Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

228 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:01:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren  (gelezen 14773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Gepost op: 19 februari 2012, 21:58:00 »
Hallo Michel.
 
Zoals eerder gezegd in een andere thread is het normal.dot probleem weer teruggekomen.
 
Citaat van Michel Uphoff:
Vreemd gedoe met die normal.dot. Heb je de aanbevelingen van destijds over dit probleem opgevolgd?
Kan je eens in een andere thread beschrijven hoe die knipselkrant precies tot stand komt? (welke handelingen met welke software).

Ik zal hier beschrijven wat mijn waarde egaa elke dag doet. Maar eerst enige uitleg.
Wij wonen dus in Costa Rica. Het is officieel geen 3e wereld land maar in sommige opzichten toch weer wel. Er zijn hier nog gebieden waar geen elektra en telefoon infrastructuur is.
Er zijn ook nog gebieden waar wel elektra en telefoon beschikbaar zijn maar waar de telefoon service ophoudt bij een 56K6 modem. Delen van het telefoonnet zijn nog niet aangepast voor ISDN/ADSL. Laten wij nou een aantal vrienden hebben en Nederlanders kennen die in zulke gebieden zitten. Deze vrienden kunnen dus niet smorgens even de Telegraaf lezen of Nu.nl bekijken via hun modem lijntje. Odette heeft toen bedacht om een dagelijks email bericht te maken aan deze vrienden en kennissen omdat zij toch elke dag alle Nederlandse, Engelse en Spaanstalige kranten leest. Zo is de knipselkrant ontstaan.
De ingrediënten hiervoor:
1. Odette die razendsnel kan typen, knippen, plakken, editten, verkleinen, enzovoorts.
2. Internet Explorer 8 (up to date via Windows update)
3. Microsoft Office Outlook waarbij Word (Office 2003 ook up to date) de tekst editor is.
Hier volgt de gang van zaken.
Outlook wordt gestart, datum en URL namen van de kranten worden ingetikt zodat later hiertussen de artkelen geplakt kunnen worden.
Nu wordt Explorer gestart en wordt er gezocht naar artikelen die interessant zijn voor de Nederlanders die in Costa Rica leven maar ook voor Nederlanders die emigratieplannen hebben zodat iedereen goed op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen in het (ons) land.
Een artikel wordt volledig gekopieerd naar Outlook. Hier wordt dit artikel zodanig verkleind dat de uiteindelijke email niet te groot wordt. Dit verkleinen gebeurt door het weghalen van allerlei opmaak, het verwijderen van niet ter zake doende foto's en het verkleinen van wel ter zake doende foto's. Kortom er blijft eigenlijk een standaard email bericht over met zo min mogelijke opmaak en de hoogstnodige foto's.
Het opmaak verwijderen gebeurt door teksten te highlighten en dan in de opmaak werkbalk op "opmaak verwijderen" te klikken. Maar ook door op het (gele) opmaak icoontje (dat meekomt als de tekst geplakt is) te klikken en dan op "opmaak verwijderen" te klikken.
Heel soms komt er een tekst: "Uw browser ondersteunt geen iframes". Het rare is dat deze melding verschijnt tijdens het editten in Outlook/Word.
Tijdens al dit copy & paste werk zijn er geen (fout) meldingen.
Na het versturen en afsluiten van Outlook verschijnt dus de gewraakte melding:
Het bestand Normal.dot is gewijzigd. Wilt U deze opslaan?
[Ja]   [Nee]  [Annuleren] waarbij het niet uitmaakt wat je aanklikt want in het volgende scherm kan je het dus opslaan of (weer) annuleren waarna er een blank Word scherm overblijft voor zo'n 6 a 10 seconden voordat Word echt afgesloten wordt.
 
Pffffffffffft, ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen omschrijven.
Het zal wel een hoop vragen opleveren maar dat hoor ik graag van jullie.
 
Ruud en Odette
 
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2012, 23:38:42 »
Hoi Ruud,
 
Lastig te zeggen waar de oorzaak zit. Je werkt met meerdere programma's tegelijk, mogelijk met meerdere taalversies tegelijk, met allerhande webinhoud, mogelijk ook nog met invoegtoepassingen. Zoek dan maar eens uit waar de oorzaak zit.

Probeer eens het volgende:
Zoek alle normal.dot bestanden op, verwijder ze. Start nu alleen Word, zet de instellingen hoe je ze wenst, en verlaat Word. Zoek dit nieuwe normal.dot bestand op, rechtsklik, eigenschappen en vink read only aan. Vervolgens start je Word weer, kies extra, opties, tabblad opslaan en haal het vinkje weg bij "vragen of normal.dot moet worden opgeslagen".  Mogelijk heft dit dat maffe gedrag op, maar het zou ook kunnen zijn, dat er nu de melding komt dat normal.dot niet kan worden opgeslagen.

Komt dit gedrag alleen op de desktop voor, alleen op het notebook, of op beide? Als het alleen op de desktop voorkomt (het notebook heeft een schone installatie gehad), dan zóu het nog een restje van Norton kunnen zijn dat je dwars zit. In dit geval kan je het beste eens gaan zoeken (geavanceerd zoeken aan, dus ook naar verborgen en systeembestanden) naar het bestand OFFICEAV.DLL. Is dat er nog?

Ik dacht dat er ook nog een group policy was voor word. Zal ik morgen op mijn werk even nagaan. Mogelijk is daar een setting waar je wat aan hebt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 03:58:08 »
Hoi Michel, daar ben ik weer.
 
Probeer eens het volgende:
Zoek alle normal.dot bestanden op, verwijder ze.
2 stuks verwijdert.
Start nu alleen Word, zet de instellingen hoe je ze wenst, en verlaat Word.
Papier (Letter) en lettertype (ARIAL 11pt) ingesteld.
Zoek dit nieuwe normal.dot bestand op, rechtsklik, eigenschappen en vink read only aan.
Dat is dus geen succes. Meer toelichting beneden dit citaat.
Vervolgens start je Word weer, kies extra, opties, tabblad opslaan en haal het vinkje weg bij "vragen of normal.dot moet worden opgeslagen".

Stond/staat niet aangevinkt. De instellingen worden wel onthouden als ik het normal.dot verwijder zijn de instellingen teruggezet naar A4 en Times Roman.
Mogelijk heft dit dat maffe gedrag op, maar het zou ook kunnen zijn, dat er nu de melding komt dat normal.dot niet kan worden opgeslagen.

Komt dit gedrag alleen op de desktop voor, alleen op het notebook, of op beide?
Komt alleen op de desktop voor.
Als het alleen op de desktop voorkomt (het notebook heeft een schone installatie gehad), dan zóu het nog een restje van Norton kunnen zijn dat je dwars zit. In dit geval kan je het beste eens gaan zoeken (geavanceerd zoeken aan, dus ook naar verborgen en systeembestanden) naar het bestand OFFICEAV.DLL. Is dat er nog?
Nee, OFFICEAV.DLL komt niet (meer) voor.

Ik dacht dat er ook nog een group policy was voor word. Zal ik morgen op mijn werk even nagaan. Mogelijk is daar een setting waar je wat aan hebt.

Ik heb eerst de instellingen gewijzigd als boven omschreven, afgesloten, geopend, gekontroleerd, yep OK.
Toen het nieuwe normal dot verwijdert, gekontroleerd en de instellingen staan weer op A4 en Times Roman. Tijdens deze actie stond er geen vinkje bij "vragen of normal dot moet worden opgeslagen".
Hierna het bestand "read only" gemaakt. Vanaf dit moment kan je wel bijv. het lettertype wijzigen en printen maar bij het verlaten door op X te klikken komt in plaats van de vraag om het op te slaan een foutmelding dat het niet opgeslagen kan worden omdat het normal dot read only is. Ha, dat werkt dus.
 
Het rare is dus dat er geen vinkje staat bij vragen om op te slaan maar dat dat dus wel gebeurt. Zoals ik al eerder 2 x heb geschreven.... het maakt niet uit wat je aanklikt [Ja], [Nee] of [Annuleren], je komt niet weg, je komt bij het opslag scherm terecht met de keuze [Opslaan] of [Annuleren]. Kies voor Annuleren en Word gaat in een stuip met een grijs scherm met alleen de bovenste werkbalk en dat duurt, afhankelijk van de groote van het bestand een paar tot 30 seconden ofzo zodat je denkt dat je PC hangt. 
 
Kan je het nog volgen? Ik denk erover om Office gewoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Hoe klinkt dat? I know, that's the easy way out.
 
Ik heb nog een leuke grap ontdekt. Er ontbreken 2 mappen die ik vroeger wel altijd had, of beter gezegd kon zien.
C: /Documents and settings/Ruud/local settings -> local settings ontbreekt en Application Data ontbreekt ook. Zie hieronder.
 


 
Ook op de laptop overigens. Ik denk dat ze ergens verborgen zijn. Als ik in verkenner naar normal dot zoek dan wordt deze gevonden in C:\ Documents and settings\Ruud\Application Data\Mirosoft\templates ..... maar die is dus niet zichtbaar (zie plaatje hierboven)
 
Ik word gek!!!!!
 
Ruud
 
 
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 04:10:45 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2012, 20:45:08 »
Hoi Ruud,

Gebeurt dit ook als je de tekst eerst plakt in Kladblok, vervolgens alle tekst in Kladblok selecteert en weer kopieert, en dát vervolgens weer plakt in Word?

Mijn ervaring is dat rechtstreeks kopiëren/plakken vanuit een webbrowser in Word lang niet altijd even lekker loopt. Er komt nogal eens wat 'zooi' mee, dat kan zelfs troep zijn die je bijna niet ziet.

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2012, 22:35:09 »
Dag Ruud,
 
>> Ik word gek!!!! <<
Ach gossie, arme man...   :troost:

Staat verborgen mappen/bestanden en systeemmappen weergeven uit? dan toont de verkenner die mappen niet, maar je kan er wel in zoeken (ik neem aan dat je geavanceerd zoeken gebruikt met een vinkje in zoeken in systeem en verborgen mappen).

 
Jouw andere ( ;) ) probleem : Ik denk niet dat herinstallatie van office het probleem oplost, maar proberen kan geen kwaad. Ik vermoed dat de samenwerking van Word, Outlook, soms complexe html-bestanden, meerdere talen, spellingcontrole en invoegtoepassingen bij elkaar voor dit wangedrag zorgt, en ga dat maar eens opzoeken in de brei die Microsoft gemaakt heeft. Met Ronald denk ik dat een andere manier van werken het probleem zal oplossen, maar dan wordt het mogelijk wel meer werk.

Er worden volledige webpagina's in outlook geplakt, je wilt niet weten wat daar onder het oppervlak allemaal in aanwezig is. Vervolgens wordt Word functionaliteit gebruikt om de zaak te editen (en waarschijnlijk om de spelling te controleren) je kan er donder op zeggen dat dat editen echt niet alle opmaak en verborgen code weghaalt.

De ontvangers van de nieuwsbrief hebben nooit klachten over slechte leesbaarheid of andere problemen?

Een werkwijze zou kunnen zijn: Zet Word open (outlook is nog niet nodig). Kopieer de hele inhoud van de webpagina naar notepad (kladblok). Alle opmaak zal verdwijnen, en geen enkel plaatje komt mee, maar ook alle html-shit zal verdwijnen en platte (ongevaarlijke) tekst blijft over. Doe in notepad desnoods alvast wat grof knipwerk en plak de inhoud van notepad in Word, plak apart de gewenste foto's in Word. Maak de neiuwsbrief verder op in Word en:
- sla de brief vervolgens op, en hang het als een bijlage aan de e-mail
- of selecteer het hele wordbestand en plak het in Outlook
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2012, 03:44:53 »
Hoi Michel,
 
>> Staat verborgen mappen/bestanden en systeemmappen weergeven uit? dan toont de verkenner die mappen niet, maar je kan er wel in zoeken (ik neem aan dat je geavanceerd zoeken gebruikt met een vinkje in zoeken in systeem en verborgen mappen). <<
 
Yep, helemaal goed en nu weet ik ook weer hoe het is gebeurd. Je hebt de neiging om te gaan scrollen met je pointer in het scherm maar dat lukt niet dus doe je een links klik, dat werkt ook niet totdat je je realiseert dat je alleen kan slepen aan de rechterkant. Het venijn zat hem in die links klik. Die was precies ter hoogte van "toon verborgen mappen en bestanden" en daarmee is de setting verandert. Afijn.... het werkt weer.
 
Over de voorgestelde nieuwe knip, plak en edit formule..... die ga ik aan de redactie voorleggen maar ik denk dat mevrouw daar geen trek in heeft en zal zeggen: Jij kan toch gewoon dat normal.dot bestand weggooien zoals je alle andere keren hebt gedaan? En dan is het voor haar opgelost. Kijk, IK heb hier in huis het laatste woord dus mijn antwoord zal zijn: Si amor.  :-*
 
Ik hou je op de hoogte van het wel en wee van normal.dot.
 
Bedankt,
 
Ruud


 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Deel II - het normal.dot bestand wijzigen? ja - nee - annuleren
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 10:45:30 »
Dag Ruud,
 
 
>> Jij kan toch gewoon dat normal.dot bestand weggooien zoals je alle andere keren hebt gedaan? En dan is het voor haar opgelost. <<
 
Ja, zo zijn ze hè?
 
Maar, wellicht kan je de redactie hiermee nog verleiden tot een ander inzicht, helemaal ongevaarlijk is de werkwijze niet. Ik kan mij voorstellen dat er soms zoveel onnavolgbare html-troep meegeplakt wordt dat Word of Outlook echt over de nek gaat, en blijvende problemen gaat krijgen. Niet dat ik dat kan garanderen natuurlijk.
 
>> Kijk, IK heb hier in huis het laatste woord dus mijn antwoord zal zijn: Si amor.  :-*  <<
 
Ja, zo zijn wij hè ?
Michel Uphoff
Homepage