Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

253 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 18:28:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Fillumpjeeeee!  (gelezen 9222 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Fillumpjeeeee!
« Gepost op: 28 november 2011, 22:18:17 »
Goedenavond!

Met een Forum vol met gesneuvelde disks, websites die niet meer willen en mail die niet fatsoenlijk te bereiken is draait hier een Toshiba laptopje lekker onder Ubuntu 11.10.

Nu heb ik laatst wat simpele videootjes geschoten bij een waterpolo wedstrijd. Gewoon met een simpel Canon compact cameraatje. Met die dingen kan je nog heel aardig uit de voeten.

Maar toen ik die AVI bestanden had, wilde ik ze ook op YouTube kunnen zetten. Met enig naspeurwerk kwam ik op de Openshot videobewerker http://www.openshotvideo.com/, die gewoon in de programma bibliotheek van Ubuntu te vinden was. Die opgehaald, Avi bestandje erin gegooid en een clublogootje er vooraf in gezet met een klein overgangetje.

Vervolgens kon ik die dan als mp4 bestand opslaan. Om de bestanden te uploaden naar YouTube besloot ik maar eens de Fireuploader extensie van Firefox opnieuw te bekijken. Die bleek inmiddels bij te zijn voor de standaard versie van Firefox in de laatste Ubuntu. Aangezien het me altijd erg bevallen is en het ding ook YouTube deed was de keuze gauw gemaakt.

Als jullie geïnteresseerd zijn, de eerste twee video's staan hier: http://www.youtube.com/user/justvecht

Nou had ik 44 van die filmpjes. Elke aanval apart. Die wilde ik dus als batch gedaan hebben. Uiteindelijk kon dat via het commandoregel programma mencoder.

Ik hoor hier al wat lieden grommen. Zelf ben ik niet vies van de commandoregel en de terminal. In een geval als deze zoek je één keer uit hoe het moet en voor de rest knallen maar. Met de opdracht history kan je lekker terugbladeren in al je opdrachten. Vergeten is er niet bij.

Na wat naspeurwerk had ik de opties voor mencoder wel rond. Maar dan nog ging dat bestand voor bestand. Weer even verder zoeken leverde me een voorbeeld op hoe je zoiets doet met de opdracht find erbij.

De hele opdracht luidt nu:

find -type f -exec mencoder {}  -oac mp3lame -srate 44100 -ovc x264 -x264encopts bitrate=3000 -o {}.mp4 \;
Ik weer helemaal in mijn sas en de resultaten zijn prima. Het zal vast wel een heel stuk beter, mooier en sneller gaan met een of ander duur commercieel programma, maar zo heb ik echt lol van.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers