Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

323 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 00:20:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot  (gelezen 14488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Gepost op: 12 oktober 2011, 22:05:52 »
Goedenavond!

Het is oktober. Ubuntu komt elk half jaar uit met een vernieuwde versie. April en Oktober. Ik las net dat dat morgen zou gebeuren.

Dat blijkt ook uit deze Ubuntu wiki.

Ik heb begrepen dat simpel gezegd alle belangrijke bestanddelen naar de laatste stand worden gebracht. E-mail is nu standaard Thunderbird. De Unity bureaublad omgeving (Het "Windows" zoals we dat bij MicroSoft) kennen is verder verfijnd tot iets moois.

Ik zal het weer installeren op mijn reserve/test PC in de schuur. Het komt alleen op mijn trouwe laptop werkpaard als het echt van voordeel is. Anders blijft daar versie 10.10 nog minstens een half jaar staan.

Spannend!

Jullie weten inmiddels wel dat Ubuntu altijd als Live CD komt. Je kan hem uitproberen op de PC van je keuze zonder te installeren.

Nog mooier, je kan hem ook op een losse USB stick of USB harde schijf installeren. De PC of laptop moet wel vanaf USB willen opstarten. Dan is het systeem soms zelfs sneller dan menige Windows PC. De truc is heel simpel: trek alle kabels even los van je harde schijven. Bij een laptop verwijder je simpelweg het harde schijfje. Dan kan er alleen op het USB ding geïnstalleerd worden.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2011, 23:27:24 »
Hoi Just,

Citaat
Oneiric Ocelot
Lijkt me een nogal moeilijk te onthouden naam. Ik lees ergens dat het zoiets als 'dromerige pardelkat' betekend.


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2011, 23:44:02 »
Hallo Peter,

Een ocelot ken ik wel, maar dat Oneiric hoeft van mij ook echt niet. Namen voor software versies zijn iets van deze tijd, hè? Waar is de tijd van Windows 3.1.1 en Dos 6.2.2.??

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2011, 23:55:59 »
Citaat
Waar is de tijd van Windows 3.1.1 en Dos 6.2.2.??
Ergens 'back in the 80's'.
Versienummers zijn ook al bijna passe volgens Mozilla FireFox en Google Chrome..


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2011, 20:06:18 »
Goedenavond,

Hier zijn de directe download links voor een gewone PC:

http://www.ubuntu.com/start-download?distro=desktop&bits=32&release=latest

Voor de torrent ga je hier heen:

http://releases.ubuntu.com/11.10/ubuntu-11.10-desktop-i386.iso.torrent

Zoek je andere keuzes, hier is de centrale download pagina:

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Succes! Hoe ons op de hoogte hoe bij jou ging, wil je?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2011, 21:49:06 »
Goedenavond,

Ik heb de live CD opgehaald via de torrent en een keer laten draaien op mijn laptop zonder installatie. Lekker rondgekeken. Het draait allemaal erg vlot en het ziet er ook heel goed uit. Het Unity bureaublad gebeuren is wel behoorlijk anders dan het Gnome wat ik nu heb draaien. Dat wordt wennen.

Ik denk dat ik maar eens een proefinstallatie ga doen op mijn tweede interne harde schijfje want hier ben ik in geïnteresseerd. Even rustig over nadenken.

Op de oude desktop PC die ik tot dusver voor dergelijke probeersels gebruikte wilde de Live CD niet opstarten. Misschien wel met wat meer geduld. Dat ding is aardig oud. Dat kan je Ubuntu niet kwalijk nemen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2011, 11:34:12 »
Goedemorgen,

11.10 staat op mijn testbak. Firefox en Thunderbird doen het. Ik ga het een tijdje gebruiken. Maar voorlopig heb ik er een nare Windows 7 & Office 2010 indruk van. Mooier, meer bling bling en niks meer nuttige functionaliteit.
Vage toestanden als je wat wilt doen zoals een pictogram verplaatsten op de taakbalk. Een zijbalk die heel storend zich ongevraagd in enen zich op de desktop gaat vertonen. Ik hou wel van een lekker opgeruimde strakke omgeving.

Maar aan elementen die zich automatisch verbergen en weer vertonen heb ik een grote hekel. Zo zal je op mijn Windows werkpaard van de zaak ook geen automatisch verbergende werkbalk zien. Ik heb ook geen plezier van het "Lint" in Office 2010. Dat vind ik echt heel naar. Als het zo doorgaat heeft 11.10 een kort leven hier.
Ik ga natuurlijk zoeken dat ik dat verberg-gedoe kan uitschakelen.

Firefox 7.0.1 draait lekker. Wel was de bladwijzerwerkbalk standaard verborgen, maar dat was met een vinkje in het menu onder Beeld zo voor elkaar.

groeten,
Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:36:43 »
Goedenavond!

De Thunderbird mailbox overgezet, Gramps, Darktable, GIMP en Ufraw geïnstalleerd. Gelijk maar Synaptic geïnstalleerd. Dat is stukken gemakkelijker voor het installeren van meerdere pakketten.

Deze versie van Ubuntu lijkt me echt gericht op eenvoud. De extra functionaliteit die ik zo waardeer in Linux en in Ubuntu moet je - als eerste impressie - zelf configureren.
De Unity starter werkbalk laat ik voor alsnog maar zoals hij is.

Ik heb net Acrobat Reader geïnstalleerd. Die laatste kon ik maar niet vinden. Die bleek nu Adobe Reader te heten. Met Acrobat of acroread vind je hem niet.

Ik begin langzaam aan er toch aan te denken over te stappen. Unity mag me dan wat minder goed bevallen dan het oude Gnome, maar de vernieuwing wil ik toch niet missen. Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn.

Deze versie lijkt me wel wat meer van de machine te vragen dan versie 10.10. Nu draai ik dan ook Unity in volle omvang. Wellicht is dat wat veel gevraagd voor dit wat oudere beestje en zijn beperkte geheugen. Er is trouwens ook Unity 2D. Die moet minder zwaar zijn. Maar op mijn redelijke recente Toshiba laptop zal dat vast geen punt zijn.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:54:45 »
Hoi Just,

Citaat
Ik heb net Acrobat Reader geïnstalleerd. Die laatste kon ik maar niet vinden. Die bleek nu Adobe Reader te heten. Met Acrobat of acroread vind je hem niet.
Ik gebruik onder Windows altijd Foxit Reader om PDF's te openen. Veel kleiner om te downloaden, eenvoudig zonder toeters en bellen, en geen lange opstarttijd of ballast-achtergrond taken.
Foxit Reader heeft ook een versie voor Linux. Zo te zien voor de Linux variant ook een enorm verschil qua installatie-grootte: 57.45MB tegen 3.61MB !


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2011, 10:50:31 »
Hallo Peter,

Ik ken dat Foxit wel van vroeger. Toen vond ik toch in Acrobat Reader betere functionaliteit. Verder heb ik ook niet zo'n antipathie tegen Adobe als dat ik heb bij Microsoft.

Ik heb net Foxit geïnstalleerd. Het was niet te vinden in het Ubuntu Software Centrum, maar er was wel een .deb bestand te downloaden. Die opgehaald. Automatisch startte het Ubuntu Software Centrum. Kwestie van op het knoppie "Installeren" drukken en je wachtwoord ingeven.

Dat liep dus netjes strak. Alleen vond ik geen boodschap dat de klus klaar was.

(Mooie gelegenheid om eens een schermprintje te maken. Nou, dat moet je eens meemaken. Gewoon leuk om te doen)



Dan vervolgens is het de vraag hoe je Foxit dan start. Dat is in deze versie van Ubuntu aangenaam simpel. Je gaat naar de startknop. Dan krijg je een overzicht met een mooi zoekvak. Daar tik je Foxit in en het pictogram staat er. Klik en klaar.

Dat Foxit heb ik even bekeken met het behoorlijk zware Darktable handboek. Het ziet er inderdaad erg goed uit in deze nieuwere versie.

In Ubuntu barst het van allerlei pdf readers. Kijk maar eens hier: http://pdfreaders.org/ Wat het gebruik van commerciële programma's versus vrije programma's betreft vind je hier een interessante discussie.

[Zondagochtend ICT / vrije software preek. Sla gauw over als je het niet wilt horen]

Laten we wel wezen, mensen. Er is niks mis aan commercie en het Westerse samenlevingsmodel met democratie en vrije handel in mijn ogen. Het kan vast wel beter. Ik zeg altijd: de geschiedenis heeft laten zien dat het vooral ook heel veel slechter kan.

Maar aan de enorm dominante rol van sommige software producten en software fabrikanten zit een naar eng risico. Macht is domweg heel gevaarlijk.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat er wel brood op de plank moet komen. De kern is dus hoe we de kerk in het midden houden. Mooi slot van dit intermezzo.

[einde preek]


met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2011, 10:58:55 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2011, 11:23:43 »
Hoi Just,

Strakke desktop! Of zien we wat anders, op de achtergrond is vaag dit forum te zien.
Persoonlijk vindt ik dat zwarte een beetje te zwart.

Citaat
Dan vervolgens is het de vraag hoe je Foxit dan start.
Moet dat dan? In Windows klik je een PDF bestand aan en dan opent automagisch Foxit, of welk programma je wil.


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2011, 11:39:46 »
Hallo Peter,

Ik heb de afbeelding wellicht niet helemaal strak verkleind. Maar het venster is ook wat transparant. Dat is nou het soort leuke bling-bling waar ik niet om te springen sta. Het is even leuk geweest.

Uiteraard is het ook in Ubuntu zo dat je domweg op de pdf kan klikken en de reader opent zich. Dat is gewoon gelijk aan Windows. Maar dan opent zich Adobe Reader en ik wilde Foxit zien. Ik heb niet gelijk dat Foxit als standaard reader gezet.

Ik heb mijn lesje wel geleerd. Rustig aan, geen wilde dingen doen. Beter een 99% optimaal systeem dan een 100% verziekte installatie. Of in oud Nederlandsch: wie het onderste uit de kan wil hebben kan beter gelijk de installatie-cd gaan zoeken (of was dat nou anders?).

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:12:26 »
Goedemiddag inmiddels alweer!

Ik ga verder en verder. Het is duidelijk niet helemaal zonder een bugje hier en een bugje daar. Ook dat is wel een beetje wat je bij vrije software moet verwachten. Een beetje eigen inzet en goede wil is nodig. Ik heb dat liever dan aan het handje mee te lopen.

Ik wilde een Twitter berichtje over een erg spannende waterpolowedstrijd retweeten, maar ik kon geen knopje vinden in Gwibber. En ook een reactie sturen op een berichtje van een goede vriend struikelde op het zelfde.

Eén zoekactie in Google en ik had het. Gewoon klikken op het Twitter pictogram rechts in het berichtje. Niet echt een bug, vind ik. Best mee te leven.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:11:22 »
Goedenavond,

De kogel is door de kerk. Na het avondeten ga ik overstappen naar de nieuwe versie. Van die erg moeilijke naam maak ik trouwens wel Onnie Okkie. Ik wil bijblijven met de vernieuwingen. Dat is de belangrijkste reden. Na wat gewenning zie ik Unity wel zitten.

Mijn upgrade strategie is NIET het drukken op het upgrade knopje. Voorlopig kijk ik wel uit. Dat is bij mij nog nooit een succes geweest.

Ik maak eerst een kopie van alle belangrijke bestanden, zoals de Thunderbird mailbox op mijn externe harde schijf. Vrijwel alle data staat trouwens al daarop. Daar werk ik tegenwoordig namelijk vandaan.

Ik noteer alle geïnstalleerde programma's. En dan schuif ik mijn tweede harde schijf in de laptop. De oude gaat op de plank als een volledige werkende backup.

Op die tweede harde schijf komt dan een volledig frisse installatie van deze nieuwe versie van Ubuntu. Als eerste installeer ik Synaptic. Dan geef ik in Synaptic aan welke programma's ik allemaal wil installeren. Normaal staat mijn laptop via het draadloos netwerk in verbinding met  Internet. Dit keer zal ik hem echter aan de netwerkkabel hangen, die ik naar mijn knutselschuur heb getrokken. Dat is gewoon een iets betrouwbaardere verbinding.

Ik zal zo eens kijken wat een nog wat grotere interne harddisk me kost en misschien dat ik toch even Gnome-shell nog even uitprobeer op mijn testbak. Dat schijnt toch wel heel prima te werken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2011, 21:12:22 »
Hallo allemaal,

Alles opgeslagen. Ik sluit de laptop af, verwissel de harde schijf en als ik me straks hier meldt is dat in de nieuwe Ubuntu 11.10 "Onnie Okkie".

Daar gááátt-ie

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers