Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

227 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:48:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: iPad ja? iPad nee?  (gelezen 52119 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
iPad ja? iPad nee?
« Gepost op: 20 maart 2012, 18:08:53 »
Ik zit in dubio. Wil ik nu wel een iPad of wil ik er geen? Wat is voor mij de meerwaarde van een iPad boven de diverse computers en laptops op twee lokaties?
Als ik ja zeg tegen mijn geimmigreerde zus die NL komt bezoeken, heb ik over twee maanden een iPad3 (ik blijf dat ding 3 noemen) aan de dollarprijs. Dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel. Maar nogmaals, wat is voor mij de meerwaarde? Ik heb begrepen dat er vanalles NIET kan wat op een normale pc wél kan. OK, je neemt hem overal mee naartoe en speelt er Worfeud mee op momenten dat anderen eigenlijk jouw aandacht wensen.....  maar wat mis ik nog meer allemaal als ik ga wachten op de iPad 4, 5 of 6?
Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2012, 17:30:23 »
Hoi Don,

>> maar wat mis ik nog meer allemaal als ik ga wachten op de iPad 4, 5 of 6? <<
Geen idee, misschien wel niks, of misschien een heleboel hype's.

Je zegt iPad, ik zeg: Als je een tablet overweegt, kijk dan vooral ook naar de andere merken met Anroid als besturingssysteem.

Maar om op de functionaliteit te focussen: Tablets zijn leuk, zeer draagbaar en in bepaalde omstandigheden erg handig. Ga er niet op tekstverwerken, tekenen, powerpointen of excellen, vergeet dat. Ga er niet zwaar op gamen, vergeet dat. Ga er niet zwaar mee internetten of youtubefilmpjes kijken in het buitenland (tenzij het geld je op de rug groeit, zoek de roaming tarieven op en schrik je dood).

Wil je graag je e-mail en agenda bijhouden: Uitstekende toepassingen voor een tablet. Wil je opgeslagen foto's en kortere filmpjes laten zien: Prima. Heb je een goede W7 pc, een mediastation, een modern flatscreen, kijk dan vooral naar Android, heerlijk om de thuisfilms via je tablet af te spelen op een groot scherm, of de films, foto's en muziek van de pc of Nas op je tablet af te spelen. De samenwerking met een Windows netwerkje is uitstekend.

Zelf heb ik gekozen voor een tussenvorm waar ik zeer tevreden mee ben: De Galaxy Note. Spaart mij een mobieltje uit, en ik heb alle mogelijkheden van een Adroid tablet, zij het in wat kleiner formaat maar met extreem mooi beeld. Spaart mij een telefoon en een redelijk goede (8 megapixel) foto en HD videocamera uit, en ik kan er zelfs schetsjes mee maken. Wordfeuden, mailen, carkit, af en toe internetten, Google/Youtube filmpjes kijken, mijn agenda bijhouden, bellen, notitieboekje (ook gesproken), vergrootglas, GPS en navigatie, Google maps, Google Sky, gratis sms'en (WhatsApp) en een hele rits aan handige en leuke apps. Bovendien kan ik er zeer eenvoudig Office bestanden (word/powerpoint/excel en pdf's) documenten mee lezen (Polaris Office). Mogelijk zit dit laatste ook in een iPad, hier zou een Apple adept iets over moeten kunnen zeggen.

Het formaat was voor mij het belangrijkste criterium, want ik wil niet naast een mobieltje ook nog met een tasje hoeven zeulen, en nu heb ik vrijwel alles in een handzaam ding in mijn binnenzak zitten.
 
Vergeet tenslotte niet, dat iOs geen flash ondersteunt, en dat betekent dat je een enorm aantal internetfilmpjes er niet op af kan spelen (tenzij je zelf gaat hacken in de iPad, dág garantie). Android heeft daar geen enkele moeite mee.

Tips:
Altijd overal zoveel mogelijk via wifi verbinding maken. Ik hou dat strak in de gaten en kom nimmer aan de 50 MB van mijn smalle maar goedkope maandbundeltje. Zet er een tooltje als 3GWatchdog op om internet via 3G bij te kunnen houden, en zet roaming uit.
Wil je wel langere teksten maken/bewerken, powerpoint of excel alternatieven gebruiken of muizen, kijk dan eens naar de Asus Transformer of de Asus Slide. Beiden tablets met vast of koppelbaar toetsenbord en muismogelijkheden. Deze twee zijn als redelijk volwaardig pc én tablet alternatief bruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 18:31:16 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 19:03:48 »
Michel, Don,


Paar aanvullingen/opmerkingen:


1.  Hacken (AKA Jailbreaken) van een iPad kun je gewoon doen en heeft geen enkel negatief effect op je garantie.


2.  Steeds meet filmpjes worden met HTML5 afgespeeld. Youtube dacht zelfs alle filmpjes. En is filmpjes bekijken echt belangrijk?


3.  Er zijn al hele volksstammen die al hun computerwerk (ik vermijd maar merken te noemen) op een iPad doen. Dus incl. tekstverwerking, spreadsheet en noem maar op. Vrijwel iedereen kan snel overweg met het virtuele toetsenbord maar je kunt probleemloos met een Blue Tooth toetsenbord aan de slag. Er is 1 bedrijf (naam zal ik niet noemen) die voor zo'n 60 Dollar een fraai toetsenbord maakt wat ook weinig ruimte inneemt. Microsoft Office adepten kunnen dit gewoon installeren, (Er zijn betere oplossingen)


4.  Er zijn onvoorstelbaar veel programma's die (zonder hack/JB) je mogelijk maken om de films die je op je NAS of thuissysteem hebt staan af te spelen. Daar zit geen beperking in. ook niet qua formaat.


5.  Formaat. Het lijkt inderdaad dat je met een tussenmaat EN je GSM EN een tablet kunt vervangen. (Moet je wel zin hebben met zo'n joekel aan je oor te lopen f constant met een oortje). En ogenschijnlijk kun je dan alles maar realiseer je goed dat je van beide kanten gewoon een krakkemikkige oplossing krijgt. Dat is namelijk van alle 'universele' oplossingen het probleem ongeacht het gebied. Ze doen niets echt heel goed en alles matig tot slecht.


6.  Realiseer je ook het feit dat Android niet betekend dat je dus elk Android programma daarop kunt draaien! Dit vergeten veel mensen. Probleem is namelijk dat elke fabrikant zijn eigen Android OS op het systeem zet en dit vervolgens niet of slecht update en er zaken inbouwt die het incompatibel met anderen maakt. De arme gebruiker moet het dan maar oplossen. Compatibility is bij Android verder te zoeken dan menig gebruiker bij aanschaf bedacht.


Op een iPad ben je er van verzekerd dat elk programma wat je kunt downloaden (en er zijn er xxx.xxx) ook zal werken. Vindt je xxx.xxx te weinig of wil je net dat ene specifieke dingetje dan vindt je dat bij Cydia maar dan heeft je iPad wel een JB nodig.




Voor de rest zal het mij letterlijk een rotzorg zijn wat iemand neemt en ook ga ik geen discussie aan wat beter is. Maar ik weerleg graag sommige sprookjes.


Ik wens je veel wijsheid toe.




PS: koop ze allebei, verkoop je er eentje na 6 maanden.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 20:56:10 »
Hoi Ton,
 
Leuk zo'n reactie, had ik stiekem al op gehoopt. Even een 'weerwoord'

Ik lees toch nog steeds dat jailbreaken de garantie om zeep helpt, ook uit betrouwbare berichten van recente datum.

Meeste youtubefilmpjes zijn nog steeds Flash, althans bij mij. Rechtsklik er maar eens op. Zou het kunnen dat je een andere versie voorgeschoteld krijgt afhankelijk van gebruikt OS. Lijkt mij niet, maar zeker ben ik er niet van.

Natuurlijk kan je met iOs ook een netwerk laten connecten, maar met Android is het voor Windows, een aantal mediastations echt een eitje, en  een stuk veelzijdiger en makkelijker. Deze info komt niet van mij maar van enkele Apple adepten op mijn werk, die voor hun bedrijfs smartphone mogen kiezen uit Android of Android. Ze waren verbaasd over het gemak de veelzijdigheid en de extra mogelijkheden. Lieg ik, dan lieg ik in commissie en uit onverdachte bron.

Ik heb zo'n 'joekel' aan mijn oor, en het werkt perfect. Aan dat wat grotere formaat wen je in een dag. Bluetooth oortjes gebruik ik niet, dat deed ik wel met een 10.1 inch tablet maar dat vind ik niets, daar heb je echt een apart mobieltje naast nodig voor dagelijks gebruik.  Juist dat middenformaat zorgt er ook voor dat ik het ding kan bedienen zonder eerst mijn vingers door een puntenslijper te moeten halen en zonder een loupe te gebruiken om de mail te lezen of het gevoel te hebben door een sleutelgat naar mijn tekst te moeten kijken. Mijn mail, documenten, filmpjes, agenda het is allemaal prima leesbaar en veel bruikbaarder dan bij die kleine prutsschermpjes, komt natuurlijk vooral dankzij de zeer hoge resolutie. En dat zonder de portabiliteits nadelen van zo'n 10 inch plank.

Nog even over die Android versies: Bij alle nieuwe modellen zit ook een moderne Android versie, en ik ken geen compatibiliteitsproblemen. Zo hebben wij op het werk de galaxy, galaxy (s)II, galaxy tab, galaxy note de subversies en nog wat bijdetijdse modellen van andere merken. Bij elkaar Android versie 2.1 tm 4.0 en nimmer een compatibility issue. Natuurlijk, heb je een model van 2-3 jaar geleden, dan zal je op de market niet alle apps kunnen downloaden, want er wordt naar het OS versienummer gekeken. Dus ook dat geeft geen compatibiliteits issue's maar mindere functionaliteit (minder apps). Er is ook een goede reden om voor oudere smartphones (uitgekomen voor eind 2009) geen nieuwe Android versies uit te brengen; de minder snelle hardware kan dat niet goed aan.
 
En is het juist niet Apple dat alleen de huidige en de vorige versie van het OS ondersteunt, zodat je met de eervorige versie het schip in kan gaan? Dat lees ik tenminste nogal eens ('MOET ik weer een nieuw apparaat kopen..', verzuchtten enkele Apple fan's bij het uitkomen van de nieuwe iPad).

Wat mij betreft zijn alle voordelen die de iPad/iPhone eens hadden inmiddels door de concurrentie bijgebeend en zelfs ingehaald.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 21:19:15 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2012, 22:25:44 »
Hoi Michel,

PMFJI, hoe bevalt het touchscreen van de Galaxy Note, naast hetgeen wat je er al over vertelt hebt? En zit er een camera aan de voorkant zodat je bijvoorbeeld kan Skypen? (Apple-jargon: Facetimen)

Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2012, 00:40:19 »
Hoi Michel, bedankt voor de uitleg. Ik laat het even bezinken. In elk geval, als ik de papieren krant ga opzeggen en aan het ontbijt de krant via de iPad zou gaan lezen, heb ik hem al 3/4 betaald.  C:-) 

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2012, 10:05:22 »
Hoi Michel, bedankt voor de uitleg. Ik laat het even bezinken. In elk geval, als ik de papieren krant ga opzeggen en aan het ontbijt de krant via de iPad zou gaan lezen, heb ik hem al 3/4 betaald.  C:-) 
Zelf vind ik het meest irritante van veel sites dat ze je ongevraagd doorlinken naar hun mobiele site als ze ontdekken dat je vanaf een tablet werkt. Irritant omdat een beetje tablet zodanig groot is dat je uitstekend een complete website kunt bekijken en ook kun je door op een kolom te dubbelklikken deze kolom standaard vergroten. Al die mobiele sites zijn gebaseerd op het formaat van een GSM en dat slaat dus nergens op.

Oplossing hiervoor zit hem in het gebruik van een browser welke je de mogelijkheid geeft om jezelf als een desktop voor te doen. Alternatief leveren div. dagbladen (al dan niet gratis) een app waarmee je specifiek het nieuws in tablet vorm en mogelijkheden te zien krijgt.


Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2012, 10:29:24 »
Ton, bedankt voor de reactie. Al diskussierende word ik wijzer. Trouwens goed te constateren dat ik blijkbaar een onderwerp heb aangesneden wat meerdere mensen interesseert.
Die krant lezen is echt een van de redenen waarom ik een tablet zou willen aanschaffen. Daarom Michel,  zal een Galaxy Note voor mij minder interessant zijn.  Maar of het nu een Apple of een Samsung moet worden, daar ben ik nog niet uit. Wat me sowieso al niet bevalt is de arrogantie waarmee Apple zich profileert. Don

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2012, 10:44:10 »
"arrogantie van Apple"

Ach, ik onthoud mij van echt commentaar. Bedenk wel dat 99% van alle electronica in Azië gemaakt wordt en dat geen enkele fabrikant echt onderdoet voor een andere.


Ik heb op een gegeven moment gekozen voor Apple primair omdat ik veel waarde hecht aan vormgeving en verder omdat het absoluut de enige fabrikant is die in staat is systemen (hard- EN Software) te bouwen waar alles op elkaar is ingesteld en gewoon alles werkt zoals je verwacht dat het zal werken. Ook hoef je niets in te stellen (desgewenst kun je het wel) dus werkt direct vanuit de box.

De ware 'bitjesneuker' moet absoluut nooit voor Apple kiezen want dan raakt hij zwaar gefrustreerd. Wil je daarentegen een systeem hebben wat gewoon werkt zonder enige noodzaak van firewalls, antivirus en update ellende? Tja, dan is er heel weinig keus.


Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2012, 14:07:53 »
Hoi Ton,
 
 
>> Zelf vind ik het meest irritante van veel sites dat ze je ongevraagd doorlinken naar hun mobiele site als ze ontdekken dat je vanaf een tablet werkt. Irritant omdat een beetje tablet zodanig groot is dat je uitstekend een complete website kunt bekijken <<
 
Helemaal mee eens, superirritant dat men de schermresolutie niet detecteert en je direct naar die lullige pda-versies doorstuurt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2012, 14:42:56 »
Hoi Don,
 
>> Die krant lezen is echt een van de redenen waarom ik een tablet zou willen aanschaffen. Daarom Michel,  zal een Galaxy Note voor mij minder interessant zijn. <<
 
 
Ik lees de krant zeer regelmatig via die note, en dat gaat prima (wel een bril nodig, maar die gebruik ik bij de papieren krant ook).
Vergeet niet dat dat ding een voor een smartphone/mini tablet zeer hoge resolutie heeft van 1280*800 pixels. En qua pixeldichtheid nog net een tikkie hoger dan de nieuwe iPad, dus gestoken scherp.
 
Om je een indruk te geven van het beeld, hier twee screenshots van de Note met een (gewone dus niet pda geoptimaliseerde) krantenpagina.
 


« Laatst bewerkt op: 22 maart 2012, 21:07:00 door Ronald »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2012, 14:49:44 »
Hoi Stefan,
 
Ja het ding heeft twee camera's; een 8 Megapixel foto/HD videocamera en een 2 Megapixel "Skypen, webcammen en haarkammen" camera.
 
Meer info in DEZE review.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2012, 16:06:54 »
Ik heb het gevoel dat er toch echt weer appels met peren vergeleken worden en zoals bekend is het resultaat ooft..

Voor een juiste en dus objectieve vergelijking is het nodig dat je begint met (vrijwel) gelijke schermgroottes neemt ter vergelijking. De hoeveelheid informatie die je met een oogopslag tot je kunt nemen wordt toch echt door formaat bepaald en niet door de vraag of de PPI 1% groter of kleiner is. Pas als de keuze formaat is gemaakt dan is het zinvol om (van gelijkwaardige apparaten) de rest te vergelijken.

En als je 2 (of meerdere) naast elkaar hebt staan dan is meest bepalend (1) scherpte en goede afleesbaarheid van het scherm, (2) werkelijke levensduur batterij, (3) gemak van werken. Daarna komen de feitelijk onbelangrijke zaken als snelheid en meer.

 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2012, 22:28:15 »
Dag Ton,
 
Natuurlijk heb je gelijk dat een groter glasvlak lekkerder leest.
 
Wat ik wil duidelijk maken, is dat het zelfs met oudere ogen best te doen is de krant te lezen met zo'n note, en dat de standaard reactie van "Dat gaat vast niet" onterecht is. Dat komt mede door de scherpte van de weergave. Goedkope tablets hebben bijna dezelfde resolutie als deze note maar dan op een vier keer zo groot glasvlak. Dan zit je op een weliswaar veel groter vlak naar grote pixels en dus vage letters te kijken, maar je krijgt geen spat meer beeldinformatie. Dat is het punt dat ik wilde maken.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: iPad ja? iPad nee?
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2012, 10:38:02 »
Hallo lui, goedemorgen,

Heerlijk dat bekvechten!

Zo kom je wel achter de dingen waar het echt om draait. Ik ben helemaal gek op die tablets. Ik zie zo'n tablet helemaal zitten. Een iPad lijkt me persoonlijk helemaal te dol.

Maar waar het me werkelijk om gaat is dat ik er wat mee KAN. Ik zie me geen tablet mee slepen. En thuis heb ik een lief laptopje, dus wat moet ik dan met een geamputeerde computer als een tablet?

Ik heb inmiddels een smartphone na nogal wat aarzelen. Daarbij heb ik ook scherp op de kosten gelet. Ik moet wel en ik vind het nog een sport ook. Dus heb ik net als Michel een cheapo prepaid abo en ik heb het ding ook los gekocht. Ik ben er dolblij mee. Het idee om bij een volgend apparaat te kiezen voor een compromis tussen deze kleine smartphone en een wat groter ding als die Note lijkt me zo gek nog niet. Dan heb ik hem bij me als ik weer eens ergens zit te wachten. Dan kan ik meer maken van die verloren tijd.

Wat de krant lezen, Don, de papieren versie heb ik in 1999 de deur uit geschopt. We hadden toen de kasgeldaffaire (Ceteco affaire) waarbij mevrouw Leemhuis probleemloos haar handtekening zette onder transacties die de begroting van haar provincie ver te boven gingen. De pure onzin in de krant, het volledige kritiekloos plaatsen van stukjes uit andere bron ook, ik was het helemaal beu.

De krant ging dus de deur uit. Als ik hem ging missen kon ik altijd weer een abo nemen. Maar na drie maanden schoot  me bij louter toeval te binnen dat ik geen krant meer had. Ik had hem dus helemaal niet gemist. Ik lees het nieuws op de computer, vooral via RSS berichten via de Sage add-in binnen Firefox. Tegenwoordig ook via mijn smartphone en een of andere app.

Ik koop een enkel keertje wel een krant. Dat vind ik op zich nog een heel prima ding. Qua inhoud zijn ze duidelijk beter geworden, maar ook veel meer sensatie-belust. Met dat laatste jaag je me als lezer echter weer recht de deur uit.

Als je het nou lekker vind om 's morgens op een terrasje of in de tuin de krant te lezen (mijn pensioen nadert ook al aardig), dan lijkt me een lichte tablet met een accu die het lang volhoudt trouwens zo gek nog niet. Maar Ton, voor alleen de krant is een iPad naar mijn idee nogal overkill. Dat kan ook heel prima met iets veel goedkopers. Dat dat iets goedkopers dan misschien niet zo sjiek, aaibaar en trendy is als een Apple product kan me niet boeien.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

daar KAN ik namelijk wat mee ...

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers