Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

366 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 10:25:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Mijn PC wordt met de dag langzamer.  (gelezen 12951 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Gepost op: 6 april 2012, 06:01:06 »
Hallo aan allen,
 
Daar ben ik weer. Sinds een paar dagen wordt mijn PC met de dag langzamer.
Het opstarten duurt bijna 10 minuten, afsluiten duurt soms langer dan 5 minuten, Er verschijnt dan vaak een "afsluit" scherm dat MSE afgesloten wordt en soms nog wel meer.
Tijdens het werken valt het op dat de HD constant staat te reutelen. Het HD ledje brandt continue i.p.v. dat het af en toe knippert. Iets simpels als prullebak legen kan wel 15 seconden duren (met een hoop gereutel). Het is net of hij moeite heeft met het samenstellen van de lijst.
Wat ook opvalt is dat het openen van Outlook en IE8 een eeuwigheid duurt. Ook het afsluiten gaat zeer moeizaam. Ik zie dan fragmenten van het scherm dat afgesloten wordt en ook fragmenten van het bureaublad. Als het bureaublad dan eindelijk verschijnt moeten alle basis icoontjes nog vervangen worden door het programma/logo icoontjes.
Het gereutel lijkt veel op bijv. het draaien van een back-up in de achtergrond terwijl je doorwerkt, of het installeren van een programma in de achtergrond terwijl je iets anders aan het doen bent.
 
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, heeft iemand een goed idee?
 
Alvast bedankt,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2012, 09:18:07 »
Hallo Ruud,


Je kunt eens rechtsklikken op taakbalk en dan taakbeheer openen en dan bij processen kijken welk proces al je activiteit veroorzaakt.(veel CPU)
Het lijkt erop dat je te weinig geheugen hebt,hoeveel heb je en welke windows?


Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 6 april 2012, 09:44:06 door Paul »

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2012, 16:24:16 »
Hallo Paul,
 
Taakbeheer is leeg. Het OS is XP en ik heb 2Gb geheugen (gecontroleerd).
Ik heb gistern nog even TFC gedraaid en ruim 3Gb aan temp files verwijdert.
Het afsluiten gaat nu sneller ( minder dan 1 minuut) en het gereutel van de HD is ook aanzienlijk afgenomen maar hij blijft een bezig baasje.
Het opstarten is onverandert en duurt nog steeds rond de tien minuten. Ik hoef echt niet te proberen om in de 7e of 8e minuut alvast iets te starten/openen want dat gaat zo tergend langzaam dat je denkt.... zometeen loopt het vast.
 
Groeten,
 
Ruud
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2012, 17:39:34 »
Hallo Ruud,


Ik denk dat je in taakbeheer even bij de ´tab´ processen moet kijken.Als die zo reutelt moet er iets gaande zijn.
Denk dat je processor overbelast wordt door iets.


Zou bv kunnen door een service van netframework,heb ik onlangs ook problemen mee gehad.(of antivirus)
Maar met zoveel geheugen kant het dus niet te weinig geheugen zijn.




Groet,Paul


Ah die service heet
mscorsvw.exe
http://blogs.msdn.com/b/davidnotario/archive/2005/04/27/412838.aspx



« Laatst bewerkt op: 6 april 2012, 18:22:02 door Paul »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2012, 18:04:49 »
Hoi Ruud,

Kan je weer eens wat autoruns screenshots opsturen? (niet vergeten "hide microsoft entries" aan te vinken en daarna op refresh te klikken).
Kan je ook, zo snel mogelijk na het opstarten (als de pc zo druk is), taakbeheer proberen te starten, tabblad processen (maximaliseer het scherm en zorg er voor dat er zoveel mogelijk leesbaar is), en daarvan een screenshot opsturen?

Hoe vol zit de schijf (de schijven)? rechtsklik op iedere driveletter, eigenschappen.
Verder kan je eens kijken of deïnstalleren van MSE (wel zorgen dat je een gedownloade versie klaar hebt staan) plotseling voor snelheidsverbetering zorgt. Als dat zo is, vermoed ik een besmetting..
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2012, 21:39:55 »
Hoi Ruud,

Citaat
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, heeft iemand een goed idee?
Post ook eens een HijackThis log.


Peter

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2012, 05:13:36 »
Het huiswerk van ome Ruud,
De harde schijf bestaat uit C: 21Gb gebruikt en 21Gb vrij en F: 24Gb gbruikt en 7 Gb vrij.
Ik heb MSE verwijdert, merk geen verschil zonder MSE en heb een nieuwe versie geïnstalleerd.
Geen merkbaar verschil.
Vervolgens een nieuwe versie van Malware geïnstalleerd, gedraaid en 9x hetzelfde virus gevonden. Deze verwijdert, reboot, enz. geen merkbare verandering geconstateerd. Zie bijlagen.
Autoruns gedraaid. Zie de 6 bijlagen.
HiJackThis gedraaid zie bijgaand log.
En een screen dump van taakbeheer. Zie bijlagen.
Het opstarten duurt nu bijna 15 minuten.
Het gereutel vind voornamelijk plaats tijdens het afsluiten het ene programma en het starten van een ander programma maar begint ook spontaan terwijl je geen harde schijf functies uitvoert.
 
Ik hoor graag van de experts,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2012, 07:18:55 »
Hier is een voorbeeld van een "reutel" sessie.
Ik klik op prullenbak, leeg de prullenbak waar 2 bestanden inzitten en vervolgens begint de harde schijf te reutelen. Het bureaublad ziet er nu zo uit, alle iconen zijn leeg.


Het duurt ruim 20 seconden voordat het er weer zo uitziet. Al die tijd is de harde schijf actief.
 

 
Kan je je voorstellen dat je daar helemaal knots van wordt?
 
Ruud
 
 
 
 
 
 
« Laatst bewerkt op: 7 april 2012, 07:25:07 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2012, 09:21:22 »
Hallo Ruud.


In taakbeheer zie ik alleen iets van je western digital harde schijf CPU gebruiken.Al googelend met WDFME zie ik dat meer mensen daar een probleem mee hebben:
http://community.wdc.com/t5/WD-Smartware/WDFME-exe-Process-Keeps-Running/td-p/77252


Paul

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2012, 16:21:00 »
Hoi Paul,
 
Interessant, maar ik sluit de WD schijf maar 1x per week aan om een back-up te maken of bij te werken. De WD is dus niet aangesloten en de software is dus niet gestart terwijl ik mijn probleem heb.
 
Ruud
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2012, 17:56:03 »
Hoi Ruud,
 
>> De WD is dus niet aangesloten en de software is dus niet gestart <<

Helaas, die wordt wel gestart en gebruikt inderdaad nogal wat processen en cpu power.
Verder zie ik ctfmon diverse keren gestart (wat mogelijk op een probleem wijst), en hiernaast wat overbodigheden.
Rechtsklik in autoruns op alle entries waar 'file not found' bij staat, en verwijder ze.

Haal definitief het vinkje weg bij: Nerocheck, RTHDCPL, gupdate... services.

Ga naar: Configuratiescherm, landinstellingen, talen , knop details, tab geavanceerd, en plaats een vinklje in "Geavanceerde tekstservices uitschakelen"

Haal (tijdelijk) de vinkjes weg voor: WD quick view en Winpower.
Start opnieuw.

Probleem weg? Zet dan alleen het vinkje terug bij WD quick view en start opnieuw
Probleem blijft weg? Zet dan het vinkje terug voor Winpower.
Probleem niet weg, dan horen we het graag
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2012, 21:36:32 »
Hoi Ruud,

Start HijackThis
Klik op 'Do a system scan only'.
Vink alleen de volgende items aan:
O2 - BHO: (no name) - AutorunsDisabled - (no file)
O24 - Desktop Component 0: (no name) - (no file)

Klik op 'Fix checked'
Sluit HijackThis

Start MBAM opnieuw en controleer op updates.
Doe een volledige systeemscan. Je hebt nu een snelle scan gedaan.
Plak de logfile in een bericht, niet als bijlage!


Peter
« Laatst bewerkt op: 7 april 2012, 21:41:48 door Peter »

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2012, 09:13:43 »
Probleem opgelost, de oorzaak gevonden. Mijn fout ( of slechte software, dat kan ook gezien de 2 threads op het Western Digital forum).
Zo werkt het: Je start WDSmartware, dat is de meegeleverde software voor back-ups.
Selecteert wat je wil, klikt op "start back up" en wacht tot de gereed melding verschijnt.
Vervolgens klik je op "stop back up", sluit het programma af, ontkoppel de EHD en klaar is Klara.
Echter..... als je vergeet op "stop back up" te klikken dan loopt het programma gewoon door, ook al sluit je het programma en ontkoppel je de EHD. En dat is dus wat er gebeurt is. Ik ben 2 weken geleden vergeten op "stop back up" te klikken en het bestand WDFME. exe blijft gewoon door reutelen. Afijn, opgelost dankzij de tip van Paul die mij aan het denken heeft gezet.
 
Ik heb in autoruns alle "file not found" items verwijdert, maar kan "gupdate....services" niet vinden.
 
Ik heb HiJackThis gedraaid en de 2 items aangevinkt. Ik heb geen idee waar deze 2 items voor dienen maar ik neem aan dat het goed is voor de PC.
 
Daarna MBAM opnieuw vers geïnstalleerd en geupdate, gedraaid en nul, niks, nada, zip gevonden. Joepie! :okee:
 
Tot zover ben ik weer een gelukkig mens.
 
Ik zal nog een paar keer rebooten en jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
 
Ruud
 
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2012, 11:26:21 »
Hoi Ruud,

Citaat
Probleem opgelost, de oorzaak gevonden.
Mooi.

Citaat
Ik heb geen idee waar deze 2 items voor dienen maar ik neem aan dat het goed is voor de PC.
De O2 regel was een IE Browser Helper Object van RealPlayer, en uitgeschakeld via AutoRuns.
De O24 regel was een restant van een HTML pagina verwijzing dat op de achtergrond van je bureaublad heeft gestaan.


Prettige Pasen, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Mijn PC wordt met de dag langzamer.
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2012, 14:11:33 »
Hoi Ruud,

Die twee uit te schakelen updateservices van Google (Gupdate...):


 
>> Ik ben 2 weken geleden vergeten op "stop back up" te klikken en het bestand WDFME. exe blijft gewoon door reutelen <<
Ik neem aan, dat je ondertussen die pc wel een of meer keren herstart hebt? Zo ja: Lekkere software zeg..
Ik ken die software niet, doet ze iets dat op een eenvoudiger manier niet te bereiken is? Als het alleen een backup van "Mijn Documenten" maakt zou ik wat anders gaan regelen.
Michel Uphoff
Homepage