Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

225 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:45:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Marktaandeelberichten, snap er niks van  (gelezen 14145 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Marktaandeelberichten, snap er niks van
« Gepost op: 5 november 2011, 01:06:49 »
Soms begrijp ik geen snars van die marktaandeelberichten.

HIER wordt beschreven dat Apple's smartphone en tablet besturingssysteem een marktaandeel heeft dat groeit als kool, en veel sneller groeit dan dat van Samsung, en elders wordt het tegenovergestelde beweerd.
Waarschijnlijk worden in dit bericht bij Apple alle apparaten (Iphone,Ipod,Ipad) bij elkaar opgeteld en vergeleken met Samsung. Als dat zo is, is dat natuurlijk kul. Je moet Apple's Iphones vergelijken met de Smartphone's van Samsung, óf je moet Ios vergelijken met Android. In beide vergelijkingen legt Apple het in toenemende mate af.

Vandaag  in de VK:
Verscheepte smartphones 3e kwartaal 2011: Apple 17 miljoen, Samsung 28 miljoen

Overigens zijn de andere cijfers ook wel interessant, Apple heeft een omzet van 58 miljard in de eerste 9 maanden van dit jaar en de electronics divisie van Samsung (dus een deel van het concern dat nog veel meer maakt dan electronica alleen) zet 63 miljard om. De winst van Apple is echter 18,5 miljard bij Apple (ruim 30%) en 5,8 miljard (bijna 10%) bij Samsung, terwijl Apple met 60.000 medewerkers twee keer zoveel monden te voeden heeft als Samsung's 30.000 medewerkers. Weten we direct waar die hoge prijzen voor Apple hardware vandaan komen; Twee keer zoveel personeel, en toch drie keer zoveel winst.

Ik voorzie een fikse winstwaarschuwing en een koersval van Apple in de komende 12 maanden.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Marktaandeelberichten, snap er niks van
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2011, 09:02:49 »
Hallo Michel,

Ze brengen tegenwoordig de grootste onzin uit in de pers. Serieuze berichtgeving is schaars. Het is goed dat je daar aandacht aan besteed.

Wat betreft het verschil tussen Apple en de Androïd producten is het verschil in cijfers wel logisch in mijn ogen. Apple brengt producten van hoge kwaliteit, voor een publiek dat er dus geld voor over heeft. Ik vind het vaak echt juweeltjes. Nu wil iedereen wel een juweel, maar die ga je niet kopen bij een discounter. Dat is iets exclusiefs en dat moet zich ook uiten in de prijs. Als iedereen met een iPhone rondloopt is dat ook zoek.

De Androïd producenten daarentegen richten zich op het algemene publiek. Die zoeken meer een apparaat wat doet wat ze zoeken in een goede kwaliteit tegen een fatsoenlijke prijs. Daar ligt dus de kwaliteit/prijs verhouding in een ander licht.

Dus zou je kunnen zeggen dat het bij het Apple imago hoort dat hun verkoop aantallen lager liggen dan bij Samsung. Of ze moeten hun aanpak willen wijzigen, maar dat lijkt me van niet.

Wel lijkt het mij dat het publiek zich anders aan het opstellen is. Er is meer belangstelling voor de Apple producten.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers