Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

205 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:40:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren  (gelezen 11441 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Gepost op: 27 januari 2012, 06:46:06 »
Mijn naam is Ruud en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een Acer Aspire 5000 (8 jaar oud) van een vriend gekregen. Deze heeft een harde schijf die 2 partities heeft.
De C schijf is 100Mb groot en is gemerkt "NTFS" en "boot" en een D schijf van 75Gb gemerkt "NTFS" en "System".
Alle software en het OS (Windows XP) staan op de D schijf. Op zich geen probleem maar Explorer laat de C en D schijf niet zien totdat ik op "My Computer" klik. Ik wil graag de schijf weer in zijn geheel als C schijf gebruiken.
Programma's als Windows disk management, Norton partition magic en EASEUS kunnen er niets mee.
Ik neem aan dat ik de harde schijf opnieuw moet formatteren maar de vraag is hoe?
 
Alvast bedankt,
 
Ruud 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2012, 10:51:59 »
Dag Ruud,

>> Ik neem aan dat ik de harde schijf opnieuw moet formatteren maar de vraag is hoe <<

Dat is in dit geval inderdaad de meest aangewezen weg, want de opstartpartitie en de systeempartitie zijn niet dezelfde.
Hiervoor heb je een xp opstart cd met bijbehorende licentiecode (staat meestal ergens onderop het apparaat) nodig, maar ik vermoed dat Acer die cd er niet bij geleverd heeft. Heb je die echter wél dan moet je zien op te starten van de cd, de harddisk wissen, een nieuwe 175MB partitie aanmaken en daar XP op installeren.
Verder heb je ook de (xp) drivers behorende bij de hardware van dit notebook nodig (bijvoorbeeld op een Usb stick). Hopenlijk kan je de juiste drivers nog vinden op de acer website.

Heb je een en ander inderdaad, laat dat dan even weten, dan geven we een meer gedetailleerde instructie.

 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2012, 18:01:20 »
Hoi Michel,
 
Laat ik voorop stellen dat mijn probleem een luxe probleem is. De laptop werkt prima dus het is geen "must" om dit op te lossen. Het is alleen vreemd als je verkenner start en je ziet alleen maar de Mijn computer, mijn plaatjes, mijn muziek bestanden totdat je op "mijn computer" klikt en dan min of meer de gebruikelijke/vertrouwde root structuur ziet.
Nee, die opstart CD van Acer heb ik niet. Wel zit er een sticker op de bodem met het nummer maar dat brengt ons niet verder. Ik denk dat deze laptop deel heeft uitgemaakt van een netwerk want als ik met verkenner kijk naar de C schijf dan lijkt deze leeg maar als ik de "toon verborgen bestanden" aanvink dan zie ik een rijtje bestanden die volgens mij alles te maken hebben met een netwerk configuratie. Om een paar te noemen; boot.ini, bootmgr, ntdetect.com, ntldr, en nog wat bestanden plus een boot directory.
Ik heb wel mijn eigen Windows XP pro installatie CD maar deze geeft mij geen keuze tijdens het installeren om de set-up op enige manier te wijzigen. Hier zal dus denk ik het probleem liggen.
Mocht jij of anderen nog goede ideeën hebben...... ik hou me aanbevolen.
 
Ruud
 
 
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2012, 19:01:54 »
Dag Ruud,
 
>> Het is alleen vreemd als je verkenner start en je ziet alleen maar de Mijn computer, mijn plaatjes, mijn muziek bestanden totdat je op "mijn computer" klikt en dan min of meer de gebruikelijke/vertrouwde root structuur ziet. <<
Dat is het 'normale' u-bent-vast-te-dom-dus-laten-wij-niet-alles-zien startscherm van de verkenner. Kan je zelf aanpassen:
  • rechtsklik op het verkennericoontje, kies eigenschappen
  • wis de inhoud van het vakje "doel"
  • tik daar in: explorer.exe c:\ /n, /e,  (en geef enter)
(eventueel wijzig je c:\ in d:\ als je die startpositie prettiger vindt)

>> maar als ik de "toon verborgen bestanden" aanvink dan zie ik een rijtje bestanden die volgens mij alles te maken hebben met een netwerk configuratie. Om een paar te noemen; boot.ini, bootmgr, ntdetect.com, ntldr, en nog wat bestanden plus een boot directory. <<\
 
Nee, dat zijn Windows systeembestanden, en die moet je echt laten staan anders start de computer niet meer op. Op zich is het prima als je verborgen bestanden weergeven aanzet (voor een wat gevorderder gebruiker is het zelfs aan te bevelen), maar het weergeven van systeembestanden kan beter uit staan. Dat kan je zelf wijzigen in de verkenner:
  • kies extra, kies mapopties
  • kies het tabblad weergave
  • plaats een vinkje in "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)"

>> Ik heb wel mijn eigen Windows XP pro installatie CD maar deze geeft mij geen keuze tijdens het installeren om de set-up op enige manier te wijzigen. <<

Daar moet het toch mee kunnen. Nu heb ik de opstartcd van XP al een tijd niet meer gebruikt, maar ergens moet je in het proces een optie tegenkomen om de setup te wijzigen. Mogelijk onder geavanceerd, of met een functietoets. Je moet ergens de keuze krijgen: Partitie verwijderen oid. Overigens werkt dit alleen (en daar zou de crux wel eens kunnen zitten)  als je opstart met die cd. Dus pc uit, Cd er in, zorgen dat je met F8 (en anders in het bios) opstart van die cd. Je krijgt dan eerst een heleboel 'dos' lingo te zien, en uiteindelijk de keuzes.
Maarrr... zorg eerst voor drivers, want als die er niet meer zijn raak je van de regen in een jou bekende costaricaanse wolkbreuk.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2012, 19:54:02 »
Hoi Michel,
 
Ik heb net even wat gestoeid met jouw suggestie om het doel te wijzigen maar dat brengt mij verder van huis.
Ik heb eerst opgeschreven wat het huidige pad is:
Target: %SystemRoot%\explorer.exe
Start in: %HOMEDRIVE%%HOMEPATH%
Daarna gewijzigd in wat jij voorstelde maar dat gaf de volgende foutmelding:
the path 'c:\ /n' does not exist or is not a directory
Ik heb nog wat geprobeerd met spaties en komma's maar dat mocht allemaal niet baten dus ik heb het weer teruggezet naar de oude situatie. Daar ga ik me later wel eens in verdiepen.
 
De Windows systeem bestanden staan bij mij standaard "onzichtbaar" en dat hou ik ook zo want dan kan ik ze ook niet per ongeluk wissen.
 
Ik zal morgen nog eens met de XP installatie CD aan de gang gaan. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Alle drivers en bijbehorende (Acer) software zijn te downloaden en heb ik ook op mijn desktop staan dus dat is in ieder geval geen probleem. Ik heb die hele set-up al een keer eerder gedaan.
Ningun problema amigo!
 
Hasta Luego,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2012, 15:23:57 »
Hoi Ruud,
 
Kijk eens naar dit screenshot. Precies zo ingevuld?

 
>> De Windows systeem bestanden staan bij mij standaard "onzichtbaar" en dat hou ik ook zo want dan kan ik ze ook niet per ongeluk wissen <<
Dan zijn die systeembestanden in de root van c: hun kenmerk 'systeem' waarschijnlijk kwijt. Niet verwijderen dus.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: harde schijf van 2 partities 1 maken / formateren
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2012, 19:25:00 »
Hallo Michel,
 
Gisteren en vandaag de laptop helemaal opnieuw geinstalleerd. Ik heb nu een volledige C schijf en daar ging het mij om.
Ik bleek dus bij het installeren het partitie verwijderen over het hoofd te hebben gezien.
Kortom hij doet het perfekt.
 
Ik heb de instellingen van verkenner gewoon overgenomen van mijn desk top PC en dat ziet er nu zo uit:
 
Hmmmmm, moet nog uitvinden hoe ik de plaatjes in de tekst krijg, maar als het goed is zitten er nu 2 bijlagen bij.
 
Ik ben een tevreden mens, mede dankzij de hulp van dit forum en speciaal van jou Michel.
 
Groeten uit een warm (32C) en zonnig Costa Rica,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.