Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

224 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:03:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?  (gelezen 11200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Gepost op: 13 februari 2012, 05:12:29 »
Hallo allemaal.
 
Sinds mijn "verse" installatie van mijn notebook (Acer Aspire 5000) een paar weken geleden loop ik van het ene in het andere probleem.
Bijna elke keer na het opstarten is er "iets" aan de hand.
Hier is een lijstje van wat er gebeurt is:
1. Kan mappen bestanden niet verwijderen. Na een herstart lukt het wel.
2. Sneeuw/Ruis bij gebruik van Full screen. Na herinstallatie van de VGA adapter en Display driver werkt het weer.
3. Bij het afsluiten is de [stand by] knop wazig zichtbaar en niet aanklikbaar. Na een herstart werkt het weer.
4. Bij "energie beheer" zijn de onderste twee opties "System stand by" en "System Hybernate" verdwenen. Na een herstart zijn ze er weer.
5. Na het opstarten zijn de iconen "Local Area Connection" en "Wireless Network Connection" uit de taakbalk verdwenen. Led indicator is ook uit. Controle van deze verbindingen laat zien dat ze wel actief zijn en getoond moeten worden in de taakbalk. De verbindingen werken echter niet. Na een herstart zijn ze er weer en kan ik weer Internetten.
Het zijn geen desastreuze problemen maar wel hoogst irritant.
Ik heb een full scan met MSE gedaan maar dat heeft niets opgeleverd. Geen virus dus.
 
Enig idee wat mij parten speelt?
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2012, 12:04:20 »
Dag Ruud,
 
Alle genoemde klachten wijzen op instabiele drivers (of onvolkomen installatie van de drivers). Die instabiliteit kan meerdere oorzaken hebben.
Had je eerst een virusscanner en daarna de drivers geïnstalleerd? Dat *zou* een oorzaak kunnen zijn. Je hebt louter XP drivers gebruikt?
 
Ik zou in jouw plaats het volgende doen:
 
- zorgen dat je de allerlaatste XP drivers van alle hardware voorhanden hebt
- virusscanner deactiveren (en gedeactiveerd houden tot je klaar bent).
- in software alle mogelijk daar aanwezige stuurprogramma's voor de hardware deïnstalleren
- drivers installeren in de volgorde: chipset, video, lan, geluid, overige (vergeet niet te rebooten als dat gevraagd wordt)
 
Hopenlijk krijg je zo de drivers weer in het gareel.
 
 
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2012, 20:16:39 »
Hoi Michel,
 
Het wil allemaal niet zo vlotten. Nadat ik eerst de drivers had verwijdert en daarna de software daarvan en de reboots, komt Windows met "nieuwe hardware ontdekt" en natuurlijk niet in de volgorde die jij voorstelt. Als ik die pop ups allemaal negeer om zelf de volgorde te bepalen, gaat'ie gewoon hangen. Afijn VGA, en LAN netwerk is gelukt alhoewel het netwerk icoon er ruim de tijd voor neemt (6 minuten) om te verschijnen. Het wireless gedeelte is helemaal niet aan de gang te krijgen. Ik heb alle oude drivers weggegooid en alles vers opgehaald en uitgepakt.
Wat wel opvalt is dat bij het afsluiten een venster verschijnt met: End Program - Windows Serch.e. Dit Windows search vetelt me dat ik via start -> all programs -> Windows search moet aanklikken maar eenmaal gestart komt de melding dat ik naar start -> all programs -> afijn ik blijf dan in een kringetje ronddraaien.
Als ik ctrl, alt, del doe staat er dat de wireless driver installatie nog bezig is, maar die had al om een herstart gevraagd dus.......
 
Help, Hilfe, Ayuda!!!
 
Ruud
 
[EDIT] Als Windows nieuwe hardware heeft ontdekt en dat wil installeren en ik geef het pad op waar de drivers staan dan wil het niet lukken. Ik installeer dus vanuit de drivermap met setup.exe.

 
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 20:36:18 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2012, 03:41:29 »
Update:
De stand van zaken tot op heden; Ik heb beide "verbindingen" weer aan de praat. Dat wil zeggen; van beide verschijnt het icoon nu weer direkt na het opstarten. De LAN verbinding werkt zonder problemen. Helaas wil het met de wireless verbinding niet vlotten.
Het bleek dat Windows Search 4.0 steeds de installatie niet liet voltooien. Ik heb deze dus vriendelijk verwijdert.
Bij het "hooveren" over het wireless icoon verschijnt de tekst: Network detected, signal excellent, status not associated. Pogingen om de verbinding te repareren eindigen met de tekst: Kan het IP adress niet vernieuwen. zie links onderin in dit screenshot. IP adress 0.0.0.0  sub mask: 0.0.0


Het netwerk wordt wel gedetecteerd.
 
Er wordt aangegeven dat dit verbinding nummer 8 is. Ik denk dat dit overeenkomt met het aantal keren dat ik deze driver opnieuw geïnstalleerd heb.

Ik ben nu zover dat ik ga twijfelen aan mijn router. Deze heb ik ook al vele malen laten herstarten. De afstand tussen de notebook en de router is tijdens deze reparatie actie 40 cm en heeft altijd prima gewerkt.
 
Waar gaat het fout?
Blijft er ergens iets hangen dat het correct functioneren verstoort?
Waarom staan er cijfers achter de verbindingsnamen?
Hoe kan ik de router testen?

Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2012, 04:06:46 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2012, 10:27:55 »
Dag Ruud,
 
 
Zie ik dat goed rechtsonder: Naast het standaard Windows wireless netwerk icoontje ook nog een (naar ik aan Broadcomm) ander netwerktooltje? Als dat zo is, dat kán goed gaan maar het gaat ook wel eens mis.
 
Zelf kies ik er meestal voor het extra tooltje uit te zetten (b.v. via Autoruns), en via de standaard Windows wireless te werken. In dit geval moet er wel in services gecontroleerd worden of de Wireless Zero Configuration service op automatisch en gestart staat.
 
Je kan er ook voor kiezen dat andere tooltje te gaan gebruiken (rechtsklik eens op het icoontje, daar tref je waarschijnlijk een menu oid aan). Vaak hebben die tooltjes een keuzemogelijkheid om via die Zero Wireless .... te werken of niet.
 
Als de tooltip rechtsonder aangeeft dat er draadloze netwerken gevonden zijn, en je klikt er op, krijg je dan een lijst met gevonden netwerken te zien? (Dat zou wel moeten). Zie je in die lijst het SSID van jouw draadloze verbinding staan? Zo ja, kan je er op inloggen (en je hebt met zekerheid de juiste WPA, WPA2 of WEP key?). Weet je hoe WIFI in de router is ingesteld?
 
IHA kan je de router in door even bij de vaste pc bij de netwerkverbinding te kijken welk IP adres de standaard gateway heeft. (Rechtsklik op het netwerk icoontje rechtsonder, kies status, kies tab Ondersteuning). Vervolgens plak je dat IP adres in Internet Explorer (http://192.168.1.1 bijvoorbeeld). Je zou bij een loginscherm van de router moeten komen. Wachtwoorden en gebruikersnaam ken ik natuurlijk niet. Maar standaard inlognaam en wachtwoord zijn wel op internet te vinden als je die zelf nooit gewijzigd hebt.
 
 
Zet alles eens uit  (van het netwerk bedoel ik  ;) ), dus niet herstarten maar uit. Router uit, switches, notebook, pc, printer. Dan in de volgende volgorde aanzetten:
 
Router (3 minuten wachten), andere netwerkapparaten, notebook.
 
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2012, 12:34:11 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2012, 19:56:08 »
Ik durf het haast niet te vertellen.... :(
Ik gebruik al meer dan een dag een verkeerd wachtwoord om aan te loggen op mijn router.
Daar kwam ik achter toen de gebruiksaanwijzing er nog eens op nasloeg.
Het rare is dat in het verleden als ik een foutief WW intikte er een foutmelding kwam. Nu dus niet (meer) en het programma gaat vrolijk proberen aan te loggen, dus ik had er geen flauw benul van dat ik met een foutief WW werkte.
Alles werkt nu goed, ik heb het programma Broadcom op non actief gezet dus nu gaan we kijken wat de komende dagen ons gaat brengen. Als alles blijft werken zoals het nu gaat dan ben ik binnenkort klaar voor het opzetten van een netwerk.
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2012, 22:00:12 »
Hoi Ruud,
 
Je bent de eerste niet, en zal beslist de laatste niet zijn.
Ok, als alles lekker draait, gaan we aan het netwerkje trekken.
Kan jij ondertussen nadenken over wat je er eigenlijk mee wilt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2012, 07:41:20 »
Hoi Michel, Even een tussendoortje vanaf de laptop.
Hij werkt prima zonder grappen en grollen dus alles is nu helemaal OK.
Blijft er nog een vraag over en dat is: Waarom staan er cijfers achter de verbindingsnamen?
Zoals in het eerder geposte plaatje:
 
Waar staat: Wireless Network Connection 8.
Kunnen WE dat weghalen of moet ik ermee leren leven? Het moet een bepaalde betekenis hebben of ergens voor dienen.
Niet dat het me in de weg zit, maar soms ben ik een beetje een mieren...........
 
Ruud.
 

 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn windows XP pro instabiel (geworden)?
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2012, 10:07:54 »
Dag Ruud,
 
Ik zal de dierenbescherming alarmeren.
 
Die 8 is inderdaad een volgnummer dat Windows geeft aan iedere (poging tot) creatie van een netwerk configuratie.

Je kan die naam zelf wijzigen (ik verander het altijd in "Draadloos"), als volgt:
Rechtsklik op het wireless icoontje rechtsonder
Kies uit het lijstje: netwerkverbindingen openen
Het venster met de vaste en draaloze netwerkverbindingen opent zich
Rechtsklik op de naam van de draadloze verbinding en kies "Naam wijzigen".
 
Michel Uphoff
Homepage