Goedenavond!
Het is oktober. Ubuntu komt elk half jaar uit met een vernieuwde versie. April en Oktober. Ik las net dat dat morgen zou gebeuren.
Dat blijkt ook uit deze Ubuntu wiki.
Ik heb begrepen dat simpel gezegd alle belangrijke bestanddelen naar de laatste stand worden gebracht. E-mail is nu standaard Thunderbird. De Unity bureaublad omgeving (Het "Windows" zoals we dat bij MicroSoft) kennen is verder verfijnd tot iets moois.
Ik zal het weer installeren op mijn reserve/test PC in de schuur. Het komt alleen op mijn trouwe laptop werkpaard als het echt van voordeel is. Anders blijft daar versie 10.10 nog minstens een half jaar staan.
Spannend!
Jullie weten inmiddels wel dat Ubuntu altijd als Live CD komt. Je kan hem uitproberen op de PC van je keuze zonder te installeren.
Nog mooier, je kan hem ook op een losse USB stick of USB harde schijf installeren. De PC of laptop moet wel vanaf USB willen opstarten. Dan is het systeem soms zelfs sneller dan menige Windows PC. De truc is heel simpel: trek alle kabels even los van je harde schijven. Bij een laptop verwijder je simpelweg het harde schijfje. Dan kan er alleen op het USB ding geïnstalleerd worden.
met vriendelijke groeten,
Just Vecht