Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

206 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:52:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Virtualbox  (gelezen 8179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Virtualbox
« Gepost op: 1 maart 2012, 14:29:22 »
Thuiswerken is tegenwoordig het modewoord. Ik was daar nooit zo gek op. Je moet er wel de gelegenheid voor hebben.

Bovendien was het zo dat ik er mijn werk laptop voor mee moest slepen. Maar dat blijkt over. Helaas was toegang alleen mogelijk via Windows of een Mac. Het zou ook moeten kunnen met Linux, maar hoe is de hamvraag. Met een Mac is het al een aardige crime.

Ik heb dan uiteindelijk maar Virtualbox geïnstalleerd. Die stond al in de programmabieb. Zo voor elkaar ook. Windows XP installeren was zoals dat altijd is, servicepackje hier, servicepackje daar. Die draait verder heel prima. Die hoeft dan ook maar ééń ding te doen: de browser met een link naar de Microsoft Forefront portal van het werk.

Nooit veel met virtualisatie willen doen. Dit is toch wel handig. Als over een maand de nieuwe versie van Ubuntu uitkomt kan ik dat misschien ook zo uitproberen.

Eigenlijk zou ik dat Windows helemaal moeten uitkleden tot het alleen die browser nog draait :)

Ik heb nog wel wat hikjes. Zo krijg ik de usb poort niet in beeld. Iemand een idee?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2012, 11:01:42 »
Goedemorgen,

De USB poort doet het ook na het nog eens installeren van een extensie pack.

Hoe bewaar je nou zo'n virtuele disk? Kan je dat domweg zien als een bestand en in een totaal andere Virtualbox gooien, aankoppelen, klaar?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Virtualbox
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2012, 01:12:08 »
Just,
 
Ik gebruik VirtualBox al ruim 2,5 jaar, zowel voor testdoeleinden als voor m'n dagelijkse werkzaamheden. Destijds is het geboren uit nood. M'n oude laptop had een defecte videokaart, maar de disk werkte gelukkig nog prima en in moest op korte termijn een paar projecten afronden. Dus na wat voorbereidingen een image gemaakt, op een andere PC eerst VirtualBox geinstaleerd en daar via wat "kunst en vliegwerk" die image geopend. Inmiddels werk ik er dus al weer een poosje mee en dat bevalt me werkelijk prima en kan ik iedereen aanbevelen. Als je meerdere virtuele omgevingen (die copieen van elkaar zijn) naast elkaar wilt draaien moet je wel wat speciale handelingen doen omdat ze anders ruzie met elkaar maken.
 
TdJ

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Virtualbox
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2012, 23:20:05 »
Hoi Tony,

OK! Nou heb ik voor een bepaald stuk software een PC met een NVidia grafische kaart nodig. Ik heb zo'n PC in huis, maar die software draait alleen onder Linux. Die zet ik liever weer niet op die PC. Kan dat dan wel via VirtualBox? Of emuleert die zelf een grafische kaart?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Virtualbox
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2012, 19:54:09 »
Just,
 
VirtualBox emuleert volgens een grafische kaart, of dat dus met die software gaat betwijfel ik, kwestie van proberen/experimenteren als je een keer tijd daarvoor hebt.
 
TdJ

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Virtualbox
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2012, 21:25:24 »
Hoi Tony,

Ik heb inmiddels Ubuntu op een aparte externe harddisk gezet om het probleem van die grafische kaart op te lossen. Want dat gaat inderdaad niet in een VM.

Zie deze thread. Ik begin me alleen af te vragen of ik nou de goede PC heb. We hebben er twee en ze zijn vrijwel gelijk op de grafische kaart na en de monitor.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers