Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:47:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Muziekfiles vinden  (gelezen 16198 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Muziekfiles vinden
« Gepost op: 13 december 2011, 22:50:31 »
Beste medeleden,
Ik zit met het volgende probleem.
Ik ben in het bezit val een groot aantal muziekfiles en deze zijn op en apparte partitie ondergebracht. Via Soulseek worden de tracks in eerste instantie op tussenmap geplaatst. Bevalt de gedownloade muziek dan verplaats ik ze naar de plaatst van bestemming. Met Windows Mediaplayer(WMP) kan ik dan een keuze maken van hetgeen ik wil horen of kan branden op een cd-schijfje. Niet aleen via WMP kan ik de muziekgegevens vinden maar ook in de verkenner op de desbetreffende schijf(patitie). Tot voor kort liep alles prima totdat WMP in de map "bibliotheek" deze tracks niet meer kan vinden cq. afspelen. Ja, zelfs komen enkele tracks tweemaal voor. Activeer ik een track dan wordt de opmerking geplaatst dat de file niet gevonden kan worden of wellicht is verplaatst. Ook het branden van een cd met bv. Nero lukt niet omdat de opmerking aangeeft dat de format (lees: MP3) niet wordt ondersteund.
Het tegenstrijdige van dit alles is namelijk wanneer ik via de verkenner een track aanklik werkt dit wel naar behoren. En dit laatste begrijp ik niet hoe dit mogelijk is.
Zijn er medeleden die zoiets dergelijk ook hebben meegemaakt en wat zij hebben gedaan om alles weer gareel te brengen. Volledigheidshalve meld ik even dat het besturingssysteem Vista is.
Ik hoor van jullie, bij voorbaat dank. Boyo.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2011, 13:53:53 »
Dag Boyo,
 
Het lijkt erop dat de database van de WMP bibliotheek corrupt is.
Als WMP om onbekende redenen niet weet dat bestanden veplaatst zijn, en WMP wordt gestart dan kan het volgende verschijnsel optreden:
 
- WMP ziet op de nieuwe locatie nieuwe mediabestanden
- WMP heeft de links naar de oude (niet meer aanwezige) bestanden nog
 
Gevolg is, dat een flink aantal links niet meer werken, en anderen er dubbel in staan. Dat lijkt nogal op wat jij meldt.

In dit geval moet het verwijderen van de database een oplossing geven. De database wordt vanzelf weer opnieuw opgebouwd. Dit kan wel een tijdje duren.
 
Start de computer opnieuw, en start geen enkel programma. Ga met de verkenner naar: X:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Media Index en zoek het bestand met de naam: wmlibraryXX.db (de XX kunnen ieder teken bevatten) en verplaats het bestand naar de prullenbak.
 
Start nu WMP en kijk of deze de bibliotheek weer opnieuw opbouwt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2011, 14:21:30 »
Hallo Michel,
 
Hartelijk dank voor de snelle reactie op mijn probleem.
Ik ga je advies zeker opvolgen maar dat lukt niet direkt. Ik zal laten weten of alles gelukt is, want het gaat hier om ongeveer 23 duizend tracks.
 
Groet,
Boyo

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2011, 12:21:17 »
Hallo Michel,
Ik heb in eerste instantie de voortgang voor het vinden van de Media Index cq wmlibraryxx gevolgd maar kon op deze wijze niets vinden dat hier op leek.
Na heel veel zoekwerk is de map door mij toch gevonden enwel op deze wijze:
 
C/gebruikers/ProgramData/microsoft/Media Index
 
Klik ik nu op deze map dan is er geen inhoud. Ter controle even naar de eigenschappen gekeken, cijfers van Grootte,Grootte op schijf en Inhoud geeft allemaal nul aan. Derhalve kan de map niet leeg gemaakt worden.
Wellicht nog een mogelijkheid?
Groet, Boyo.
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2011, 18:22:31 »
Dag Boyo,
Welke versie van Windows en welke van de Media player gebruik je?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2011, 18:46:46 »
Hallo Michel,
 
Ik gebruik Windows Vista Home Premium en is een OEM met daarbij Windows Media Player.
 
Groet. Boyo

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2011, 11:50:23 »
Hallo Michel,
Voor de zekerheid heb ik even gekeken of de weergave van de verborgen mappen was aangevinkt en bleek zo te zijn. Dus dat zit wel goed.
Daarnaast ben ik noestig verder gegaan naar de inhoud van de Media player en zowaar ik heb iets kunnen vinden( zie bijgaande bijlage).
Deze gegevens zijn gevonden via Alle programma's>Bureau-accessoires>uitvoeren met de opdracht: %LOCALAPPDATA%\Microsoft\Mediap PLayer.
In dit overzicht zie ik veel extenties met .wmbd maar niet de bedoelde wmlibraryXX.db. Is het nu de bedoeling dat alles wat hier staat naar de prullenbak de verwijzen of alleen datgene waar .db bij staat?
Uk hoor graag van je.
Met vriendelijke groet.
Boyo.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2011, 15:16:53 »
Dag Boyo,

Microsoft timmert met iedere WMP versie de boel zo grondig om, dat het heel lastig is zich te krijgen op welke bestanden waarvoor gebruikt worden.
Ik zou het als volgt testen:

1: Kopieer alle .wmdb bestanden naar een tijdelijke lege map
2: Verwijder alle .wmdb bestanden uit genoemde map (WMP moet NIET actief zijn op dat moment, heb je ook de media sharing service aan staan, dan dien je die ook te stoppen *)
3: Herstart de pc.
4: Start WMP, en heb geduld, want het opbouwen van zo vreselijk veel tracks zal beslist een hele tijd duren
Helpt het niet (voldoende), dan kan je alle wmdb bestanden uit die Media Player map weer verwijderen en de oude terugzetten.
Overigens staat WMP niet bekend om zijn grote stabiliteit bij grote mediabibliotheken.
*) Makkelijkst als volgt: Druk op Ctrl-Shift-Esc,( alle drie de toetsen aan de linkerkant van het toetsenbord indrukken).
Klik op het tabblad processen
Zoek in de lijst WMPNetworkSvc en RECHTSklik er op, kies voor processtructuur beƫindigen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2011, 15:25:48 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2011, 15:23:24 »
Hallo Michel,
 
Dank voor de reactie. Ik ga maar aan deze klus beginnen en je hoort nog van mij hoe het gegaan is.
 

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2011, 17:11:02 »
Hallo Michel,
 
De klus is geklaard.
Nadat de aanwijzingen door mij zijn opgevolgd duurde het ongeveer 20 minuten om alle tracks weer keurig in de benodigde mappen van WMP te plaatsen. Dit ging niet geheel automatisch want ik moest eerste aangeven waar in de verkenner de tracks staan voordat tot kopieren werd overgegaan. Standaard wordt blijkbaar alleen naar de schijf C. gekeken en heb dit, in mijn geval, aangevuld met schijf D.
Uiteraard getest en het werkt weer als van ouds.
Dank nogmaals voor de hulp.
Gr.
Boyo.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Muziekfiles vinden
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2011, 23:54:10 »
Dag Boyo,
>> Uiteraard getest en het werkt weer als van ouds. <<
En het ging ook nog sneller dan ik verwachtte.
Opgelost, mooi!
Michel Uphoff
Homepage