFix mijn verbinding heb hersteld en ik zie verder af van pogingen om een softwarematige firewall aan de praat te krijgen, dan blijft mijn verbinding best goed werken. <<

XP SP2 heeft (naar ik heb begrepen) een wat andere filosofie dan vroeger, nu worden beveiligingen standaard op 'Ja' gezet i.t.t. vroeger en het is niet ondenkbeeldig dat firewallfabrikanten daar nog op moeten inspelen.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:DVanDeventer001Datum:12-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1595.8
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
Ik heb inmiddels nog eens her en der genformeerd bij mensen die beroepsmatig PC's configureren en installeren bij klanten. Die kennen het probleem, weten niet waardoor het precies komt, maar zeggen dat het bij een modem met ingebouwde (inbound) firewall ook helemaal niet nodig is om ook op de PC nog een firewall te draaien. Als je maar wel een visrusscanner gebruikt en van tijd tot tijd met anti-spyware naar verdachte applicaties speurt.


Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-09-2004
 Aan:DVanDeventer001MsgID:1595.9
 Onderwerp:Firewall geeft probleemForum:ws-nlcomputer
>> maar zeggen dat het bij een modem met ingebouwde (inbound) firewall ook helemaal niet nodig is om ook op de PC nog een firewall te draaien. Als je maar wel een visrusscanner gebruikt en van tijd tot tijd met anti-spyware naar verdachte applicaties speurt. <<

Dag DVanDeventer,

En dat lijkt mij een terechte opmerking, waar Ton je in zijn eerste bericht ook op wees. En router is in de aard van de zaak een inkomende firewall die niet te penetreren valt. Natuurlijk kan je ook een router z afregelen, dat hij wel ongewenste verbindingen doorlaat, maar dan moet je daar zelf allerlei acties in de router voor ondernemen. Standaard blokkeert een router alle ongewenste inkomende verbindingen. Iets anders is het, als je zelf een trojan o.i.d. installeert (of gewoon kado krijgt), die gegevens *verstuurt*. Een software outbound firewall (met al zijn nukken en problemen) kan je dan waarschuwen dat er iets de deur uit gaat dat je wellicht niet wenst. Maar als de pc virusvrij is, en geen Trojans e.d. aan boord heeft kan er ook niets verstuurd worden achter je rug om. Dus houd de pc virus en spy/adware vrij, en dan ben je met een router al helemaal klaar.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp