Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

355 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 12:57:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: HP Scanjet 4L papierstoring  (gelezen 12291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Etienne
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
HP Scanjet 4L papierstoring
« Gepost op: 4 februari 2012, 17:35:30 »
Hallo, sinds kort heb ik een papierstoring op mijn oude HP Scanjet 4L printer. Hij neemt het blad op maar na amper1 à 2 cm stopt hij en komt het toestel in "papierstoring. Het enige wat ik kan doen is via de papierlade het blad eruit halen. Bij handmatige invoer slaat hij aan maar neemt geen papier op. Ik heb reeds ander papier geprobeerd, het toestel geopend maar niets abnormaal gevonden. Ik zou graag die printer behouden wanr er zit net een nieuwe toner in. Kan iemand mij helpen? Met dank.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HP Scanjet 4L papierstoring
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2012, 18:49:00 »
Dag Etienne,
 
Als je zeker weet dat er nergens in de loopbaan van het papier iets zit (het kan heel klein zijn) dat de doorvoer blokkeert, zou je eens kunnen kijken of het schoonmaken van alle rubber rollen helpt. Die willen na verloop van tijd wel eens glad worden door papierstof en verwering.
 
Het beste gaat dat met een niet pluizende doek en wat spiritus.
 
De toner catridges NIET schoonmaken.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2012, 14:27:21 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Etienne
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: HP Scanjet 4L papierstoring
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2012, 15:34:50 »
Hallo Michel, dank voor de reactie. Helaas is dit niet de oorzaak. Ik heb alles al gereinigd en nagezien. Ofwel ligt de oorzaak ergens onder de toner, tegen de voorkant van de printer aan. daar zit rechts een aandrijfrol (is schoongemaakt) en het is alsof die rol na ongeveer één cm papier te hebben doorgevoerd stilvalt, geen stroom meer krijgt. Een schakelaat is kontakt of wat dan ook ??? Ook bij de handmatige invoer neemt hij het papiet en valt dan stil.
Groeten
Etienne

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HP Scanjet 4L papierstoring
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2012, 15:57:01 »
Dag Etienne,
 
Dat zou wel eens een defecte papiersensor kunnen zijn. Dat is een soort plastic armpje dat 'voelt' of er papier in de printer komt. Is dat armpje afgebroken, of de sensor aan het einde van het armpje werkt niet meer, dan gaat de printer er van uit dat er geen papier is en stopt. Kijk eens of dat witte armpje er nog is:
 

 
 
Andere mogelijkheid is dat de optische sensors vol zitten met stof en dus 'blind' zijn geworden.
 
Je kan even kijken of je aan deze hulp van HP zelf wat hebt (ik vermoed - hp kennende - van niet) : KLIK
 
Kijk ook even naar de lampjes, die kunnen je mogelijk op weg helpen bij het vinden van de oorzaak. Hier het overzicht van HP mbt tot de codes die de lampjes kunnen weergeven: KLIK
 
Mocht het inderdaad een defecte sensor zijn, dan is dat in theorie te repareren, er is een reparatiekit met instructievideo voor. Maar daarvoor moet je wel behoorlijk handig zijn. KLIK
Die 'blinde'' sensoren kan je ook als je erg handig bent weer schoon krijgen. Daarvoor is een speciale webpagina: KLIK
Michel Uphoff
Homepage

Offline Etienne
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: HP Scanjet 4L papierstoring
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2012, 19:12:27 »
Hallo Michel, ik denk dat je de'r bonk opzit. Een defecte/vervuilde sensor. Het verhaal klopt en zodra ik deze week wat tijd heb gooi ik het zaakje open, daar ben ik niet bang voor. Het zal even duren mazar ik houd je zeker op de hoogte.
Nogmaals hartelijk dank

Offline Etienne
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: HP Scanjet 4L papierstoring
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2012, 17:11:08 »
Hallo Michel, helaas, driewerf helaas maar het is niet gelukt. Ik heb alles volgens de instructies kunnen uitvoeren (printer open halen, sensoren kuisen enz..en de zaak keurig terug in elkaar zetten) maar het resultaat is hetzelfde als voorheen. Vermoedelijk is één der sensoren defect, maar hier stopt het voor mij. Voor €110 heb ik een nieuwe HP printer en daar houd ik het bij.
Toch hartelijke dank voor de moeite die je genomen hebt om me te helpen.
P.s.: Ik heb wel een leuke ontdekking gedaan: de motor die in de HP printer zit is er eentje van ... Canon!
Etienne

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HP Scanjet 4L papierstoring
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2012, 18:07:09 »
Dag Etienne,
 
Ja, dan houdt het inderdaad op. Jammer.
Er zijn maar een paar fabrikanten in de werels die engine's voor printers en copiërs maken. Canon is verweg de grootste, en zit in zo'n beetje iedere laserprinter.
Michel Uphoff
Homepage