Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

368 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 12:00:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot  (gelezen 14286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2011, 22:14:30 »
Goedenavond!

Hier ben ik dan op mijn trouwe laptop in Ubuntu 11.10 "Onnie Okkie". Nu even mijn favoriete programma's via het Ubuntu Software centrum installeren. Dat doe ik met behulp van het programma Synaptic. Ik klik daar alle door mij gewenste programma's aan en de rest gaat vanzelf. Niks herstarten.

En ik moet vooral de mailbox van Thunderbird overzetten. Dat ga ik tegelijkertijd doen. Wie kan er nu nog zonder e-mail? Oh, ja, dat is waar ook. Daar kan ik nou ook bij via mijn Androïd telefoon.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2011, 22:56:47 »
Goedenavond,

Hier ben ik weer met mijn online install-party  .

De boel draait lekker. Er zal nog wel wat aan bijschaven gedaan moeten worden, maar wanneer is dat nou niet?

Ik ga zo nog even Foxit Reader ophalen voor het lezen van pdf bestanden. Dan maar eens afwachten of ik echt zonder Adobe Reader kan.

Daarna wordt het tijd voor een welverdiende nachtrust, vinden jullie niet?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

* met de fonkelnieuwe supermooie Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot (zeg maar Onnie Okkie) *
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2011, 23:30:27 »
Hoi Just,

Citaat
Daarna wordt het tijd voor een welverdiende nachtrust, vinden jullie niet?
100%. En natuurlijk .


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #18 Gepost op: 5 november 2011, 09:47:51 »
Goedemorgen,

Even bijkwebbelen op de zaterdagochtend over mijn ervaringen met deze nieuwe versie van Ubuntu.

Om te beginnen heb ik de Unity bureaublad omgeving opzij gezet. Dat werkte niet echt vlekkeloos. Ik had al het nodige voorbij zien komen. Na wat serieus studeren blijkt het zo te zijn dat de basis van de bureaublad omgeving van Gnome te komen. Dat is nu versie 3. En dan kan je wat betreft de daadwerkelijke plek van de knopjes enzo nog kiezen uit bijvoorbeeld dat Unity en de eigen Gnome vormgeving. Die laatste heet dan Gnome-shell.

Ik dat Gnome-shell dus geinstalleerd. Dat is een fluitje van een cent via het Ubuntu Softwarecentrum. Vervolgens kan ik met een druk op het "tandwieltje" pictogram nu naast Unity en Unity 2D ook kiezen uit Gnome en Gnome Classic.

Ik heb het uitgeprobeerd. De nieuwe Gnome (3 dus) bevalt me het beste. Dat Gnome Classic is de oude versie, maar toch net niet helemaal.

Die nieuwe Gnome 3 vormgeving is wel wennen, maar na een weekje werkt het heel lekker ondanks de bling bling die ik eigenlijk zo verafschuw. Het geeft toch een lekkere opgeruimde bureaublad omgeving. Bij Unity zat de boel elkaar soms erg in de weg.

Wat de betreft de programma's heb ik nog het meest te stellen met het printen van enveloppen in Libre Office. Vraag me niet waarom. Mijn oude Open Office methode werkt voor geen meter. Een envelop stop je er met de korte kant in, maar LO snapt daar niks van. Op de lange kant erin past niet of je moet kleine enveloppen nemen. Ik heb het voor elkaar, maar ik moest het echt even anders doen.

Mijn big favo Scribus is naar versie 1.40 geupgraded. De nieuwe bestanden zijn niet meer te openen in de oude 1.3 versie, dus ik heb ook elders de upgrade moeten uitvoeren. Verder draait dat prima.

Dan tenslotte is Thunderbird tegenwoordig de standaard e-mail. Fijn, dat gebruik ik allang. Deze nieuwere versie zeurt wel elke keer over mijn grote e-mail boxen. Ja, ik heb nog al wat. Maar opsplitsen in een boel kleine mapjes is ook niks. Daar moet ik dus nog even wat op verzinnen. Op zich heeft men wel gelijk.

Dat was hij weer. Ik ga me op de gebruikelijke huishoudelijke klussen werpen, guys!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht



Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #19 Gepost op: 17 november 2011, 11:27:31 »
Goedemorgen,
 
Het wordt hoog tijd wat meer te vertellen over mijn ervaringen met deze nieuwe versie.
 
Geen nieuws is goed nieuws. Dat het dus wel aardig liep op mijn laptop was te verwachten. Maar helemaal vanzelf liep het toch niet. De nieuwe "Unity" bureaublad omgeving was wennen. Dat is voor mij niet zo'n punt. Ik hou van wat variatie.
 
Maar ik mistte wel heel wat functionaliteit. Erger was echter dat de boel nog al eens vastliep. Nou heb je in Linux met de terminal snel een dwarsliggend programma afgesloten met commando's als pkill en killall. Een keertje moet kunnen, maar niet al te vaak natuurlijk.
 
Na twee weken besloot ik maar eens andere wegen te gaan bewandelen. Met wat studie bleek er achter Unity de nieuwe Gnome 3 te zitten. Voor dat Gnome 3 is ook de originele bureaublad "voorkant" te krijgen onder de naam Gnome-shell. Die was verder vanuit het Ubuntu Softwarecentrum in één klik geinstalleerd.
 
Het resultaat was een aanmeldscherm met een serie meer opties. Het Gnome 3 in zijn originele gedaante draait nu al weer een hele tijd zonder problemen. Inmiddels heb ik ook uitleg gevonden hoe het precies bedoeld was en hoe het werkt:
 
http://live.gnome.org/GnomeShell/CheatSheet
 
Na de nodige gewenning moet ik zeggen dat deze totaal anders opgezette omgeving me goed bevalt. Het is fris, snel en nieuw, lekker opgeruimd en alle gewenste functionaliteit is er toch ook.
 
Daarnaast - ook niet onbelangrijk - heb ik na de overstap van Ubuntu versie 10.10 naar 11.10 alle vernieuwingen na een jaar verdere ontwikkeling weer direct onder bereik. In een jaar gebeurt er toch wel heel veel.
 
"Fijn laptopje!" schoot me vanmorgen door het hoofd terwijl ik het deksel sloot en ging ontbijten ... .
 
groeten,
 
Just Vecht
 
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paivu

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
« Reactie #20 Gepost op: 7 februari 2012, 15:16:18 »
De laatse versie van Ubuntu heb ik niet geinstalleerd. Ben nu op Fedora. Maar Ubuntu is in orde...  ;)