Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

206 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:58:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: PC boot niet meer ...  (gelezen 9733 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
PC boot niet meer ...
« Gepost op: 9 april 2012, 17:50:12 »
Goedemiddag,

Ik heb hier een oud beestje, 1300 MHz. Daar draait Ubuntu op. Dat is hier, denk ik, niet zo belangrijk.

Dit ding was altijd een beetje lastig met booten als je de stroom eraf hebt gehaald. De stroom 's avonds er af halen? Geen goed idee. Dat ouderwetse gas uit en stekkers eruit, daar houdt dit ding niet van. Vraag me niet waarom.

Nou had ik een kapotte netwerkkaart in één van de normale Pc's, Dus het oude beestje moest hem even missen voor proef. Nu is die netwerkkaart weer terug. Maar booten dus ho maar. Hij zoemt, de fan draait er lekker op los. Mag ook wel, want die heb ik nota bene nog een drupje smeermiddel gegeven. Echte WD40 nog wel. Helemaal schoongemaakt ook - met een oude tandenborstel, die fan.



Hoe krijg ik dat oude bak weer aan het booten? Hij komt nu niet eens aan de BIOS toe, de arme. De CMOS batterij er maar even uit ofzo?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: PC boot niet meer ...
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2012, 21:59:08 »
Hoi Just,


Dat lijkt me wel goed idee,dan worden dacht ik gelijk de biosinstellingen gewist.


Ik heb ook wel van dat soort vreemde dingen gehad.Ik heb toen de oude bekende tv-methode met succes toegepast nl een flinke klap (of een aantal) tegen de zijkant.


(kan ook wel eens,hoe heet dat ding ook alweer,die trafo/stroomvoorziening zijn.)


Groet,Paul








Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: PC boot niet meer ...
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2012, 22:50:24 »
Hoi Just,
 
Cmos resetten (op moederbord via jumper, of een flinke tijd accuutje eruit) zou ik als eerste doen, maar haal die nic er weer even uit als dat niet helpt.
Als beide niets meer uithaalt, eerst kijken of je met een leenvoeding of een uit een andere pc het ding wel normaal kan laten booten. Zo nee, dan is het hoogstwaarschijnlijk het moederbord, en meestal einde pc.
 
Met het besturingssysteem heeft het inderdaad niets te maken als de pc niet eens in de Bios bootstrap terecht komt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: PC boot niet meer ...
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2012, 22:08:25 »
Hallo Michel,

Batterijtje er even uit was voldoende. Maar geen netwerkverbinding. Dus die netwerkkaart gaat er weer uit. Ik zet de oude terug en de nieuwe gaat dan in de Windows XP PC. Ik ben benieuwd of alles dan weer in orde zal zijn.

De twee Windows XP machines zijn trouwens met een nieuwe netwerkkaart ook nog niet rond. Eentje is het netwerk nog steeds kwijt, ook als hij draait op Ubuntu. De andere draait qua verbinding op ongeveer halve kracht. Ook op Ubuntu. Tegelijkertijd heeft mijn laptopje op dezelfde ADSL lijn (wel dan draadloos, maar ook op de kabel) nergens last van. Ook die oude bak in de schuur niet tot ik daar de netwerkkaart uit haalde om in een Windows XP bak te schroeven.

Ik denk dan vooralsnog dat de ADSL lijn OK is, idem ditto het routertje, dat het ook niet zozeer aan Windows XP ligt maar dat de beide moederborden halfgaar zijn. Dat openbaart zich dan al eerste op de onboard netwerkpoort. Beide machines zijn namelijk op de grafische kaart na gelijk en worden intensief gebruikt. Ze zijn van december 2008. Toch nog vroeg om nu al om kroosjes te gaan.

Ik ga eerst nog eens de hele zwik vergelijken. Geen zin om voor niks nieuwe PC's te kopen en in te richten. Dan als laatste stap heb ik images van beide  machines. Die zet ik dan wel terug op een oude harde schijf die ik er voor tijdelijk in zet. Dan kan het Windows al helemaal nooit meer zijn, niet?

Bedankt!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers