Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

34 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 06:37:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: RAMDisk anno 2011, zinvol of onzin?  (gelezen 18098 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
RAMDisk anno 2011, zinvol of onzin?
« Gepost op: 11 december 2011, 22:32:45 »
Beste Forumleden,

Vroeger, in het MS-DOS tijdperk, had je RAMDISK. Daarmee kon je een stukje van het interne geheugen gebruiken alsof het een harde schijf was. Voordeel daarvan, was dat het snél was. Nadelen waren dat de hoeveelheid intern geheugen vaak beperkt was, en dat de informatie ná het uitschakelen van de computer weer weg was.

Onlangs liep ik tegen RAMDisk aan: http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk

Je kunt het gratis installeren en gebruiken t/m een 'geheugen harde schijf' van 4 GB. Daar zou je dan tijdelijke bestanden op kunnen plaatsen, bijvoorbeeld van een webbrowser. Op zich klinkt dat wel aardig, mits je computer over voldoende intern geheugen beschikt natuurlijk.

Wat denk jij hiervan? Is dit echt zinvol?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: RAMDisk anno 2011, zinvol of onzin?
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2011, 00:31:26 »
Hoi Ronald,

>> Je kunt het gratis installeren en gebruiken <<
Ja maar dan gaat 'ie maar tot een luizige 3MB, je moet 15 dollar betalen voor de volle 4GB mep aan ramdisk als ik het goed zie.

Ik betwijfel of een ramdisk in huis-tuin-en-keuken situaties een zinnige optie is. Browsen zou mogelijk een pietsie sneller kunnen zijn, maar omdat internet zelf verhoudingsgewijs  ergerlijk traag is, denk ik dat het vrijwel onmerkbaar zal zijn. Je bent natuurlijk wel je internetcache kwijt na een reboot...
De temp map op ramdisk zetten is ook geen goed idee omdat sommige deïnstallers na reboot bestanden uit die tempmap nodig hebben, en die zijn er dan niet meer.

Ik kan mij zeer heftige disk I/O voorstellen die baat zou kunnen hebben bij een ramdisk, dan denk ik aan databases of andere programma's die vreselijk vaak en lang een enorm aantal kleine bestandjes schrijven en lezen. Zo had ik een paar weken geleden 18500 e-books in weet ik hoeveel mappen. Grote hoeveelheden dubbelingen, maar dan wel nèt andere filenamen en bestandsgroottes, ga d'r maar aan staan dat te ontdubbelen met het handje, niet te doen. Dan is er behoefte aan een echte file-compare (dus ieder bestand met ieder bestand vergelijken op inhoud, en als deze boven de zeg eens 90% zelfde inhoud uitkomt, wis dan een van de twee files).
Dat dúúrt.. Hier zou een ramdisk (maar dan wel van 14Gig want zoveel was het) waarschijnlijk nut hebben laten zien.

Verder is een heel zinnige toepassing natuurlijk de thin client waarin een blind paard geen kwaad kan. Alles wat de gebruiker opslaat, installeert of aanpast komt op een ramdisk. Na een reboot is zo'n thin client volslagen onveranderd.

Windows zelf gaat tegenwoordig aardig efficiënt met het geheugen om, en zal vaak disk I/O voorkomen met zijn cache, dus als je deze laatste gaat beperken door er geheugen voor een ramdisk af te snoepen ben je m.i. verkeerd bezig.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: RAMDisk anno 2011, zinvol of onzin?
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2012, 15:44:06 »
Hoi Michel,

Dank je voor je reactie! Ik heb die RAMDisk een tijdje geprobeerd en 'm er uiteindelijk weer afgehaald. Ik prik er wel een keer wat echt geheugen bij. ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline ArnoldvO

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: RAMDisk anno 2011, zinvol of onzin?
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2018, 14:18:08 »
Ik maak sinds ik minstens 8GB memory heb weer gebruik van een ramdrive  van 1,5 - 2,5 GB voor de volgende toepassingen:
  • Ik heb mijn spoolfile verplaatst naar de ramdrive. Veeeel sneller printen
  • Ik heb mijn scanmap verplaatst naar de ramdrive. Na de volgende reboot zijn vanzelf alle mislukte scans weer weg
  • Ik heb mijn tempfiles verplaatst naar de ramdrive. Na iedere reboot weer een lege temp directory
  • Ik heb mijn hostsfile verplaatst naar de ramdrive. Belangrijke websites sneller laden, en beschermd tegen malware die de DNS aanvalt.