Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

220 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:16:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nieuwe printer aansluiten op oude pc: parallel, USB of LAN?  (gelezen 15828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Nieuwe printer aansluiten op oude pc: parallel, USB of LAN?
« Gepost op: 9 januari 2012, 20:40:23 »
Beste Forumleden,

Ik heb een klein dilemma: stel je moet voor een redelijk bejaarde PC een nieuwe laserprinter uitzoeken (want de oude is stukgegaan), wat kun je dan het beste doen?

Op de betreffende PC is 1 parallelle aansluiting aanwezig. Ook zijn er 2 USB 1.0 aansluitingen, die beide in gebruik zijn (voor een scanner en een muis). Ik  denk aan de volgende opties:

1. Een printer met USB-aansluiting in combinatie met een USB HUB (om zo de extra aansluiting te creƫren). Of zou het moederbord/de voeding dat niet trekken?
2. Een printer met (ook) een parallelle aansluiting. Volgens mij zijn dit soort printers tegenwoordig wel prijzig; de goedkopere printers hebben enkel nog USB.
3. Een printer met ethernet aansluiting in combinatie met een switch (bij de pc is nu alleen een netwerkkabel aanwezig, die gaat nu rechtstreeks de netwerkkaart in; beneden staat een ADSL router/switch van KPN met 4 poorten).

De pc in kwestie wordt dit jaar 11 jaar (!) oud en werkt met Windows XP. Het is wel de bedoeling dat de nieuwe printer ook met een nieuwe pc kan werken, dus een printer die alleen een parallelle aansluiting heeft, is geen goed idee. ;)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe printer aansluiten op oude pc: parallel, USB of LAN?
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2012, 21:23:00 »
Hoi Ronald,

Als de oude pc vervangen gaat worden, dan zal in de nieuwe waarschijnlijk geen parallel poort zitten.
Dus ik zou voor optie 3 gaan.
Als de printer dan ook een USB poort heeft en misschien kan de muis nog naar een PS/2 ingang zodat er een USB poort vrij komt voor de nieuwe printer.


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe printer aansluiten op oude pc: parallel, USB of LAN?
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2012, 22:20:40 »
Hoi Ronald,

Optie 1 is een gebruikte zwartwit laserprinter kopen via Markplaats oid. De oude HP bakken zijn bijna niet kapot te krijgen. Ze kosten ook heel weinig met alleen een parallele poort.

Optie 2 is een nieuwe printer en dan zet je er gewoon een usb hubje bij. Heb ik ook hier aan mijn Linux laptop en de Linux bak in de schuur. Aan de laptop hangt een Canon Multifunctional en een HP Photosmart plus een USB muis. Die beide printers gebruik ik soms tegelijkertijd, gaat puik.

Dan hangt er aan die laptop altijd een kleine 640GB harddiskje, maar dan wel aan een aparte USB poort. De beide printers trekken alleen data, want ze hebben eigen netvoeding, maar dat harddiskje niet. Die moet het hebben van de USB poort. Bovendien heeft dit vrij moderne harddiskje ook maar 1 kabel, geen gevorkte dubbele.

In de schuur hangt er een joekel van een HP A3 Deskjetaan de USB hub plus een muis en soms ook die HP Photosmart. Ook geen enkel probleem. Prik er regelmatig ook een USB stick in.

In optie 2 zie ik dus verder geen problemen.

Hoop dat je er wat aan hebt!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Nieuwe printer aansluiten op oude pc: parallel, USB of LAN?
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2012, 23:09:01 »
Hoi Ronald,
 
Je had geen Xs4all meer, toch, of wel?
Die leveren de fritz!box waaraan je  een Usb printer kan hangen. Is dan als netwerkprinter te gebruiken. Mogelijk heeft jullie router ook zoiets.
Ik zou anders voor een netwerkprintertje gaan, is universeel inzetbaar en door iedere pc te bereiken. Er hoeft geen hostcomputer voor aan te staan, en een 4 of 5 poorts switchje kost een droppie.

>> De pc in kwestie wordt dit jaar 11 jaar (!) oud <<
Ken ik dat ding soms?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Nieuwe printer aansluiten op oude pc: parallel, USB of LAN?
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2012, 15:23:33 »
Hoi Michel, anderen natuurlijk ook,

Hartelijk dank voor het meedenken! Uiteindelijk is zowel de pc als de printer vervangen. ;)

Michel: nee, deze pc ken jij niet. Een ander, jou wel bekend oudje, hebben we onlangs vervangen. Die was een jaar of 7 oud (en wilde maar niet stuk :D )

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence