Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

251 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 15:20:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: netwerk maken tussen W7 en XP  (gelezen 8593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dezy

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Geslacht: Vrouw
netwerk maken tussen W7 en XP
« Gepost op: 19 december 2011, 20:49:08 »
Het maken van een netwerk tussen 2 computers met W7 en 1 met XP is gedeeltelijk gelukt. De netwerknaam is van alledrie hetzelfde MSHOME. Maar vanuit XP kan ik niet in de gedeelde map D komen van de andere 2 computers met W7. Ik lees vaker over dit probleem dat dan zegt "u heeft geen machtiging voor de netwerkbron". Het volgende uitgelegd in deze link http://support.microsoft.com/kb/318030/nl  heb ik gedaan. Alleen staat bij "netwerkservice selecteren" bij mij "Service Advertising Protocol" maar ik zie wel bij Eigenschappen voor draadloze netwerkverbinding de Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken staan. Wat ik volgens de link moest doen, heb ik gedaan maar het heeft niet geholpen.
 
Ook het volgende heb ik geprobeerd:
 
Werkt alleen met Windows XP PRO:
Zorg dat Simple file sharing afstaat zodat je volledige Security toegang hebt.
In het nederlands.
Start verkenner, klik op extra dan op mapopties, dan op weergave.
Daar vink je 'Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)'  UIT. Deze optie zie ik bij mij niet staan in XP waardoor ik niet verder kan!!
Daarna ga je naar de map of het bestand dat je wilt delen en vraag je de
eigenschappen op. Omdat Simple file sharing afstaat heb je volledige toegang tot
'Beveiliging' daar kan je uitgebreid de veiligheids instellingen aanpassen.
Lukt dit niet!
Ga naar Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeembeheer.
Klik daar op 'Lokaal beveiligingsbeleid' Deze optie zie ik ook niet staan bij mij in XP waardoor ik niet verder kan!!
Bij 'Lokaal beleid' klik je op 'Toewijzing van gebruiksrecht'
Daar zorg je ervoor dat bij 'Deze computer vanaf het netwerk benaderen', 'Iedereen' staat
zoniet voeg dit dan toe door 'Deze computer vanaf het netwerk benaderen' te dubbelklikken
en dat daar toe tevoegen. Nadien kan je 'Simpel file sharing/Eenvoudig delen' weer aanzetten
als ge dit wenst.
 
Ik weet het verder niet meer, ben een beetje "desperate", wie weet raad??? Bedankt en groet Dezy
« Laatst bewerkt op: 19 december 2011, 21:09:09 door Dezy »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2011, 21:14:38 »
Hoi Dezy,

Lukt het met DEZE aanwijzingen?


Peter

Offline Dezy

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Geslacht: Vrouw
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2011, 13:02:30 »
Bedankt Peter, ik had deze site inderdaad bekeken maar daar is het tot nu toe ook niet mee gelukt, zo had ik al geprobeerd een netwerkverbinding te maken om het delen te versnellen maar ook hier stuitte ik op problemen. Het lijkt allemaal niet te lukken wat ik doe. Misschien weet jij aan de hand van de bijlage wat er fout gaat. Ik had eerst een andere naam want ik wil de Data D map op de laptop delen met de desktop. Het pad kan ik niet wijzigen, wel letters verwijderen maar niet toevoegen zodoende staat er nu \\PC maar had er moeten staan \\PC\Data-D   Ik kan ook niet vinden hoe deze netwerkverbinding te verwijderen zodat ik het opnieuw kan instellen?
 
Gr Dezy
« Laatst bewerkt op: 31 december 2011, 14:00:02 door MauriceO »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2011, 18:42:17 »
Hoi Dezy,

Citaat
Ik kan ook niet vinden hoe deze netwerkverbinding te verwijderen zodat ik het opnieuw kan instellen?
a) Rechtsklik op Computer en volg de aanwijzingen.
b) Rechtsklik op \\PC (Z:) en klik op 'Verbinding verbreken'

Kun je wel een submap delen op D: ipv de rootmap D: ?


Peter
« Laatst bewerkt op: 31 december 2011, 14:00:53 door MauriceO »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2011, 19:57:13 »
Hoi Dezy,

Mbt. het delen van een Win7 map naar WinXP:
- Rechtsklik op de map (niet de root van een station!) en kies 'Delen met' - 'Specifieke personen...'
- Klik op het pijltje achter de bovenste invoerbalk en klik op 'Iedereen' - Toevoegen.
- Pas het machtigingsniveau eventueel aan (lezen/schrijven)
- Klik op Delen
- Er verschijnt nu een venster waarin staat dat de opgegeven map gedeeld is. Klik op Gereed.

Als het goed is, moet je deze map nu via WinXP kunnen bekijken/bewerken.
(Schakel eventueel tijdelijk je antivirus uit als het nog niet lukt. Welk AV programma gebruik je op beide computers?


Peter



Offline Dezy

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Geslacht: Vrouw
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2011, 14:34:07 »
Dank je wel Peter, het is helemaal gelukt. Ik heb 'm nu door. Ik had inderdaad de root map D gedeeld (willen laten delen) en ook zo ingesteld maar dat lukt(e) dus niet? Want nu moet ik al die mappen apart delen; wij kiezen ervoor om alle mappen synchroon te laten lopen. Ik heb AVG antivirus.
 
Een map kiezen uit een computer van het netwerk laadt inderdaad wel langzaam. Ik heb ook een thuisgroep aangemaakt tussen de W7 computers, ik hoop niet dat dat met het netwerk bijt? Ik merk dat een computer binnen de thuisgroep ook af en toe wegvalt, dus dat is denk ik niet de oplossing om het geheel wat sneller te laten laden. Is het een optie om een extra Z-schijf te maken zoals het artikel voorstelt? Het lukte me alleen eerder niet om dan een netwerkverbinding te maken? Groet Dezy
« Laatst bewerkt op: 21 december 2011, 14:41:05 door Dezy »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2011, 19:38:31 »
Hoi Dezy,

Oke, je kan nu dus een map delen. Eens kijken of we een station kunnen delen.
Rechtsklik op het station dat je wilt delen (D: in jou geval) en klik op Eigenschappen - tab Delen
Klik op 'Geavanceerd delen'
Plaats een vinkje bij 'Deze map delen' en geef eventueel een nieuwe naam op.
Klik op 'Machtigingen'
Als het goed is staat daar 'Iedereen' en is 'Alleen lezen' aangevinkt. Pas de machtigingen eventueel aan.
Klik 2 keer op OK
Je ziet nu weer het tabblad 'Delen' en daarin staat nu dat het station gedeeld is en met welke netwerkmap.
Klik op Sluiten.

Lukt het nu?

Citaat
Het lukte me alleen eerder niet om dan een netwerkverbinding te maken?
Als je de Win7 netwerkmap op de XP computer kan benaderen, dan kan je daar inderdaad een drive-letter aan koppelen. Blader met de verkenner op de XP computer naar de netwerkmap, rechtsklik erop en klik op 'Netwerkverbinding maken...'
Selecteer een station (bijv. Z:) en klik op Voltooien.


Peter
« Laatst bewerkt op: 21 december 2011, 19:47:49 door Peter »

Offline Dezy

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Geslacht: Vrouw
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2011, 01:21:39 »
Lukt het nu?
  Geweldig, dit is helemaal gelukt.

Als je de Win7 netwerkmap op de XP computer kan benaderen, dan kan je daar inderdaad een drive-letter aan koppelen. Blader met de verkenner op de XP computer naar de netwerkmap, rechtsklik erop en klik op 'Netwerkverbinding maken...'
Selecteer een station (bijv. Z:) en klik op Voltooien.
 
Op de XP netwerk MSHOME zie ik nu maar één W7 en de XP, waar die andere nou is gebleven, maar net niet die W7 waarin ik van de DATA D een gedeelde D map heb aangemaakt. Ik zie wel de 2 mappen en ik kan deze ook openen die ook in DATA D staan en die ik eerder apart had gedeeld.
 
Ik heb nu een test gedaan om in de andere W7 van de DATA D een gedeelde map te maken omdat ik die W7 dus wel kan benaderen in XP, kun je me nog volgen, hier heb ik een Z aangemaakt van de netwerkmap, alleen als ik deze wil openen, zegt ie toch dat er geen toegang is tot de Z, dus dit is niet gelukt.

Ook zo vreemd: op één computer zie ik ze wel alle drie in het netwerk staan en op de andere computer XP en W7 zie ik er maar 2 in het netwerk staan.

Morgen weer verder. Gr Dezy

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2011, 14:18:06 »
Hoi Dezy,

Zou je je e-mailadres dat bij je Forumaccount is ingesteld, kunnen bijwerken? Zie deze link: http://www.nlcomputerforum.nl/index.php?action=profile;area=account;u=673

Ik ontvang iedere keer als er een reactie is op een topic is dat jij in de gaten houdt, een e-mail van jou met enkel de tekst 'doorgestuurd bericht'. ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Dezy

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 64
  • Geslacht: Vrouw
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2011, 13:38:22 »
Na wat aan "gerommeld" te hebben, heb ik nu een Gedeelde Data D map en bij de eigenschappen van de Gedeelde Data D map bij de Machtigingen Iedereen (= 2 W7 en 1 XP) toegevoegd. Al met al is het dus gelukt om ook in XP de Gedeelde Data D te openen en daarin mappen, bestanden te lezen/schrijven/verwijderen.
 
Wat mij wel opvalt is dat in W7 bij Gedeelde Data D in Delen met  → Specifieke personen  → Bestandsdeling bij Iedereen: Machtigingen: Bijdragen staat (= Bij bijdragen kunnen personen nieuwe bestanden maken en wijzigen maar andere bestanden alleen openen). Onder Bijdragen staan weer de opties Lezen, Lezen/Schrijven en Verwijderen. Het werkt nu allemaal maar echt snappen hoe dat met die Bijdragen zit en op welke manier dat eraan toegevoegd is, weet ik niet?
 
Dezy

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: netwerk maken tussen W7 en XP
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2011, 14:40:01 »
Dezy,


Klik jij soms steeds op de knop "Meld dit bericht aan de moderator"?

Zou je daarmee willen stoppen want dat is alleen voor calamiteiten en zo.