Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:43:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Problemen met instellen netwerk  (gelezen 15426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Problemen met instellen netwerk
« Gepost op: 18 oktober 2011, 21:29:32 »
Ik ben in het bezit van een router merk Zyxel P-2602HW-D1A en heb daar bedraad 1 pc aangekoppeld met windows 7 en 1 pc met windows XP. Daarnaast heb ik daar draadloos 1 netbook met windows 7 en 2 laptops met windows XP aan gekoppeld. Graag zou ik de hele boel in een netwerk plaatsen, zodat je gebruik kan maken van de bestanden die op een andere pc staan.
Recentelijk stond er in het blad Computeridee een uitgebreid artikel over, ik heb dit woord voor woord gevolgd maar kom er nog steeds niet uit. De pc’s kunnen elkaar nog steeds niet “zien”, ondanks dat ik elke pc een unieke naam in het netwerk geef, en op elke pc de mappen met bestanden deel.
Iemand enig idee hoe ik dit heikele probleem eindelijk eens tot een oplossing kan brengen ? Een puntsgewijze handleiding voor elk besturingssysteem zou ten zeerste op prijs gesteld worden. De router is overigens beveiligd met WPA-PSK-encryptie.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2011, 21:53:23 »
Hoi Gerard,

Begin met de bedraadde pc's.
- Staan er handjes bij de ikoontjes van gedeelde mappen in XP? Win7 geeft dat niet aan bij de ikoontjes maar onderin de statusbalk van de verkenner.
- Geef (nog) geen wachtwoorden op bij het delen van mappen
- Schakel software van derden tijdelijk uit, zoals Firewalls, Virusscanners ed. Mogelijk blokkeren die het delen van mappen.
- Schakel de Firewall in de router eens uit.
- In plaats van de computernaam, geef het IP-nummer in de adresbalk, dus bijv. \\10.0.0.151 ipv \\win7pc.
- Zet de computers in dezelfde werkgroep

Of bekijk deze demo en handleiding.

Lukt het hiermee?


groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2011, 22:08:14 door Peter »

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2011, 19:43:29 »
Hallo gerebeer
Kun je eens juist beschrijven op welke wijze je het netwerkje tracht te installeren. Dan hebben we een beter overzicht waar je het ergens fout doet.
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2011, 11:57:06 »
Peter en Swake dank voor jullie adviezen. Met behulp van door Peter aangereikte handleiding heb ik alle stappen nog eens doorgelopen en die beschreven. Het resultaat is echter hetzelfde: het werkt nog steeds niet, zowel niet op de laptop als op de desktop. Ik zal alle stappen die ik heb doorlopen hieronder beschrijven. Waarbij ik me beperkt heb tot 2 pc's (als dit werkt zullen de overige pc's een makkie zijn verwacht ik), 1 desktop die bedraad met de router is verbonden met W 7 en 1 laptop die draadloos met de router is verbonden. Op deze laatste draait W XP engelstalig.
Desktop
Deze heeft een unieke computernaam. Bij mijn computer is deze bij eigenschappen aangegeven. Als werkgroep staat hier de naam van het netwerk.
Onder eigenschappen van data (D:): tabblad delen
D;\gedeeld
netwerkpad ||computernaam\D schijf van huiskamerpc
 
Laptop
Onder my computer properties
share this folder. Daar unieke herkenbare naam aan toegekend
icon op bureaublad
rechtermuisknop tabblad computernaam
workgroup naam is identiek aan de deskttop PC
 
Op laptop checken of netwerk werkt:
bij start naar my netwerk places
view workgroup computers
na lange tijd zandlopertje: foutmelding: naamnetwerk is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the admin of this server to find out if you have access permissions
The list of servers for this workgroup is nt currently available
Op desktop checken of netwerk werkt:
ik klik op netwerk
daar staat computers (2)
met daaronder icons met de namen van beide pc's, zowel de laptop als de desktop zelf
Klik ik op het icon van de laptop krijg ik een schermpje met een foutmelding:
"netwerkfout: geen toegang tot \\naamlaptop. Controleer de spelling van de naam. Er is anders mogelijk een probleem met het netwerk".
Met de probleemoplosser is dit niet op te lossen. Als foutcode wordt opgegeven: "Ox80070035 kan het netwerk niet vinden".
Tot zover de beschrijving.
Het lijkt erop of het rechten ofzo te maken heeft, maar ik ben de enige gebruiker op beide pc's en heb volgens mij alle rechten.
Kunnen jullie wat met het bovenstaande ?
Bij voorbaat dank voor het meedenken !
 
groet
 
Gerard

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2011, 21:38:58 »
Dag Gerard,
 
Nog wat tips:
 
Ik neem aan dat je met beide pc's internet op kunt, klopt toch? Zo nee dan eerst dat zien te regelen.
 
Je hebt met zekerheid de firewalls (tijdelijk) uitgeschakeld? Heb je firewalls van andere leveranciers (norton bijvoorbeeld), deïnstalleer ze desnoods.
 
Check eens het volgende: uitvoeren, services.msc (enter) en controleer of de volgende services gestart zijn: Workstation, DHCP Client, DNS Client, Server, TCP/IP Netbios helper, Computer Browser
 
Je hebt gekozen voor een eenvoudige computer- en werkgroep naam (zonder spaties, liefst niet langer dan 8 tekens)?
 
Welke map heb je gedeeld? De map "Mijn Documenten"? Zo ja hef die deling eens op, maak op beide pc's een nieuwe map direct onder c:, b.v. c:\test , doe er wat in en deel die. Is deze map wel zichtbaar op de andere pc?
 
Zoek de IP adressen van beide pc's eens op, en probeer vanaf de andere pc de gedeelde testmap eens 'direct' te bereiken: Bij voorbeeld, je hebt de map op de pc met IP adres 192.168.1.1 gedeeld met de nam testmap. Dan kan je proberen die map vanaf de andere pc te bereiken door in de adresbalk van de  verkenner in te typen:  \\192.168.1.1\testmap
Lukt dit ook niet?
Michel Uphoff
Homepage

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:16:55 »
Dag Michel,
Dank voor je inspanningen. Hieronder de vragen en in rood mijn antwoorden:
 
Ik neem aan dat je met beide pc's internet op kunt, klopt toch? Zo nee dan eerst dat zien te regelen.
 
Nogmaals gecheckt; ik kan met beide pcs’s op internet
 

 
Je hebt met zekerheid de firewalls (tijdelijk) uitgeschakeld? Heb je firewalls van andere leveranciers (norton bijvoorbeeld), deïnstalleer ze desnoods.
 
Ja, ik heb op beide pc’s de firewalls tijdelijk uitgeschakeld. Omdat je niets over de virusscanner opgeeft heb ik die aan laten staan.
 
Check eens het volgende: uitvoeren, services.msc (enter) en controleer of de volgende services gestart zijn: Workstation, DHCP Client, DNS Client, Server, TCP/IP Netbios helper, Computer Browser
 
Al deze services staan op beide pc’s in het rijtje gestartte services.
 
Je hebt gekozen voor een eenvoudige computer- en werkgroep naam (zonder spaties, liefst niet langer dan 8 tekens)?
 
De werkgroepnaam heeft 11 tekens, de computernamen van de pc’s beiden 15, maar deze aanpassen naar een kleiner aantal tekens heeft geen enkel effect.
 
Welke map heb je gedeeld? De map "Mijn Documenten"? Zo ja hef die deling eens op, maak op beide pc's een nieuwe map direct onder c:, b.v. c:\test , doe er wat in en deel die. Is deze map wel zichtbaar op de andere pc?
 
Nee, ik heb er een speciale partitie voor aangelegd op beide pc’s, op de naam van de partitie heb ik met de rechtermuisknop geklikt en bij eigenschappen aangegeven dat deze gedeeld moeten worden.
 
Zoek de IP adressen van beide pc's eens op, en probeer vanaf de andere pc de gedeelde testmap eens 'direct' te bereiken: Bij voorbeeld, je hebt de map op de pc met IP adres 192.168.1.1 gedeeld met de nam testmap. Dan kan je proberen die map vanaf de andere pc te bereiken door in de adresbalk van de  verkenner in te typen:  \\192.168.1.1\testmap
 
Lukt dit ook niet?
 
Nee, de windows 7 desktop geeft na lang zoeken op dat deze de gedeelde map niet kan vinden. De xp laptop geeft hetzelfde (Cannot find; check the spelling and try again)
 Jammer genoeg, ben ik nog niet echt verder. Voor volgende tips en trucs houd ik me aanbevolen.
Gerard

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2011, 12:20:47 »
Dag Gerard,
 
Ok, nog wat tips:
 
De root van een drive sharen gaat onder Windows 7 en Vista niet zomaar, maak er eerst eens een submap in, en deel die. Wil je toch een root sharen, dan moet je de permissie op die root aanpassen, zie DIT bericht (engelstalig)
 
Welke firewalls je heb op de pc's weet ik niet, mogelijk die van Windows zelf. Heb je firewalls van andere leveranciers, deïnstalleer die dan, want uizetten is vaak niet voldoende.

Als jouw av programma ook een firewall functie heeft, geef dan naam en versie van die av eens door.
 
Kijk de netwerkinstellingen op de W7 machine nog eens goed na. Netwerk staat op private, wachtwoordtoegang staat uit (anders heb je op beide pc's een account met dezelfde naam en wachtwoord nodig). Zie DEZE instructies van Microsoft.
 
In Windows 7 is thuisgroep uitgeschakeld? (thuisgroep werkt alleen als alle aangsloten computer W7 gebruiken).
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:06:32 »
Dag Michel,
 
Ik heb je aanbevelingen overgenomen. Hieronder mijn antwoorden:
 
De root van een drive sharen gaat onder Windows 7 en Vista niet zomaar, maak er eerst eens een submap in, en deel die. Wil je toch een root sharen, dan moet je de permissie op die root aanpassen, zie DIT bericht (engelstalig)
 
Het delen van de mappen op de W 7 desktop heb ik volgens deze aanwijzing gedaan. (rechtermuisknop, eigenschappen, geavanceerd delen, sharenaam toegekend, machtiging toegekend aan "iedereen"). De Windows firewall staat standaard uit. In Panda Global Protection 2012 heb ik de firewall handmatig uitgeschakeld.
Op de laptop met W XP heb ik een map gedeeld. Het bekende handje is dan in de mapicon opgenomen. Ook hier staat de windows firewall standaard uit. In AVG internet security heb ik de firewall handmatig uitgeschakeld.
Als ik het bovenstaande heb uitgevoerd ga ik op de laptop met XP onder my network places naar view workgroup computers . Ik krijg daar de 2pc's te zien. Benader ik de destop met W 7 dan krijg ik wel de mappen te zien (zelfs veel meer mappen, ook mappen die ik ooit op deze desktop heb gehad maar lang geleden heb gedelete, hoe los ik dat nou weer op  :-[ ) maar krijg de foutmelding " .... is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact admin to find out if you have access permissions. Access denied". De mappen van de laptop zelf zijn wel te benaderen. We zijn dus op de goede weg !?
Als ik op de desktop met W 7 tracht de laptop te benaderen gebeurde eigenlijk hetzelfde. Mappen krijg je wel te zien maar de volgende foutmelding als je zo´n map probeert te openen "geen toegang tot ....U heeft geen toegang tot ...... Neem contact op met uw netwerkbeheerder om toegang te krijgen". Ook hier dus op de goede weg !?
Bij beide PC´s is er blijkbaar sprake van het toekennen van de juiste rechten, maar ik heb geen flauw benul hoe dat moet.Verder is het bovenstaande uiteindelijk voor elkaar gekomen met firewallloze PC´s, voor even is dat geen probleem, maar hoe kan ik mijn netwerk draaiende krijgen en toch gebruik maken van de firewall !?
 
Welke firewalls je heb op de pc's weet ik niet, mogelijk die van Windows zelf. Heb je firewalls van andere leveranciers, deïnstalleer die dan, want uizetten is vaak niet voldoende.
Ik gebruik de Windows firewall op beide PC´s niet. Op de laptop gebruik ik de AVG firewall en op de desktop die van Panda, die ik dus tijdelijk heb uitgeschakeld. Versies zie boven. Ik heb ze dus niet gedeinstalleerd. Als het niet anders kan moet het maar, maar is een enorme partij werk als je dan tevens je AV software moet verwijderen.

Als jouw av programma ook een firewall functie heeft, geef dan naam en versie van die av eens door.
 
Kijk de netwerkinstellingen op de W7 machine nog eens goed na. Netwerk staat op private, wachtwoordtoegang staat uit (anders heb je op beide pc's een account met dezelfde naam en wachtwoord nodig). Zie DEZE instructies van Microsoft.
Onder instellingen voor thuisgroep wijzigen (W 7 PC)heb ik bij geavanceerde opties aangegeven dat er geen wachtwoord behoeft te worden gebruikt. Over netwerk op private zetten heb ik niets kunnen vinden onder deze opties. dus weet even niet wat ik hiermee aan moet. 

In Windows 7 is thuisgroep uitgeschakeld? (thuisgroep werkt alleen als alle aangesloten computer W7 gebruiken).
Deze heb ik dus nu nog INgeschakeld staan. Hoe kan je anders aangeven dat de pc deel uitmaakt van een bepaald thuisgroep ? Moet je dan iets onder netwerken doen ? Heeft dat dan niet alleen met je toegang tot internet te maken ? En is hier een handleiding voor ? Zoals ik hierboven aangaf draait het nu toch nog uitsluitend om rechten ?
 
Bij voorbaat dank voor verdere tips en trucs !!!
 
Gerard
 

 
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2011, 00:50:16 »
Dag Gerard,
 
Ik ben in het buitenland, en heb op dit moment niet de beschikking over een W7 computer om je de correcte stappen exact te vertellen, missdchien kan iemand anders met een W7 station even bijspringen.
 
Thuisgroepen moet je NIET gebruiken, dat werkt ALLEEN als ALLE computers in het netwerk W7 computers zijn. Schakel dat dus uit. Je dient een 'ouderwets' privé windows voor werkgroepen netwerk in te stellen, zie de links in mijn vorige bericht voor nadere instructies.
 
Verder kan je even googlen op die Panda en AVG firewall en hun effecten op windows voor werkgroepen netwerken. Mogelijk moet je ze expliciet instellen voor doorlaten van netbios, en netbios over tcp/ip of werkgroepen. Ik zou er niet op voorhand op vertrouwen dat uitschakelen van Panda of Avg voldoende is om netwerkverkeer toe te laten.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2011, 22:00:39 »
Hoi Gerard,

Ik zou als eerste alle 'third-party' beveiligingen eraf gooien. Niet uitschakelen maar de-installeren. Uitgeschakeld wil niet altijd zeggen 'volledig uitgeschakeld'. Dat is eigenlijk de beste start. Je weet dan namelijk zeker dat die software geen blokkade opwerpt.

Probeer ook eerst een submap te delen in plaats van de complete rootmap. Geef geen aparte namen op maar de standaard mapnaam.
Dus bijvoorbeeld:
Op de XP, maak submap C:\deelmapXP en deel die.
Op de W7, maak submap C:\deelmapW7 en deel die.

Als je dit werkend hebt, kun je de beveiligingen stap-voor-stap opschroeven.


Peter
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2011, 21:48:04 door Peter »

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2011, 21:43:03 »
Peter en Michel,
ik ben weer met mijn netwerkje aan het stoeien geweest.
Ik heb het advies opgevolgd en de thuisgroep op de W 7 PC uitgeschakeld. Op de laptop W XP en de desktop W 7 heb ik de firewalls van resp AVG en Panda uitgeschakeld. Ik kan dan op beide pc's de andere pc's zien inclusief de mappen die ik daarin gedeeld heb. Wil ik de mappen echter openen dan krijg ik nog steeds de melding "geen toegang -naam map laptop - . U hebt geen toegang tot -naam map laptop - Neem contact op met netwerkbeheerder om toegang te vragen". Dit signaal krijg ik zowel op de desktop metW 7 (in het Nederlands) als op de latop met W XP (in het engels).
Ik voel eerlijk gezegd erg weinig voor het definitief verwijderen van AVG en Panda. De foutmelding doet volgens mij niet direct denken aan problemen met virusscanner of firewall. Het verwijderen van dergelijke programma's is niet alleen vragen om problemen binnenhalen maar het is tevens een forse klus om deze software later weer inclusief alle updates te installeren (tenzij iemand mij echt kan overtuigen dat dat het probleem is, maar dan wil ik wel gelijk weten hoe ik dan mijn beveiliging moet inregelen).
In dat verband zou ik graag willen weten, als de "rechtenkwestie" is opgelost (administrator ? of wat dan ook ?) hoe ik de firewalls dusdanig kan instellen dat ze het netwerk toegang verlenen. Ik ben ernaar op zoek gegaan maar heb nog niets kunnen vinden.
Ik hoop op advies hoe ik de rechtenkwestie kan oplossen en hoe ik de firewalls aanpas.
 
Wederom dank voor jullie meedenken !!
 
Gerard

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2011, 22:13:42 »
Hoi Gerard,

Wat je nog kan proberen:
- UAC op de W7 computer uitschakelen
- Op beide computers een nieuwe gebruiker aanmaken met volledige administrator rechten en met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens beide computers herstarten en inloggen met deze gebruikersnaam.

Ik zie het probleem niet om AVG en of Panda tijdelijk te de-installeren als je dit probleem wilt oplossen. Een her-installatie lijkt me geen probleem en de updates volgen vanzelf. Het is vaak toch proberen en testen wie of wat het probleem veroorzaakt. Wat voor probleem zie je dan met het downloaden/installeren/instellen van deze 2 programma's?


Peter

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2 november 2011, 09:07:14 »
Hoi Peter,
Ik moest eerst even uitzoeken wat UAC precies inhield  ;) . Daarna heb ik de schuif op de W 7 computer qua beveiliging helemaal naar beneden gezet. Dit heeft echter geen enkel effect op het al dan niet toegang krijgen tot de bestanden op de andere pc. Blijf nog steeds, met zowel firewall als virusscanner uitgeschakeld op beide pc's, wel de andere pc zien, zelfs de gedeelde mappen krijg ik te zien, maar als het aankomt op het toegang krijgen tot de daadwerkelijke bestanden  krijg ik nog steeds de melding als hierboven genoemd dat ik hiervoor geen rechten heb  :-[ .
In alle gerenommeerde computerbladen wordt gewaarschuwd voor het computeren zonder beveiliging van virusscanner en firewall. Het tijdelijk uitschakelen zoals ik hierboven heb gedaan vind ik al redelijk risicovol. Ben wat dat betreft niet zo' n held. Als ik uiteindelijk de keuze zou moeten maken tussen het vlekkeloos laten draaien van mijn netwerkje zonder beveiliging of zonder netwerk maar met full swing beveiliging dan valt mijn keuze op het laatste. Dan maar geen netwerkje.

Zijn er nog andere opties  ?

groet,

Gerard




 

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2 november 2011, 19:23:31 »
Hoi Gerard,

Citaat
In alle gerenommeerde computerbladen wordt gewaarschuwd voor het computeren zonder beveiliging van virusscanner en firewall.
Het is maar een waarschuwing. Fietsen zonder valhelm kan ook onveilig zijn. Als al je computers en opslagmedia nu schoon zijn, kan je rustig tijdelijk de beveiliging verwijderen, testen of het delen werkt en daarna de beveiliging weer installeren. Het zou mij niet verbazen als AVG en Panda samen de blokkering veroorzaken. En alleen de firewall de-installeren (van Panda) hoeft al helemaal geen probleem te zijn.

Had je nog geprobeerd om dezelfde gebruikersnamen aan te maken op beide systemen en daarmee de computers op te starten?


Groeten, Peter

Offline gerebeer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met instellen netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 7 november 2011, 14:51:19 »
Hoi Peter,
inmiddels ben ik nu zover dat ik één van de mappen van de W 7 desktop kan openen op de XP laptop. Jippie !!! Maar het is wel verbazingwekkend dat het slechts bij 1 van de 15 mappen lukt. De anderen geven nog steeds het signaal dat ik niet over de juiste machtigingen beschik. Bovendien lukt dit slechts als ik de firewall op zowel W 7 als XP pc uitzet. Vanzelfsprekend heb ik de instellingen van deze ene map mbt delen vergeleken met de anderen en ik zie echt geen enkel verschil. Onbegrijpelijk !
Het openen van 1 van de gedeelde mappen van de XP laptop op de W 7 pc lukt overigens nog steeds niet. Ook rechtenkwestie. Ik kies er in ieder geval zeker niet voor om 1 nieuwe gebruiker aan te maken op beide pc's. Ik ben de enige die van beide pc's gebruik maakt en ik wil niet gaan zitten klooien met extra schermen bij het opstarten of, erger nog, password opgeven.
Zoals al eerder aangegeven ben ik niet echt gecharmeerd van het computeren zonder firewall dus ben ik me in de tussentijd aan het oriënteren geweest hoe dat probleem opgepakt zou moeten worden. Het lijkt erop dat ik de firewall op beide pc's moet laten weten dat de andere pc "veilig"is. Bij mijn router heb ik zowel IP als MAC adres van beide pc's gevonden maar weet absoluut niet hoe je dat bij AVG en Panda moet aanpakken (ik gebruik deze firewalls ipv die van windows). Ik heb wat kunnen vinden onder netwerkbeheer maar dan wordt het me toch wel erg wazig allemaal  :(
Ik hoop dat ik je, door mijn eigen koers te varen, niet voor het hoofd stoot. Ik wil graag een netwerk maar onder mijn eigen voorwaarden.
Misschien heb jij wat ideëen m.b.t. het als veilig opnemen van de pc's in de firewall ?
 
Hartelijke groet,
 
Gerard